Spor med Nizozemsko in Kitajsko povzroča globalno pomanjkanje čipov

četrtek, 06. november 2025
 

Dobavne verige iščejo nove dobavitelje in polnijo zaloge, da bi čim dlje ohranile proizvodnjo

Trgovinski spor med Nizozemsko in Kitajsko glede čipov, sproža krizo na globalnem trgu čipov. Dobavne verige iščejo nove dobavitelje in polnijo zaloge, da bi čim dlje ohranile proizvodnjo.

Nastala situacija znova odpira vprašanja o globalni dobavni verigi v avtomobilski industriji, saj je proizvajalec Nexperia 5. največji proizvajalec avtomobilskih čipov na svetu. Poleg tega postavlja pod vprašaj ravnanje nizozemske vlade, ki naj bi ukrepala proti Nexperii pod pritiskom vlade Donalda Trumpa, s čimer je škodovala eni najpomembnejših evropskih industrij.

Evropsko združenje proizvajalcev avtomobilov ACEA je že opozorilo, da lahko zaradi pomanjkanja čipov že v nekaj dneh pride do zaustavitve proizvodnje. A tokrat gre za politično vprašanje, ne za osnovne težave v dobavni verigi, kot se je zgodilo med pandemijo Covid-19, ko so zaradi pomanjkanja čipov avtomobilske blagovne znamke potrebovale skoraj 1 leto za dobavo avtomobilov kupcem.

Kitajska je prepovedala izvoz čipov proizvajalca Nexperie, potem ko je nizozemska vlada prevzela nadzor nad podjetjem, ki ima sedež na Nizozemskem, vendar je ta v lasti kitajskega podjetja Wingtech.

Nexperia dobavlja čipe več avtomobilskim proizvajalcem, med drugim so to Nissan, Honda, Mercedes-Benz, BMW in Volkswagen.

Nexperia proizvaja čipe na Nizozemskem in v drugih evropskih državah za uporabo v avtomobilski in elektronski industriji. A 70 % teh čipov nato odpotuje na Kitajsko, kjer jih zapakirajo in prodajo distributerjem. Zaradi trenutne krize se je cena Nexperiinih čipov povečala za 10-krat.

Sodni dokumenti kažejo, da je nizozemska vlada ukrepala pod pritiskom ZDA, potem ko je bil Wingtech uvrščen na seznam izvoznih omejitev, čeprav je vlada javno trdila, da je bil poseg v podjetje posledica težav z upravljanjem.
Leta 2024 je bil Wingtech uvrščen na ameriški črni seznam, Nexperia pa je od letošnjega leta podvržena izvoznim omejitvam zaradi novih ameriških pravil.
Nizozemska vlada je konec septembra sprejela odločitev, da blokira prenos tehnologije ali operacij Nexperie na Kitajsko, nizozemsko sodišče pa je zaradi upravljavskih napak odredilo začasno odstranitev izvršnega direktorja podjetja Zhang Xuezhena. V odziv je Kitajska blokirala izvoz čipov Nexperie, ki tako ne more več prodajati čipov svojim strankam.

Ti čipi so ključni za povezovanje baterij z motorji, za luči, senzorje, zavorne sisteme, krmilnike zračnih blazin, električna okna in multimedijske sisteme.

Podjetje Nexperia je eno od 5 največjih svetovnih dobaviteljev teh vrst čipov, ki veljajo za precej osnovne v primerjavi z Nvidia čipi za umetno inteligenco. Ta globalni trg je vreden 13,5 mlrd USD ali približno 12,5 mlrd EUR.

Z 8 % tržnim deležem je Nexperia daleč za vodilnim na trgu, nemškim podjetjem Infineon Technologies, ki ima 21 % tržni delež.
 

 

Kriza s čipi ogroža proizvodnjo v avtomobilski industriji

Če se bo zastoj nadaljeval, bodo morali proizvajalci avtomobilov izbrati nove dobavitelje. A iskanje alternativnega dobavitelja je zapleteno, saj je treba opraviti teste združljivosti, postopek kvalifikacije novega dobavitelja pa traja več mesecev.

Nissan, Mercedes-Benz in General Motors so že opozorili, da jih bo pomanjkanje čipov prizadelo.

Honda je že ustavila proizvodnjo v tovarni v Mehiki in začela prilagajati proizvodnjo v ZDA in Kanadi.

Volkswagen je javno opozoril, da bo pomanjkanje čipov ogrozilo njegove finančne cilje za letošnje leto. Trenutno imajo za kratek rok (teden dni) še dovolj čipov za proizvodnjo v Nemčiji, vendar ne izključuje ustavitve proizvodnje po tem datumu.

V Nemčiji je dobavitelj za Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis in Ford, podjetje ZF Friedrichshafen, že napovedal zmanjšanje proizvodnje zaradi pomanjkanja čipov.

Na Portugalskem je Bosch Braga na čakanje poslal 2.500 delavcev, ki bodo na čakanju do aprila 2026 zaradi pomanjkanja komponent za elektronske dele za avtomobilske proizvajalce.

V portugalskem združenju avtomobilske industrije ACAP prav tako opozarjajo, da kriza s čipi ogroža tudi proizvodnjo v portugalskih tovarnah avtomobilov. Proizvajalci imajo trenutno še nekaj zalog, a ko bodo te pošle, bo to lahko problematično.

Nizozemska vlada je ta teden sporočila, da je v pogovorih s Kitajsko za dosego dogovora, vendar ni navedla časovnice.
 

Viri:
  • Factiva
  • CE NoticiasFinancieras
  • Reuters
  • Foto: nexperia.com
   

Preberite še:

Globalni trendi na področju panoge strojev in naprav

Globalni trendi na področju IKT

Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Poslovno okolje Nizozemske


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: