Preloženo dokončanje projekta Rail Baltica

torek, 28. september 2021

Kljub temu, da gradnja železniškega projekta Rail Baltica že poteka v vseh 3 baltskih državah, trenutni cilj dokončanja projekta do leta 2026 ni več mogoč. Dokončanje železniškega projekta je preloženo na konec tega desetletja. To je tudi zadnji rok za izvedbo, saj mora biti evropsko prometno omrežje TENT-T pripravljeno do leta 2030. Predsednik uprave Rail Baltica Estonia, Tonu Grunberg je povedal, da cilja, da bi projekt dokončali do leta 2026, ni več mogoče doseči. Po eni strani ga ni mogoče izvesti niti tehnično, niti strukturno, prav tako pa imajo težave s financiranjem.

V časovnem okviru estonskega odseka Rail Baltica sta trenutno 2 veliki oviri; načrt okrožja Parnu in zasnova glavne proge. Estonsko ministrstvo za finance načrtuje, da bo konec letošnjega leta pripravilo novo različico okrožnega načrta, saj je prvotni okrožni načrt razveljavilo vrhovno sodišče. Grunberg ocenjuje, da bi bil novi načrt lahko potrjen do konca prihodnjega leta.

Prvotni stroški estonskega odseka projekta Rail Baltica so bili leta 2018 ocenjeni na 1,68 mlrd EUR, a bo znesek zagotovo višji, zato bo iz proračunskega obdobja, ki se bo začelo leta 2028, potrebno dobiti še dodatna sredstva. Na potek projekta v Estoniji vplivajo tudi naraščajoče cene gradnje, še zlasti na gradnjo prehodov in viaduktov za prostoživeče živali.



Latvijci in Litovci pa pri projektu napredujejo nekoliko hitreje. V Rigi se gradi potniški terminal, v Litvi pa so že pridobili vsa potrebna zemljišča od latvijske meje do Kaunasa. Po mnenju Grunberga so v vseh treh državah izbrali drugačno strategijo. V Estoniji so začeli z gradnjo podporne infrastrukture, medtem ko Latvijci še niso začeli z gradnjo cestnih mostov.

V bližnji prihodnosti naj bi se začela gradnja potniških terminalov tudi v Estoniji. Pri gradnji terminala Ulemiste so Estonci že precej blizu. Podroben načrt morajo še uskladiti z mestom in narediti nekaj tehničnih izboljšav, v prihodnjem letu pa že nameravajo začeti z javnimi naročili.

Cestni viadukt Saustinomme je prvi od železniških baltskih objektov, dokončanih v Estoniji, trenutno pa se gradi še 5 objektov. Skupno je bilo načrtovanih več kot 100 železniških mostov, prehodov za prosto živeče živali ter železniških in cestnih viaduktov, od katerih bo večina zgrajena vzporedno z glavno progo.

"Te objekte trenutno gradimo ločeno, da bi prihranili čas in razpršili stroške. Večina viaduktov, vključenih v projekt, bo še vedno dokončana skupaj z izgradnjo glavne poti, tako kot pri gradnji cest," je dejal Grunberg in priznal, da je tempo kljub temu počasnejši, kot so pričakovali. Od prvih 60 mio EUR javnih naročil so sklenili pogodbe v vrednosti manj kot 20 mio EUR.

Čeprav projekt Rail Baltica ne bo dokončan pravočasno in se nenehno pojavljajo nove težave, po besedah predsednika uprave Rail Baltica Estonia dokončanje projekta ne bo ponovno odloženo.


Viri: Factiva, Baltic News Service

Več informacij o globalnih trendih na področju transporta in logistike