Iran

Gospodarske panoge Irana


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje

 

Gospodarske panoge Irana – Avtomobilska industrija

Analiza trga

Avtomobilska industrija je pomemben del iranskega gospodarstva in ena največjih proizvodnih industrij v državi. K nacionalnemu BDP prispeva približno 10 % ter neposredno in posredno zagotavlja delovna mesta za več kot 700.000 ljudi.

Industrija obsega proizvodnjo vozil in sestavnih delov, distribucijo in poprodajne storitve.

Po ocenah Mordor Intelligence, znaša vrednost iranske avtomobilske v letu 2025 41,57 mlrd USD (38,41 mlrd EUR).

Iranski proizvajalci avtomobilov so v iranskem letu, ki se je končalo 21. marca 2025, proizvedli 897.627 osebnih vozil, kar pomeni -2,4 % medletni upad ter -31 % manj od cilja 1,3 mio, ki ga je določilo ministrstvo za industrijo, rudarstvo in trgovino.
 
  • Iran Khodro (IKCO), največji proizvajalec avtomobilov v državi, je proizvedel 537.429 osebnih vozil, kar je le 0,3 % povečanje v primerjavi z letom prej.
  • Saipa, 2. največji proizvajalec, je zabeležil padec proizvodnje za -9,4 % na 256.971 vozil.
  • Pars Khodro pa je povečal proizvodnjo za 3 % na 103.227 vozil.
Iransko združenje proizvajalcev avtomobilskih delov ocenjuje, da je škoda, ki so jo utrpeli proizvajalci avtomobilskih delov, dosegla 350 mio USD (323,4 mio EUR).

K upadu proizvodnje je prispevalo več dejavnikov:
 
  • zapoznela dodelitev tujih valut
  • višji proizvodni stroški
  • težave pri dobavi sestavnih delov zaradi vse večjih dolgov avtomobilskih proizvajalcev do dobaviteljev
  • pogosti izpadi elektrike
  • prenehanje izdelave več modelov z visokimi količinami, kot je Peugeot Pars.
Analitiki poudarjajo, da bo za okrepitev proizvodnje ključno stabilizirati devizne tokove in pravočasno prilagajati cene.

V začetku novega poslovnega leta se kažejo izboljšanja v proizvodnji. Proizvodnja vozil v Iranu se je v prvih 2 mesecih tekočega iranskega leta (21. marec 2025 – 21. maj 2025) povečala za 3,6 % v primerjavi z enakim obdobjem preteklega leta. 3 največji iranski proizvajalci avtomobilov so v omenjenem dvomesečnem obdobju skupaj proizvedli 137.337 vozil.

Napovedi trga

V zadnjih letih je industrija okrepila vlaganja v raziskave in razvoj ter inovacije, zlasti v smeri električnih vozil (EV), hibridne tehnologije in alternativnih goriv, kot del širšega cilja za varovanje okolja in energetske varnosti.

Poudarek je tudi na digitalizaciji in avtomatizaciji, s čimer proizvajalci sledijo trendom in zakonodaji, hkrati pa vlagajo v pametno proizvodnjo, spletno prodajo in digitalni marketing.

Zaradi teh dejavnikov ter vladne podpore se pričakuje stabilna rast prodaje vozil tudi v prihodnjih letih. Analitiki napovedujejo da bo iranska avtomobilska industrija v obdobju 2025-2030 rasla s povprečno letno stopnjo 9,57 % in v letu 2030 dosegla vrednost 65,65 mlrd USD ali približno 60,65 mlrd EUR.

Električna vozila (EV)

Iran se osredotoča na prehod svoje avtomobilske industrije na EV. Iranska vlada je proizvajalce avtomobilov pozvala, naj dajo prednost proizvodnji ali sestavljanju EV v državi.

Vodilni v iranski avtomobilski industriji se zavedajo spreminjajočih se preferenc in se strateško usmerjajo v razvoj učinkovitih rešitev za polnjenje. S prednostnim vlaganjem v hitre polnilne tehnologije na nacionalni ravni, želijo izkoristiti rastoče povpraševanje in spodbuditi hitrejšo uveljavitev EV v državi.

Februarja 2024 je podjetje MECO iz skupine MAPNA z mestnimi oblastmi Teherana podpisalo sporazum o namestitvi 950 električnih polnilnic, vključno z AC in DC polnilci za lahka in težka EV. Z vzpostavitvijo 96 postaj, med katerimi jih je 21 namenjenih električnim avtobusom in 75 električnim taksijem, bo ta pobuda bistveno izboljšala polnilno infrastrukturo v prestolnici.

Iran ima veliko naravnih virov in vezi s kitajskimi proizvajalci baterij, kar bi lahko pospešilo rast sektorja EV v državi.

Iran je februarja 2024 začel prodajati svoje prvo odobreno EV na nacionalnem trgu. Skywell ET5 je kitajski model EV, sestavlja pa ga iransko podjetje Novin Mahan (Nebka). To je prvo EV, ki je na voljo na trgu za iranske državljane.

 
Konkurenti na trgu 

Številni veliki lokalni konkurenti v državi, kot so IKCO, SAIPA, Pars Khodro, Kerman in Bahman, proizvajajo različne modele (kot so Samand, Tiba, Dena itd.).

IKCO in SAIPA sta največja proizvajalca avtomobilov v Iranu, ki skupaj predstavljata več kot 90 % celotne domače proizvodnje.

Iran Khodro (IKCO), največji proizvajalec, izdeluje osebna in gospodarska vozila ter tovornjake pod blagovnimi znamkami, kot so Peugeot, Renault in IKCO.

SAIPA se osredotoča na osebna in lahka gospodarska vozila (Kia, Citroen, SAIPA).

Številni proizvajalci avtomobilov v Iranu načrtujejo, da bodo v prihodnjih letih povečali proizvodnjo.

Vodilni ruski proizvajalec avtomobilov AvtoVAZ želi v Iranu postaviti proizvodno linijo, ki bo omogočila sestavljanje vozil Lada v Iranu. Poleg tega namerava odpreti tudi prodajni salon.

Dvostranski odnosi v avtomobilski industriji med Iranom in Rusijo so se znatno okrepili od začetka leta 2022, ko so številna evropska podjetja zapustila ruski trg po sankcijah, uvedenih po vojni v Ukrajini.

Iranska državna proizvajalca avtomobilov Iran Khodro (IKCO) in SAIPA sta od takrat podpisala več pogodb z ruskimi podjetji v avtomobilski industriji, ki zajemajo tako izvoz vozil kot tudi rezervnih delov.

Ostale perspektivne panoge na trgu

IKT

Iran si prizadeva postati regionalni vodja na področju inovacij prek usklajenega nacionalnega prizadevanja za digitalizacijo. Raziskovalni inštitut za IKT je poudaril pametno preobrazbo kot prednostno nalogo.

Po ocenah Mordor Intelligence, je vrednost iranskega IKT trga v letu 2024 dosegla 25,58 mlrd USD ali približno 23,63 mlrd EUR. Analitiki napovedujejo, da bo trg v obdobju 2025-2030 rasel s povprečno letno stopnjo 3,78 % in v letu 2030 dosegel vrednost 30,8 mlrd USD ali približno 28,45 mlrd EUR.

Iran si prizadeva razširiti digitalno gospodarstvo in okrepiti gospodarsko sodelovanje z državami Perzijskega zaliva, ter drugimi neameriškimi državami, kar predstavlja pomembne priložnosti za podjetja in vlagatelje.

Prenova industrije zahteva izvajanje sodobnega upravljanja IT.

Iranski zagonski ekosistem hitro raste, v državi deluje že več kot 5.000 zagonskih podjetij, osredotočenih predvsem na e-trgovino, finančne tehnologije in druge digitalne storitve.

Poleg tega velik delež mladega prebivalstva v Iranu predstavlja pomemben trg za podjetja. Več kot 60 % prebivalcev je mlajših od 35 let, ta demografska skupina pa je vse bolj tehnološko ozaveščena in naklonjena digitalnim storitvam.

Tako javni in zasebni sektor vlagata v raziskave in razvoj za vzpostavitev in vzdrževanje infrastrukture, ki podpira digitalni ekosistem in omogoča razvoj digitalnega gospodarstva.

E-trgovina

V preteklosti je iransko ministrstvo za industrijo in rudarstvo prevzelo odgovornost za regulacijo in organizacijo spletnih trgovin ter začelo izdajati licence e-Namad za spletna mesta za e-trgovino.

Po podatkih iranskega sistema za elektronska plačila (Shaparak) so elektronski nakupi prek prodajnih mest, interneta in mobilnih telefonov v letu 2023 presegli 47 mlrd USD ali približno 43,42 mlrd EUR. Število spletnih nakupov v Iranu se je v letu 2023 povečalo za več kot 2,5-krat v primerjavi s prejšnjim letom.

Zaradi velikega povpraševanja po uvoženem blagu, zlasti med mladimi Iranci, ima maloprodajni trg močno osnovo za hitro rast, zlasti e-trgovina.

Vzpon e-trgovine je na novo definiral način nakupovanja Irancev in predstavlja cvetoč trg za tuja podjetja.
 

Gradbeništvo

V Iranu je odprtih več infrastrukturnih projektov.

Projekti zajemajo ključne sektorje, vključno z stanovanjskim področjem, prometom in meteorologijo, podprti z več kot 1,14 mlrd USD (1,05 mlrd EUR) domačih sredstev in 161 mio USD (148,7 mio EUR) tujih naložb.

Nacionalno stanovanjsko gibanje si prizadeva zgraditi 4 mio stanovanj v 4 letih, predvsem za prebivalce z nižjimi dohodki, z večino enot v urbanih območjih. Do julija 2024 je bilo v gradnji že 2,6 mio enot, banka Bank Muskan pa je do marca 2025 podpisala pogodbe za financiranje skoraj 380.000 enot v vrednosti 3,5 mlrd USD. Ključen dejavnik uspeha je tudi dodeljevanje zemljišč, za katerega je bilo od marca do avgusta 2024 odobreno več kot 2.300 hektarjev. Vlada program vidi kot prednostno nalogo za izboljšanje življenjskega standarda in zagotavljanje dostopa do dostopnih stanovanj po vsej državi.

Prometna infrastruktura je doživela znaten napredek z odprtjem 136 km cest in avtocest v 6 provincah. Med ključnimi projekti je bila 50 km dolga podeželska cesta v regiji Bashagard v Hormozganu, dolgo izolirano območje, ki je zdaj povezano z nacionalnim omrežjem.

Na področju letalstva je podjetje Iran Airports and Air Navigation izvedlo nadgradnje na 10 letališčih. Med njimi so nadzorni radarski sistemi in modernizacija zračne kontrolo.

Za potrebe meteorologije je bilo zagnanih 20 projektov, vključno z gradnjo novih vremenskih postaj in merilnikov padavin.

 
Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2024.
 
Viri:
  • Factiva
  • Tehran Times
  • bne IntelliNews
  • Mavericks Business & Market Research
  • Iran Daily
  • Mordor intelligence 

 
Posodobljeno: junij 2025


Poglejte si tudi: