Proizvodnja avtomobilov v Iranu je upadla, uvoz pa se je skokovito povečal
Iranska avtomobilska industrija letos beleži padec proizvodnje in prodaje
Glavni iranski avtomobilski proizvajalci so v prvih 8 mesecih iranskega leta 2024 (od 20. marca do 20. novembra 2024) zabeležili -2,59 % padec proizvodnje (631.189 avtomobilov) in -5,55 % padec prodaje (600.855 prodanih vozil) v primerjavi z enakim obdobjem lani.Rezultati največjih proizvajalcev v prvih 8 mesecih letošnjega poslovnega leta
- Iran Khodro (IKCO):
- Proizvodnja: 336.021 avtomobilov (-1,54 %).
- Prodaja: 322.607 vozil (-5,76 %).
- Saipa:
- Proizvodnja: 226.399 avtomobilov (-2,88 %).
- Prodaja: 213.205 vozil (-3,71 %).
- Pars Khodro:
- Proizvodnja: 68.769 avtomobilov (-6,49 %).
- Prodaja: 64.043 vozil (-10,28 %).
Glavni razlogi za upad
- Visoka inflacija in finančne omejitve, zaradi katerih je nakup novih vozil postal predrag za številne kupce.
- Dvig cen vozil za 15–35 %, ki sta ga napovedala IKCO in Saipa, bo verjetno še dodatno poslabšal razmere.
Iransko avtomobilsko industrijo še vedno obvladujeta Iran Khodro in Saipa z 85 % deležem trga, medtem ko Pars Khodro ostaja pomemben konkurent pri proizvodnji kompletov za razstavljanje (CKD) za znamke, kot je Nissan.

Iran je po odpravi prepovedi uvoza avtomobilov zabeležil skokovit porast uvoza vozil
Iran je po odpravi prepovedi uvoza avtomobilov marca 2024 zabeležil občuten porast uvoza.Po poročilu iranske carine (IRICA), objavljenem 27. novembra, je Iran v med 20. marcem in 20. novembrom 2024 uvozil 29.418 osebnih vozil v vrednosti 571 mio EUR.
Število uvoženih vozil se je v primerjavi z lanskim letom povečalo za 736 %, njihova vrednost pa za 784 %.
Iranska vlada je sprejela uredbo, ki dovoljuje uvoz električnih in hibridnih vozil v proste cone, če so mlajša od 5 let, imajo manj kot 80.000 prevoženih km in motorje do 2.500 ccm.
Saipa v letu 2025 načrtuje sestavljanje avtomobilov v Belorusiji
Iransko podjetje Saipa v sodelovanju z beloruskim podjetjem Unison CJSC v letu 2025 načrtuje začetek sestavljanja avtomobilov v Belorusiji. Novico je razkril Sergej Vachinsky, direktor distribucijskega podjetja Lucky Currency LLC, ki je distributer Saipa za Rusijo in Belorusijo.Saipa in Unison se dogovarjata o sestavi 3 modelov: Shahin Plus, Sahand in Atlas. Velik delež beloruskih komponent bo omogočil konkurenčne cene na ruskem trgu. Cilj je doseči proizvodnjo 20.000 vozil letno v naslednjih 3 letih.
Podjetje Saipa proizvaja predvsem korejske avtomobile in razvija lastne modele. Podjetje Unison CJSC je v preteklosti sestavljalo avtomobile znamk FAW, Ford, KIA in Samand, od maja 2024 pa proizvaja tudi kitajske avtomobile VGV Sinotruk.
Iranska avtomobilska industrija
Avtomobilska industrija ima pomembno vlogo v iranskem gospodarstvu, saj prispeva približno 10 % BDP.Na trgu prevladujeta 2 glavna proizvajalca, Iran Khodro in Saipa, ki skupaj predstavljata več kot 90 % celotne domače proizvodnje.
V panogi prevladuje segment osebnih vozil, ki predstavlja približno 75 % celotnega iranskega avtomobilskega trga.
Po ponovnem uvajanju ameriških sankcij so mednarodne znamke zapustile trg, kar je povečalo vlogo domačih proizvajalcev. Proizvodnja se postopoma povečuje, z 19 % povečanjem v letu 2022.
Glavni avtomobilski proizvajalci v Iranu
- SAIPA je eno izmed največjih iranskih podjetij, ustanovljeno leta 1966. Podjetje s sedežem v Teheranu proizvaja različne modele, vključno z blagovnimi znamkami, kot so Saipa, Pars Khodro, Saipa-Citroën in Bon Ro. SAIPA ima 7 tovarn, katerih skupna kapaciteta znaša okoli 1 mio vozil na leto. SAIPA nadzoruje več kot 80 podjetij in zaposluje približno 40.000 ljudi, medtem ko sodeluje z več kot 1.000 dobavitelji po vsej državi.
- Iran Khodro (IKCO) je 2. največji proizvajalec, ki proizvaja vozila znamk Samand, Peugeot in Renault. Ima 5 proizvodnih obratov v Iranu, kjer letno proizvede več kot 1 mio vozil. Podjetje IKCO je močno usmerjeno v inovacije in je vzpostavilo lastne raziskovalno-razvojne centre, kjer sodeluje z evropskimi podjetji, kot so nemški in francoski proizvajalci.
Izvoz in mednarodni vpliv
Oba proizvajalca, Saipa in Iran Khodro, sta aktivna v izvozu. Saipa izvaža vozila predvsem v države Srednjega vzhoda, Rusijo in druge regije, medtem ko je IKCO od leta 2003 prisoten v več kot 40 državah, predvsem v državah nekdanje Sovjetske zveze, v severni Afriki in v vzhodni Evropi.Sodelovanje med Iranom in tujimi avtomobilskimi znamkami, kot so Peugeot in Renault, je bilo v preteklosti precej pomembno, vendar so sankcije in politične razmere vplivale na zmanjšanje mednarodnih sodelovanj. Kljub temu se iranska avtomobilska industrija postopoma vrača na pravo pot, zlasti z osredotočanjem na lokalno proizvodnjo in razvoj novih modelov.
Prihodnost industrije in izzivi
Iranska avtomobilska industrija je pred izzivi, kot so gospodarske sankcije, naraščajoči stroški proizvodnje in potreba po prilagoditvi na nove tehnologije.Predvsem v segmentu električnih vozil išče iranska avtomobilska industrija nove priložnosti za rast in širitev, tako na domačem, kot na mednarodnem trgu.
Viri:
- Factiva
- Bne Intelli News
- PrimePress News
- Mavericks Business & Market Research
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi v avtomobilski industriji
Avtomobilska industrija v Iranu
Gospodarstvo in možnost vstopa na iranski trg
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.