Propad alžirske avtomobilske industrije

torek, 16. februar 2021

Zaprti proizvodnji obrati, zaprti direktorji, odpuščeni delavci. Sanje Alžirije o ustvarjanju tisočih delovnih mest v avtomobilski industriji so propadle, v državi pa močno primanjkuje novih vozil.

V zadnjih letih političnih pretresov v državi, so se zaprli tudi proizvodni obrati tujih mešanih družb, za rešetkami pa so končali prijatelji odstavljenega predsednika Abdelaziza Bouteflike.

Alžirski minister za industrijo Ferhat-Ait Ali je v januarju 2021 napovedal, da pripravljajo oživitev avtomobilske industrije, tokrat na trdnih temeljih in ne tako, kot je bila praksa v preteklosti.

Začetki alžirske avtomobilske industrije segajo v leto 2012, ko se je francoski proizvajalec Renault z vlado dogovoril za gradnjo prvega proizvodnega obrata, ki so ga čez dve leti postavili v bližini mesta Oran, drugega največjega mesta v državi. Temu so kasneje sledili tudi drugi avtomobilski proizvajalci. Južnokorejski Hyundai je svojo prvo tovarno odprl leta 2016 v mestu Tiaret, nemški Volkswagen pa je začel s proizvodnjo v Alžiriji naslednje leto v mestu Relizane.

Avtomobilska industrija je postala prednostna naloga alžirske vlade, saj je ta severnoafriška država na ta način skušala zmanjšati uvoz, v avtomobilski industriji konkurirati regionalnemu tekmecu Maroku in diverzificirati svoje gospodarstvo, da ne bi bilo več odvisno le od naftnega sektorja. Prihodki od nafte, ki so bili vir več kot 90 % prihodkov od izvoza, so namreč začeli upadati.

Medtem pa so beležili rast v avtomobilski industriji v državi Maroko, kjer je avtomobilski sektor trenutno največji izvozni sektor v državi. Skupina Renault-Nissan je v Maroku v letih 2012 in 2019 odprla dve tovarni, čemur je sledil še konkurenčni avtomobilski proizvajalec PSA, ki je odprl svojo tovarno v Maroku leta 2019, saj ga je pritegnila spodbudna fiskalna in carinska politika.

Alžirska avtomobilska industrija se je leta 2017 zapletla v polemiko, saj so oblasti začele obsojati prakso tujih proizvajalcev avtomobilov, ki so v državi le sestavljali avtomobile. Vlada je takšno sestavljanje, ki zahteva zgolj minimalno vloženo delo, označila za prikriti uvoz.

Vlada je raziskala postopek sestavljanja avtomobilov v tovarni Hyundai, potem ko so po družabnih omrežjih zaokrožile slike, ki so pokazale skoraj popolnoma sestavljene uvožene modele avtomobilov, ki so zahtevali le malo dela, včasih le dodajanje koles.

Julija 2017 je nekdanji industrijski minister Mahdjoub Bedda, ki je zdaj v zaporu, ustavil vse nove projekte sestavljanja avtomobilov.
Potem ko je aprila 2019 vojska pod pritiskom množičnih demonstracij odstavila predsednika Boutefliko, je bilo več direktorjev avtomobilskih tovarn obsojenih zaradi korupcije. Njegov naslednik, trenutni alžirski predsednik Abdelmadjid Tebboune, se je takoj, ko je decembra istega leta prišel na oblast, zavezal, da bo pregledal celoten avtomobilski sektor. Dan po izvolitvi je izjavil, da nekaterih projektov v avtomobilski industriji ni mogoče opisati kot panogo, ker gre zgolj za prikriti uvoz.

Nato je Alžirija prepovedala uvoz rezervnih delov za montažne obrate, s tem pa se je začel konec mlade industrije, ki se je že spopadala s težavami po zaprtju svojih ključnih direktorjev.

Volkswagen je decembra 2019 za nedoločen čas ustavil proizvodnjo in na čakanje poslal 700 zaposlenih. Maja 2020 je tudi alžirska hčerinska družba južnokorejske Kie zaprla proizvodnji obrat, 1.200 zaposlenih pa je ostalo brez dela.

Škandal v avtomobilski industriji je bil v središču prvih večjih korupcijskih procesov v Alžiriji v obdobju po Boutefliki. Na dan je prišlo, da so bila podjetja, ki so bila v lasti tajkunov, povezanih z ožjim krogom Bouteflike, favorizirana in upravičena do različnih privilegijev, kot so državne spodbude in davčne oprostitve. Zaradi škandala sta bila zaprta dva nekdanja premierja, Ahmed Ouyahia in Abdelmalek Sellal ter dva ministra za industrijo.

Nekdanja premierja sta bila obsojena zaradi prilastitve javnih sredstev, zlorabe oblasti, podeljevanja neupravičenih privilegijev ter nezakonitega financiranja kandidature predsednika Bouteflika za ponovne volitve leta 2019.

Na zaporno kazen sta bila obsojena tudi lastnika tovarne Hyundai, Mahieddine Tahkout in lastnik tovarne VW, Mourad Oulmi.

Zaradi tega škandala je alžirska vlada avgusta 2020 sprejela nova pravila, ki zahtevajo, da vozila, ki se prodajajo v Alžiriji, vsebujejo vsaj 30 % lokalno proizvedenih delov. Strokovnjaki iz industrije pa so takoj opozorili, da so takšna pravila nerealna, saj je iluzorno trditi, da se ustanavlja avtomobilska industrija brez lokalnega znanja. Avtomobilska industrija je propadla predvsem zato, ker v Alžiriji primanjkuje dobaviteljev, ki bi lahko izdelovali lokalno izdelane dele.

Industrijski minister Ferhat-Ait Ali, ki je že bil deležen kritike zaradi zamud pri pripravi novih pravil, je nedavno spregovoril o pogovorih z nemškimi in drugimi svetovnimi proizvajalci o zagonu prave avtomobilske industrije za turistična in komunalna vozila.

Toda trenutno se še nihče od avtomobilskih proizvajalec ni vrnil v Alžirijo. Po ocenah strokovnjakov iz industrije zahteva ustanovitev prave proizvodne tovarne v povprečju 5 do 10 let, da se odzove na industrijske izzive. Letno bi v Alžiriji morali proizvesti vsaj 150.000 enot, da bi zagotovili donosnost. V Alžiriji, ki ima približno 43 mio prebivalcev, je skupno povpraševanje po avtomobilih ocenjeno na 450.000 enot na leto.

Viri: Factiva, Agence France-Presse, The Economic Times

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije