Nizko-ogljično jeklo – nov trend v avtomobilski industriji

četrtek, 16. september 2021

Jeklarska industrija je eden največjih svetovnih oddajnikov ogljikovega dioksida, avtomobilski sektor pa eden največjih uporabnikov jekla. Jeklarne v zadnjih letih iščejo načine za bolj čisto proizvodnjo jekla. Proizvajalci avtomobilov, ki so vse bolj pod pritiskom okoljske zakonodaje, vlagateljev in okoljsko osveščenih kupcev, pa se pridružujejo temu iskanju. Evropski proizvajalci avtomobilov in jeklarne hitreje napredujejo pri razvoju in že uporabljajo jeklo z nizko vsebnostjo ogljika. Podnebni načrt Evropske unije, imenovan Zeleni dogovor, namreč določa, da naj bi proizvajalci v EU, vključno z njihovimi dobavnimi verigami, do leta 2050 postali ogljično nevtralni.

V začetku tega meseca je Mercedes-Benz podjetja Daimler AG podpisal pogodbo s švedskim proizvajalcem jekla SSAB AB, o dobavi nizko-ogljičnega jekla za proizvodnjo avtomobilov. Sporazum je del Mercedesovih prizadevanj, da bi celotna avtomobilska flota do leta 2039 postala ogljično nevtralna.

Tudi Volvo Cars že pridobiva nizko-ogljično jeklo od družbe SSAB, medtem ko BMW vlaga v ločeno zagonsko podjetje za proizvodnjo nizko-ogljičnega jekla v ZDA.

Družba General Motors Co. namerava do leta 2040 postati ogljično nevtralna. Družba Toyota Motor Corp želi doseči ta cilj do leta 2050, do leta 2030 pa zmanjšati emisije ogljikovega dioksida v svoji evropski dobavni verigi za 33 %.

V zadnjih letih so se emisije toplogrednih plinov, ki se pojavljajo med vožnjo avtomobilov, že precej zmanjšale. Zdaj pa si proizvajalci prizadevajo še za bolj ekološki postopek proizvodnje vozil.

A gre za dolgoročni cilj, na poti do katerega se proizvajalci srečujejo z velikimi ovirami. Kljub številnim investicijam v jeklarsko industrijo, je proizvodnja jekla z nizkimi emisijami ogljika še dolga leta oddaljen cilj, predvsem zaradi dolgih investicijskih ciklov v jeklarski industriji. Mednarodna agencija za energijo je oktobra 2020 napovedala, da bo proizvodnja jekla na vodikovi osnovi do leta 2050 predstavljala le slabih 15 % primarne proizvodnje jekla po vsem svetu.

Nizko-ogljično jeklo je tudi dražje za izdelavo. Švedska jeklarska družba SSAB je dejala, da je jeklo brez fosilov za 20 % do 30 % dražje za proizvodnjo kot običajno jeklo. Družba ArcelorMittal SA pa trdi, da bi proizvodnja jekla z uporabo vodika v tovarni v Nemčiji povečala proizvodne stroške za 60 %.

Proizvajalci avtomobilov se že soočajo z zvišanjem cen za običajno jeklo in druge surovine zaradi ozkih grl in pomanjkanja, ki jih je povzročilo naraščajoče povpraševanje po koncu omejitvenih ukrepov zaradi pandemije Covid-19. Proizvajalci avtomobilov so že zmanjšali odvisnost od jekla, vendar kovina še vedno predstavlja približno 54 % teže povprečnega osebnega avtomobila. Povprečno osebno vozilo vsebuje približno 3.000 kg jekla.

Po podatkih Svetovnega združenja za jeklo (World Steel Association), predstavlja avtomobilska industrija približno 12 % svetovne porabe jekla. Analitiki ocenjujejo, da proizvodnja jekla predstavlja približno 7 % svetovnih emisij ogljika, povezanih s proizvodnjo energije. Po podatkih podjetja H2 Green Steel, ki proizvaja nizko-ogljično jeklo na Švedskem, predstavlja proizvodnja jekla v EU 25 % proizvodnje ogljikovega dioksida.

Proizvajalec avtomobilov Daimler poskuša zmanjšati emisije iz jekla, ki ga uporablja, zato kupuje reciklirano jeklo, ki porabi 70 % manj ogljikovega dioksida kot jeklo iz običajnih plavžev. Po podatkih World Auto Steel je danes približno ena četrtina jekla v povprečnem osebnem avtomobilu izdelana iz recikliranega jekla. Reciklirano jeklo ne potrebuje intenzivnega postopka taljenja železove rude v jeklo. Daimler pa tudi vlaga v nove tehnologije. Maja je Mercedes kupil delež v družbi H2 Green Steel. To švedsko podjetje načrtuje gradnjo jeklarne na vodikov pogon, ki bo avtomobilski industriji zagotavljala jeklo brez ogljika.

Uporaba vodika namesto premoga za ogrevanje toplotno intenzivnega procesa izdelave jekla, lahko zmanjša količino ogljikovega dioksida, ki se sprošča med proizvodnjo, vendar le, če se vodik sam proizvaja brez ustvarjanja ogljikovega dioksida. H2 Green Steel namerava to doseči z izkoriščanjem hidroenergije za proizvodnjo vodika, ki bo poganjala majhno jeklarno, s kapaciteto proizvodnje 5 mio ton jekla na leto, kar zadostuje za približno 3 mio avtomobilov. Tak postopek sprošča približno 0,1 tone ogljikovega dioksida na tono jekla v primerjavi z 2 tonama v običajni jeklarni.
 
Tudi Mercedes je dejal, da bo leta 2025 začel proizvajati prva vozila z nizko-ogljičnim jeklom iz jeklarne H2 Green Steel.
 
BMW je marca letos dejal, da njegov sklad tveganega kapitala vlaga v Boston Metal, ameriško zagonsko podjetje, ki je razvilo postopek taljenja železove rude z uporabo električne energije namesto s kurjenjem koksa.
 
Volvo Cars, švedski proizvajalec avtomobilov, ki je v lasti kitajske skupine Zhejiang Geely Holding Group, pravi, da jeklo, uporabljeno v njegovih avtomobilih, predstavlja približno 35 % emisij ogljikovega dioksida povprečnega običajnega avtomobila v njegovi življenjski dobi in 20 % električnega avtomobila. Proizvajalec si želi v obdobju 2018 - 2025 zmanjšati ogljični odtis svojih vozil za 40 % in do leta 2040 postati ogljično nevtralen.
 

 
Viri: Factiva, Dow Jones

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije