Nova EU pravila proti zelenemu zavajanju, imenovanemu greenwashing
Širjenje praks zelenega zavajanja, imenovanega greenwashing
Potrošniki vedno bolj iščejo izdelke in storitve, ki so v skladu z vrednotami trajnosti in prijaznosti do okolja. Porast povpraševanja po zelenih izdelkih je privedel do prakse, v kateri podjetja prikazujejo svoje izdelke ali storitve kot okolju prijazne, čeprav v resnici morda niso. Gre za tako imenovano zeleno zavajanje ali greenwashing.Študija iz leta 2020 je pokazala, da več kot polovica zelenih trditev zagotavlja nejasne, zavajajoče ali neutemeljene informacije.
Praksa zelenega zavajanja ter širjenje in pomanjkanje preverjanja zelenih oznak povzročajo zmedo potrošnikov, pomanjkanje zaupanja in neenake konkurenčne pogoje med podjetji.
Da bi zaščitila interese potrošnikov, si EU prizadeva preprečiti zeleno zavajanje z novimi, strogimi tržnimi pravili.
Predlog in direktiva
V okviru Evropskega zelenega dogovora je Evropska komisija 22. marca 2023 sprejela nov predlog direktive o utemeljitvi in sporočanju eksplicitnih okoljskih trditev.Predlog direktive o zelenih trditvah je namenjen zagotavljanju, da potrošniki prejmejo okoljske informacije, ki so zanesljive, primerljive in preverljive, kar jim omogoča, da sprejemajo odločitve o nakupu na podlagi dobrih informacij in učinkovito prispevajo k zelenemu prehodu.
Predlog naj bi pripomogel tudi k vzpostavitvi enakih konkurenčnih pogojev med podjetji glede informacij o okoljski uspešnosti ali izdelkih.
Ko bo predlog direktive o zelenih trditvah sprejet, bo dopolnil nedavno sprejeto direktivo št. 2024/825 z dne 28. februarja 2024 o krepitvi moči potrošnikov za zeleni prehod z boljšo zaščito pred nepoštenimi poslovnimi praksami in boljšim obveščanjem.
Predlog med drugim določa:
- skupna merila o tem, kako naj podjetja utemeljujejo in sporočajo zelene trditve
- sistem neodvisnega preverjanja
- jasne zahteve za okoljske oznake
- ustrezne mehanizme izvrševanja.
Kaj predvideva predlog direktive o zelenih trditvah?
- Trgovci bodo morali svoje izrecne okoljske trditve, podkrepljene z znanstvenimi dokazi, najprej sporočiti potrošnikom, skupaj s podatki o izdelku ali trgovcu. Trditev bo lahko v fizični obliki ali v obliki spletne povezave, kode QR ali podobnega.
- Dodatne zahteve bodo veljale za primerjalne okoljske trditve, ki navajajo, da ima izdelek ali trgovec manjši vpliv na okolje, ali boljšo okoljsko učinkovitost kot drugi proizvodi ali trgovci. Primerjave izdelkov ali trgovcev glede okoljskih vplivov, vidikov ali delovanja, bodo morale temeljiti na enakovrednih podatkih.
- Preden se bo katerakoli taka trditev uporabila v komercialnem sporočilu potrošnikom, bo morala predlog preveriti neodvisna tretja oseba. Ta bo ob zaključku preverjanja sestavila potrdilo o skladnosti, ki bo potrdilo, da je izrecna okoljska trditev v skladu z zahtevami predloga direktive o zelenih trditvah.
- Mikro podjetja z manj kot 10 zaposlenimi in letnim prometom, ki ne presega 2 mio EUR, bodo izvzeta iz zahtev po utemeljitvi in sporočanju okoljskih trditev, razen če želijo pridobiti certifikat o skladnosti.
- Države članice EU bodo morale sprejeti ustrezne ukrepe za pomoč MSP pri izpolnjevanju zahtev iz predloga direktive o zelenih trditvah.
- Predlog predvideva tudi posebna pravila za boj proti izzivom širjenja in verodostojnosti. Na primer, nove javne sheme označevanja ne bodo dovoljene, razen če bodo določene v skladu z zakonodajo EU, nove zasebne sheme označevanja pa bodo morali predhodno odobriti nacionalni organi ali Evropska komisija.
- Imenovani pristojni organi bodo imeli naslednja pooblastila:
- od tretjih oseb zahtevati posredovanje kakršnih koli ustreznih podatkov za namene ugotavljanja kršitve
- na lastno pobudo začeti preiskave ali postopke za prenehanje ali prepoved kršitev
- od trgovcev zahtevati, da sprejmejo ustrezna in učinkovita pravna sredstva in sprejmejo ustrezne ukrepe za odpravo kršitve
- naložiti sodno prepoved ali kazni, kot je začasna izključitev iz postopkov javnega naročanja, zaplemba prihodkov ali globa v višini najmanj 4 % letnega prometa trgovca.
- Fizične osebe, pravne osebe in organizacije, bodo imele pravico vložiti pritožbo pri pristojnem organu v zvezi z domnevno kršitvijo, prav tako bodo imele dostop do upravnega in/ali sodnega pregleda. Takšne pritožbe bodo lahko privedle do prepovednih ukrepov, vključno s takojšnjo ustavitvijo sporočanja neskladnih okoljskih trditev.
Naslednji koraki
Do 27. marca 2026 morajo države članice sprejeti pravila direktive o krepitvi vloge potrošnikov v okviru svoje nacionalne zakonodaje.Predlog direktive o zelenih trditvah morata odobriti še Evropski parlament in Evropski Svet.
Evropski parlament bo predlog obravnaval po evropskih volitvah junija 2024. Svoje stališče mora sprejeti še Svet, nato pa se lahko začnejo pogajanja.
V skladu s trenutnim predlogom bi morale države članice sprejeti potrebne ukrepe v 18 mesecih po začetku veljavnosti direktive in jih uporabljati 24 mesecev po začetku veljavnosti.
Pravila bi se morala učinkovito uporabljati od 27. septembra 2026.

Viri: Factiva, Mondaq, Just-Style
Preberite še:
Globalni trendi na področju zelene tehnologije
Evropski parlament je sprejel direktivo o pravici do popravila
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.