Španija hiti z elektrifikacijo avtomobilskega sektorja

torek, 11. maj 2021

Španija ne želi zaostati v največji tehnološki preobrazbi avtomobilske industrije tega stoletja, zato namerava pospešeno zgraditi tovarne baterij in električnih vozil, ki jih bo financirala s sredstvi EU, prejetih kot pomoč proti posledicam pandemije.

Španija je 2. največja evropska proizvajalka avtomobilov, takoj za Nemčijo. Avtomobilska industrija, ki predstavlja 10 % španskega gospodarstva, zaostaja za drugimi trgi avtomobilske industrije, ki že prenavljajo dobavne verige in preusmerjajo proizvodnjo v električna vozila.

Nemčija in Francija, ki je 3. največja proizvajalka avtomobilov v Evropi, že vlagata sredstva v tovarne baterij, s čimer podpirata svoje lokalne proizvajalce avtomobilov, kot sta Volkswagen in Renault.

Španija nima lastnega večjega proizvajalca avtomobilov, pa tudi prodaja električnih avtomobilov v državi zaostaja za povprečjem EU. Španija si prizadeva, da bi se vključila v elektrifikacijo avtomobilske industrije, zato bo v tehnološko preobrazbo sektorja namenila nekaj od skupno 140 mlrd EUR sredstev, ki jih je od EU prejela kot pomoč pri blaženju posledic pandemije COVID-19.

»Imamo jasen cilj. Želimo, da Španija v letih 2030, 2040 in 2050, ostane 2. največja proizvajalka avtomobilov v EU, ne glede na tehnologijo,« je dejal Raul Blanco, španski minister za industrijo. Španija je trenutno tudi 8. največja proizvajalka avtomobilov na svetu. Od 70 mlrd EUR, ki jih bo Španija iz Bruslja dobila v obliki nepovratnih sredstev, namerava španska vlada do leta 2023 porabiti 13 mlrd EUR za trajnostno mobilnost. Sredstva bodo večinoma namenjena za spodbujanje domače prodaje električnih vozil, izboljšanje polnilne infrastrukture in izgradnjo prve tovarne baterijskih celic za avtomobile.

Za porabo sredstev EU v Španiji, je vlada marca napovedala oblikovanje javno-zasebnih partnerstev, ki bodo namenjena promociji električnih vozil. Postopek zbiranja ponudb naj bi se začel julija, zmagovalce razpisa pa bodo objavili do konca tega leta. Projekt, v katerem bodo lahko udeležene centralne in regionalne vlade, bo zajemal proizvodnjo baterij in električnih vozil v Španiji, promocijo električnih avtomobilov in razvoj polnilne infrastrukture. Minister Blanko je napovedal, da nameravajo kot del projekta zgraditi 40 GW tovarno baterijskih celic, vrednost investicije v tovarno pa ocenjujejo na več kot 2,5 mlrd EUR. 

Predlog je sprožil konkurenco med španskimi regijami. Katalonija na primer ponuja zemljišča, javna posojila in pomoč pri iskanju lokacije, za kar se potegujeta tudi sosednja Aragon in Valencia. Španska elektroenergetska družba Iberdrola in volkswagnova španska blagovna znamka SEAT, sta ustanovili zavezništvo za sodelovanje pri ponudbi. Projekt, ki ga načrtujeta, bi zajemal več elementov, od proizvodnje baterij za električna vozila pa do proizvodnje končnega električnega vozila v SEAT tovarni v Kataloniji. »Projekt je trenutno v začetni fazi. Njegova izvedba bo odvisna od jasne zaveze Evropske komisije,« je dejal predsednik SEAT-a Wayne Griffiths. »Španija ne sme zamuditi te zgodovinske priložnosti.« Pri proizvodnji baterij svetuje SEAT-u in Iberdoli špansko podjetje Phi4tech, ki ima svojo tovarno baterij v regiji Extremadura.

Načrti španske vlade za spodbujanje elektro-mobilnosti so prepričali tudi proizvajalca Renault in Ford, ki sta že napovedala nove naložbe v izdelavo hibridnih avtomobilov in motorjev. Oba proizvajalca spremljata projekte izdelave baterij v državi kot potencialni prihodnji vir komponent.

Madrid si prizadeva, da bi Volkswagen, ki izdeluje električna vozila v Nemčiji in na Slovaškem, za proizvodnjo baterij v južni Evropi do leta 2026, izbral Španijo pred Francijo in Portugalsko. Tudi SEAT se trenutno odloča, ali bo leta 2025 začel s proizvodnjo električnih vozil v svoji tovarni v Martorellu.

Toda pri privabljanju investitorjev, tujih proizvajalcev avtomobilov, se Španija sooča z veliko konkurenco od drugod po Evropi. Že lani je Nissan napovedal, da bo do konca leta 2021 zaprl svoje 3 obrate v bližini Barcelone, skupina pa je v okviru zavezništva z Renaultom svojo proizvodnjo preusmerila v Francijo. Proizvajalca avtomobilskih delov Continental in Bosch prav tako zapirata tovarne v Španiji. Bosch svojo proizvodnjo seli na Poljsko, kjer so nižji stroški dela. Šef katalonske vlade Ramon Tremosa je dejal, da bi se nedavno zapiranje tovarn in odpuščanje delavcev lahko izravnalo, če bi severovzhodno regijo izbrali za lokacijo tovarne baterij, ki bo zgrajena s pomočjo sredstev EU. Po njegovih besedah so za novo tovarno že izkazala interes velika svetovna podjetja. »Če tovarna v Martorellu ne bo začela proizvajati električnih avtomobilov, so njeni dnevi šteti,« je napovedal Matias Carnero, vodja sindikata SEAT, ki je tudi član nadzornega sveta skupine Volkswagen.


Viri: Factiva, Reuters

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije