Iran

Gospodarske panoge Irana

Priložnosti na trgu

Trendi, ki bodo v prihodnjih letih spodbudili iransko gospodarstvo, vključujejo diverzifikacijo, modernizacijo in privatizacijo. Glavna usmeritev diverzifikacije je odmik od naftne odvisnosti in razvoj težke industrije.
 
Sektorji v iranskem gospodarstvu, ki potrebujejo naložbe, da bi zmanjšali odvisnost od naftnega sektorja, so kmetijstvo in predelava hrane, gospodarska in finančna infrastruktura, promet, gradbeništvo, proizvodnja, energetika in IKT.

Pri modernizaciji gre za razvoj infrastrukture, industrijskih sredstev in digitalne ekonomije. Ker je bil Iran pod strogimi sankcijami, je bil dostop do industrijske opreme omejen. Iran zato potrebuje strojno in industrijsko opremo, kar predstavlja veliko priložnost za tuje ponudnike.

E-trgovina je v razcvetu. Spletno nakupovanje, zlasti med mladimi, hitro raste.

S privatizacijo se postopno zmanjšuje vloga vlade na trgu v korist zasebnega sektorja. Zasebno zdravstvo, izobraževanje in stanovanja so sektorji, ki se najhitreje širijo. Skupaj s tem na trg vstopajo tuje blagovne znamke, po katerih je veliko povpraševanje.

Priložnosti so tudi v IKT sektorju, saj prenova industrije zahteva tudi izvajanje sodobnega upravljanja IT.
 
Perspektiven sektor v Iranu je tudi biotehnologija. Iran je v biotehnologiji na 12. mestu na svetu in na 1. mestu v Zahodni Aziji. Še posebno se hitro razvija segment matičnih celic.

 

Gospodarstvo

Iran ima močno naftno industrijo ter kmetijski in storitveni sektor. V proizvodnih in finančnih storitvah je opazna prisotnost države. Iran je po zalogah zemeljskega plina na 2. mestu na svetu in na 4. mestu po dokazanih zalogah surove nafte. Gospodarska dejavnost in državni prihodki Irana so še vedno močno odvisni od prihodkov od nafte.
 

Struktura BDP

Kmetijstvo prispeva 11 % BDP in zaposluje okoli 16 % aktivnega prebivalstva. Le 10 % zemljišč je obdelanih, na njih pa se še vedno uporabljajo zastarele metode kmetovanja. Glavni kmetijski pridelki so pistacije, pšenica, riž, pomaranče, čaj in bombaž. Nezakonito gojenje maka (opij) je dokaj pogosto.

Storitveni sektor prispeva 54 % BDP in zaposluje približno polovico aktivnega prebivalstva.

Vir: EIU; Factiva, maj 2022.
 

Industrijski sektor

Iran je bogat z mineralnimi viri, predvsem z nafto in plinom. Veliko ima tudi bakra, svinca in cinka. Iranski industrijski sektor predstavlja 35 % BDP.

Poleg naftne industrije je najpomembnejša industrijska panoga tekstilna industrija. Druge pomembne dejavnosti so še rafiniranje sladkorja, živilsko-predelovalna industrija, petro-kemična industrija, proizvodnja cementa in gradbeništvo. V industrijskem sektorju je zaposlenih približno 30 % aktivnega prebivalstva.

Leta 2021 je iranski industrijski sektor zrasel za 2 %. Za leto 2022 analitiki napovedujejo ničelno rast industrijskega sektorja, v letih 2023 in 2024 pa naj bi industrijski sektor zrasel za 1,4 %.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na iranskem trgu:

 

Avtomobilska industrija

Med pandemijo Covid-19 je avtomobilska industrija v Iranu upadla, zaradi težav v dobavni verigi ter motenj pri uvozu in izvozu. Poleg tega je bila ustavljena celotna proizvodnja avtomobilskega sektorja, kar je imelo za posledico strm padec prodaje vozil.

Leto 2021 je bilo za iranski avtomobilski sektor trg leto tranzicije, saj je bil celoten avtomobilski sektor Irana deležen novih reform, ki jih je predlagala iranska vlada.

Iranska vlada je uvedla 9 strateških projektov v državi, ki naj bi zagotovili rast avtomobilske industrije. Projekti naj bi tudi spodbujali proizvajalce originalne opreme in dobavitelje avtomobilskih delov v Iranu, da bi ohranili strukturo avtomobilske industrije in dosegli proizvodne cilje do konca leta 2025.

Iranski proizvajalci avtomobilov so ponovno vzpostavili sodelovanje z evropskimi podjetji, kot so Peugeot, Citroen in Renault. Posledično je to povzročilo rast avtomobilske industrije.

V povprečju domači avtomobil stane 2.113 EUR, medtem ko je povprečna cena uvoženega avtomobila okoli 6.764 EUR. To domačemu trgu daje konkurenčno prednost. Iranska vlada razmišlja tudi o povečanju uvoznih davkov na 70 % z že tako visokih 40 %, da bi spodbudila domačo proizvodnjo.

Julija 2022 so Iran, Turčija in Rusija začeli skupno načrtovati in izdelovati avtomobile. To tristransko sodelovanje razvija skupno vizijo in okrepitev proizvodnje avtomobilov v vseh treh državah.

 
Iranska proizvodnja avtomobilov v letu 2021

Iranski proizvajalci avtomobilov so v obdobju leta 2021 izdelali skoraj 894.298 vozil in zabeležili 2 % povečanje proizvodnje v primerjavi z letom 2020.

Proizvodnja avtomobilov v Iranu je leta 2021 presegla številne industrializirane države, vključno z Italijo (795.000 enot), Poljsko (439.000 enot), Južno Afriko (499.000 enot), Portugalsko (289.000 enot), Belgijo (261.000 enot), Tajvan (265.000 enot), Avstrijo (36.000 enot), Egipt (23.000 enot) in Finsko (93.000 enot).

Avtomobilska industrija prispeva približno 10 % k BDP Irana.

V zadnjih letih so samo iranski proizvajalci avtomobilov prispevali okoli 2,2 % celotne gospodarske rasti države. Analitiki ocenjujejo, da bo avtomobilska industrija do leta 2025 predstavljala vsaj 4 % iranske gospodarske rasti.
 

Iranski avtomobilski trg

Iran je največji avtomobilski trg na Bližnjem vzhodu in je velik skoraj eno tretjino nemškega avtomobilskega trga.

Vrednost iranskega avtomobilskega trga je bila v letu 2021 ocenjena na 14,63 mlrd EUR.

V iranski avtomobilski industriji prevladuje segment osebnih avtomobilov, ki predstavlja približno tri četrtine celotnega trga.

Analitiki napovedujejo, da bo iranski avtomobilski trg v prihodnjih 5 letih rasel po 4,67 % povprečni letni stopnji ter v letu 2027 presegel vrednost 25,32 mlrd EUR.

EV bodo v prihodnjih nekaj letih vse bolj priljubljena. Povečanje prodaje EV bo sorazmerno povečalo povpraševanje po polnilnih postajah. Pomembni konkurenti na trgu se zato osredotočajo na to, da zagotovijo ponudbo hitrega polnjenja po vsej državi.


Konkurenti na trgu

Iranski trg vozil je konsolidiran. V celotni domači proizvodnji avtomobilov prevladujeta dva proizvajalca, Iran Khodro in SAIPA, ki predstavljata več kot 90 % celotne domače proizvodnje.

Glavni konkurenti na iranskem trgu vozil so:

  • Renault-Nissan Alliance
  • Brilliance Automobile Group
  • Chery Automobile
  • Hyundai Kia Automotive Group
  • Iran Khodro (IKCO)
  • Lifan Industry (Group)
  • Groupe PSA
  • SAIPA Group
  • Toyota Group
  • VW Group
  • Great Wall Motor Company Ltd (GWM).

Zavezništva in skupna podjetja so glavne strategije, ki jih uporabljajo podjetja na tem trgu.

Sankcije, ki so jih zahodne države uvedle proti Rusiji, so dale nove priložnosti iranskim avtomobilskim proizvajalcem, ki se sedaj povezujejo z ruskim avtomobilskim sektorjem.

Največja podjetja na področju avtomobilske industrije v Iranu

Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Iran Khodro Industrial Group Company 6.311,83
Atlas Khodro 3.926,19
Pars Khodro 928,50
Bahman Group 641,10
Bahman Motor 339,15
Saipa Diesel 309,89
Barez Industrial Group 267,72


Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2021

Vir: Factiva, december 2022.
 


Živilska industrija

V iranski živilski industriji prevladujejo domača podjetja, tako v proizvodnji, kot v veleprodaji in maloprodaji.

V državi beležijo naraščajoče cene hrane, kar ima za posledico spremembo potrošniškega vedenja.

V prihodnjem letu 2023 obstaja več tveganj za prehransko varnost, razpoložljivost živil in prehrano v Iranu. Med njimi so rusko-ukrajinska vojna in zmanjšan svetovni izvozni presežek, naraščajoče cene surovin, skokoviti stroški surovin, visoka raven domače inflacije, zelo neučinkovit domači kmetijski sektor ter suša in ekstremno vreme.
 

Konkurenti na trgu

Lokalne blagovne znamke predstavljajo več kot 95 % celotne porabe za hrano. Gospodarske sankcije so močno omejile tuje naložbe v državi, zato so se domači proizvajalci hrane hitro razširili in mnogi od njih zdaj že izvažajo svoje izdelke v druge države v regiji.

Kljub sankcijam Zahoda proti Iranu je več evropskih podjetij ohranilo svojo prisotnost v Iranu, čeprav jih je večina zmanjšala svoje poslovanje. Ta podjetja so povezana z lokalnimi operaterji in dobro poznajo iranski trg.

  • Družba Danone je na primer ohranila prisotnost v segmentih mlečnih izdelkov, hrane za dojenčke in ustekleničene vode prek skupnih podjetij s Saharjem za mlečne izdelke in Damavandom za vodo.
  • Francoska družba Groupe Bel tudi deluje v mlečnem segmentu prek skupnega podjetja s podjetjem Sahar.
  • Družba Nestlé je zmanjšala obseg poslovanja zaradi nezmožnosti vrnitve dobička, a je ohranila prisotnost v času sankcij.
  • Na trgu so prisotna tudi bližnje-vzhodna podjetja, kot je Savola iz Savdske Arabije, ki je vodilni proizvajalec jedilnih olj in maščob.

Največja podjetja v živilski industriji v Iranu

Podjetje Prihodki v mio EUR (2021)
Kalleh Dairy Company 2.797,94
Iran Dairy Industries Company 822,92
Minoo Industrial 412,56
Doosheh Dairy Co. 292,96
Nestle Iran 288,57
Pars Minoo Industrial Company 210,04
Margarine 209,07


Napovedi

Analitiki Fitch Solutions napovedujejo, da se bo poraba hrane leta 2023 v Iranu povečala za 25,7 %, s čimer bo poraba dosegla 11.979 mlrd IRR.

V letu 2023 naj bi večina živilskih segmentov zabeležila rast okoli 29 %, z izjemo segmentov kruha, riža in žit (+18 %) ter olja in maščob (+16,1 %).

Do leta 2026 naj bi poraba hrane v Iranu rasla po 9 % povprečni letni stopnji, poraba pa naj bi leta 2026 dosegla 14.095 mlrd IRR.

Kruh, riž in žita ter meso bodo še naprej predstavljali več kot polovico skupne porabe hrane v Iranu, saj je tradicionalna iranska prehrana sestavljena predvsem iz riža z mesom (jagnjetina in piščanec), zelenjave in oreščkov. Pogosto se uporabljajo tudi zelišča, pa tudi raznovrstno sadje. V Iranu so priljubljeni tudi mlečni izdelki, predvsem sveže mleko in različni siri.
 
 
Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2021


Vir: Factiva, december 2022.
 

Poglejte si tudi:

Poslovno sodelovanje s Slovenijo

Poslovanje