Iran

Gospodarske panoge Irana


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje


Gospodarstvo ter možnost vstopa na iranski trg 

Vpogled v trg

Iran večino prihodkov ustvari iz sektorja nafte in plina, čeprav ima bolj raznoliko gospodarstvo kot večina drugih držav proizvajalk nafte v regiji.
 
Tudi po nekaj letih recesije in ameriških sankcij je Iran eno največjih gospodarstev v regiji.
 
Poleg prevladujoče naftne industrije ima Iran tudi močan kmetijski in storitveni sektor. 
 
Iran je v letu 2023 beležil 5 % gospodarsko rast. EIU napoveduje, da se bo rast v letu 2024 nekoliko umirila in dosegla 2,5 %.
 
Slovenija ima z Iranom le skromno blagovno menjavo. Ta je v letu 2023 dosegla skupno 44 mio EUR, od tega je izvoz predstavljal 39,3 mio EUR. 
 
Slovenija v Iran največ izvaža farmacevtske izdelke. Teh je v letu 2023 v Iran izvozila za 31,09 mio EUR, kar je predstavljalo 79 % celotnega slovenskega izvoza v to državo.

 

Vrednost izvoza farmacevtskih izdelkov (Slovenija-Iran; v 1.000 EUR)

 

Industrijski sektor

Iranski industrijski sektor predstavlja 37 % BDP.
 
Poleg naftne industrije spadajo med pomembnejše industrijske panoge še tekstilna industrija, avtomobilska industrija, živilsko-predelovalna industrija, petro-kemična industrija, proizvodnja cementa in gradbeništvo. 
 
Leta 2023 je iranski industrijski sektor zrasel za 5,6 %. Za leto 2024 EIU napoveduje 2,5 % rast industrijskega sektorja, v letu 2025 in 2026 pa naj bi industrijski sektor zrasel za 2,4 %.


 

Tržni izzivi 

 
  • politične ovire in sankcije omejujejo privlačnost trga
  • nepregledno poslovno okolje
  • šibak bančni sektor
  • zapletena birokracija in korupcija
  • obstaja možnost, da bodo nekatere vrste uvoza označene kot blago z dvojno rabo (s potencialno uporabo v jedrski industriji, industriji balističnih izstrelkov in brezpilotnih letal), zlasti v proizvodnem sektorju, ter tako prepovedane s sankcijami ZDA.
 

Priložnosti na trgu 

Iran se ponaša z velikim številom prebivalcev, mladostnim demografskim profilom, bogastvom ogljikovodikov in razvejanim gospodarstvom, kar predstavlja številne tržne priložnosti. 

Potrošniški trg hitro raste. Ker je država priča urbanizaciji in modernizaciji, je povpraševanje po inovativnih izdelkih in storitvah v porastu.

Močno povečanje prihodkov od izvoza nafte, zaradi daljšega obdobja visokih cen in višjih kitajskih nakupov, bo kratkoročno podprlo domače povpraševanje.

Postopno pospeševanje gospodarske rasti bo v prihodnjih nekaj letih povečalo splošno povpraševanje in spodbudilo rast porabe gospodinjstev. Vendar bodo še naprej obstajale velike razlike v kupni moči med bogato manjšino, katere potrošnja se približuje tisti v industrializiranih državah, ter vse bolj revno večino, v kateri bodo prevladovale osnovne potrebščine, predvsem hrana.
 

Vstop na trg 

  • Temeljita analiza trga pomaga pri razumevanju iranskega trga in iskanju potencialnih partnerjev in strank.
  • Na začetku je smiselno uporabiti spletne vire, ki lahko pomagajo spoznati iransko poslovno okolje in tamkajšnje predpise. The Iran Business Journal ima na primer obsežen vodnik po iranskem poslovnem pravu. 
  • Veliko informacij o iranski poslovni kulturi in poslovnih priložnostih je moč pridobiti tudi v lokalnih združenjih.
  • Tuja podjetja, ki želijo vstopiti na iranski trg, morajo imeti dobro pripravljen poslovni načrt, ki mora biti v skladu z vsemi predpisi iranske vlade. 
  • Na iranski trg je na začetku najbolj smiselno vstopiti z izvozom izdelkov ali storitev.


Gospodarske panoge Irana – Avtomobilska industrija

Vpogled v iransko avtomobilsko industrijo

Avtomobilska industrija je ena najpomembnejših industrij v državi, ki skrbi za delovanje in uspeh več kot 60 drugih industrij.

Iranska avtomobilska industrija predstavlja 10 % BDP in 4 % zaposlenosti. Iran Khodro (IKCO) in Saipa, 2 največja lokalna proizvajalca, zaposlujeta več kot 100.000 ljudi, nadaljnjih 700.000 Irancev pa dela v panogah, povezanih s proizvodnjo avtomobilov.

Avtomobilska industrija v Iranu je v zadnjih letih beležila negativno rast, zaradi pandemije Covid-19 in sankcij, ki so jih proti Iranu uvedle ZDA.

Po ocenah Mordor Intelligence, znaša v letu 2024 vrednost iranske avtomobilske industrije 37,96 mlrd USD (35,1 mlrd EUR).

Vlada v državi sprejema potrebne ukrepe za povečanje proizvodnje vozil in delov na lokalni ravni, da bi zadostila povpraševanju in hkrati zmanjšala uvozne stroške, zato bo industrija v prihodnjih letih beležila stalno in dosledno rast.

V prihodnjih 5 letih naj bi se iranska avtomobilska industrija povečevala po 9,57 % povprečni letni stopnji ter v letu 2029 dosegla vrednost 59,93 mlrd USD (55,42 mlrd EUR).

V zadnjih letih je Iran dal prednost domači proizvodnji osebnih avtomobilov pred uvozom, kar je povzročilo omejitve pri uvozu avtomobilov. Vendar so zaradi izzivov, kot so nezadostna domača proizvodnja, nizka kakovost in pomisleki glede varnosti, te omejitve le delno znižale uvoz osebnih avtomobilov. 

V iranski avtomobilski industriji prevladuje segment osebnih avtomobilov, ki predstavlja okoli tri četrtine celotnega iranskega avtomobilskega trga.

Iranska vlada je bila proaktivna pri usmerjanju hitre širitve industrije s strateškimi pobudami. Te so predvsem osredotočene na krepitev proizvajalcev originalne opreme (OEM) in dobaviteljev avtomobilskih delov.

Po ponovni uvedbi sankcij ZDA leta 2018, so mednarodni avtomobilski proizvajalci, vključno s Stellantisom in Renaultom, prenehali poslovati v Iranu. Posledično so domači proizvajalci originalne opreme (OEM), kot sta Iran Khodro in SAIPA, prevzeli osrednje mesto v proizvodnji.


Električna vozila (EV)

Iran se osredotoča na prehod svoje avtomobilske industrije na EV. Iranska vlada je proizvajalce avtomobilov pozvala, naj dajo prednost proizvodnji ali sestavljanju EV v državi. Vendar kljub temu pritisku država nima infrastrukture za podporo EV, število polnilnic za EV pa je majhno.

Kljub temu ima država veliko naravnih virov in vezi s kitajskimi proizvajalci baterij, kar bi lahko pospešilo rast sektorja EV v državi.

Iran je februarja 2024 začel prodajati svoje prvo odobreno EV na nacionalnem trgu. Skywell ET5 je kitajski model EV, sestavlja pa ga iransko podjetje Novin Mahan (Nebka). To je prvo EV, ki je na voljo na trgu za iranske državljane. 

 

Podatki za poslovno leto (21.3.2023 - 19.3.2024) 

  • Kljub gospodarskim sankcijam  je Iranu uspelo doseči pomembne dosežke v različnih panogah, tudi v avtomobilski industriji. Po zadnjem letnem poročilu Evropskega združenja avtomobilskih proizvajalcev (ACEA) so iranski proizvajalci avtomobilov leta 2023 prispevali 1,3 % k svetovni proizvodnji avtomobilov.
  • Po podatkih iranskega urada za avtomobilsko industrijo, je proizvodnja osebnih avtomobilov v koledarskem letu, ki se je končalo 19. marca 2024, presegla 1,13 mio enot, kar predstavlja 6 % medletno rast.
  • K povečani proizvodnji avtomobilov so pomembno prispevala zasebna podjetja, ki so v tekočem letu izdelala 307.000 avtomobilov, kar pomeni izjemno 58 % rast glede na prejšnje leto.
  • Proizvodnja osebnih avtomobilov 2 največjih avtomobilskih proizvajalcev v tem obdobju upadla. Proizvodnja osebnih avtomobilov iranskega avtomobilskega proizvajalca Saipa se je zmanjšala za -6,1 %, proizvodnja proizvajalca Iran Khodro pa za -4 %.
  • Veliko rast je v tem obdobju beležila tudi proizvodnja tovornjakov, ki se je povečala za 32 % na 166.000 vozil.
  • Poleg osebnih in gospodarskih vozil izjemno rast beleži proizvodnja motociklov, ki se je v tem obdobju povečala za 28 % in presegla 600.000 enot.

 
Konkurenti na trgu 

Iranska avtomobilska industrija je zmerno konsolidiran trg.
 
Številni veliki lokalni konkurenti v državi, kot so IKCO, SAIPA, Pars Khodro, Kerman in Bahman, proizvajajo različne modele (kot so Samand, Tiba, Dena itd.).
 
IKCO in SAIPA sta največja proizvajalca avtomobilov v Iranu, ki skupaj predstavljata več kot 90 % celotne domače proizvodnje.  
 
Številni proizvajalci avtomobilov v Iranu načrtujejo, da bodo v prihodnjih letih povečali proizvodnjo.

Oktobra 2022 je Iranska organizacija za spodbujanje trgovine (TPOI) napovedala odprtje proizvodne linije za avtomobile v Armeniji, za izvoz izdelanih avtomobilov v države Evrazijske gospodarske unije (EAEU).

.
 

Ostale perspektivne panoge na trgu

 
Trendi, ki bodo v prihodnjih letih spodbudili iransko gospodarstvo, vključujejo diverzifikacijo, modernizacijo in privatizacijo.
 
Glavna usmeritev diverzifikacije je odmik od naftne odvisnosti in razvoj težke industrije.
 
Sektorji v iranskem gospodarstvu, ki potrebujejo naložbe, da bi zmanjšali odvisnost od naftnega sektorja, so: 
  • kmetijstvo in predelava hrane
  • gospodarska in finančna infrastruktura
  • promet
  • gradbeništvo
  • proizvodnja
  • energetika
  • IKT
Modernizacija iranskega gospodarstva vključuje razvoj infrastrukture, industrijskih sredstev in digitalne ekonomije.

Zaradi gospodarskih sankcij ima Iran omejen dostop do industrijske opreme, zato potrebuje strojno in industrijsko opremo, kar predstavlja veliko priložnost za tuje ponudnike.

Priložnosti so tudi v IKT sektorju, saj prenova industrije zahteva tudi izvajanje sodobnega upravljanja IT.

Vzpon e-trgovine je na novo definiral način nakupovanja Irancev in predstavlja cvetoč trg za tuja podjetja.

Perspektiven sektor v Iranu je tudi biotehnologija. Še posebno se hitro razvija segment matičnih celic.

 
Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2023.


Viri:

  • Factiva
  • EIU
  • IRNA
  • Mordor Intelligence
  • Statistični urad RS 
 
 
Posodobljeno: maj 2024


Poglejte si tudi: