Ukrajinski maloprodajni sektor ponovno dobiva zagon
Ukrajinski maloprodajni sektor se vrača na predvojno raven
Po podatkih ukrajinskega združenja trgovcev na drobno (RAU) se velikost in vrednost ukrajinskega maloprodajnega sektorja vračata na predvojno raven, kljub nadaljnjim izzivom, ki jih je prinesla obsežna ruska invazija.Število na novo odprtih trgovin se je v Ukrajini v primerjavi z letom 2021 povečalo za 21 %. Ker je bilo v zadnjih 3 letih v državi zaradi vojne zaprtih ali uničenih več kot 1.350 trgovin, zato ob upoštevanju izgub to pomeni le približno 19 % neto rast.
Kar zadeva promet, je sektor leta 2023 dosegel 1,5 trln UAH ali 34,45 mlrd EUR, kar je 30 % povečanje glede na leto 2022 in 100 mlrd UAH ali 2,29 mlrd EUR več kot leta 2021. Kljub tej rasti ostajajo dobičkonosne marže nizke in se običajno gibljejo med 5 % in 7 %, zaradi povečanih operativnih stroškov in inflacijskega pritiska.
Prodaja blaga široke potrošnje (FMCG) in goriv je predstavljala skoraj polovico vsega prometa. Samo FMCG segment je ustvaril 491,5 mlrd UAH (11,29 mlrd EUR), prodaja goriva pa 203 mlrd UAH (4,66 mlrd EUR). 38 podjetij v teh dveh sektorjih je skupaj ustvarilo prihodke v višini 694,5 mlrd UAH (15,95 mlrd EUR), kar poudarja koncentracijo sektorja med glavnimi konkurenti.
Velike nacionalne verige, kot so ATB, Silpo, Varus, Novus in Fozzy, si niso le opomogle, ampak se širijo, tudi na ozemljih, ki so jih prej zasedle ruske sile.
Hkrati so se stroški povečali zaradi višjih cen energije, logističnih motenj in nenehnih naložb v odpornost, kot so rezervni viri napajanja in skladiščenje.
Trgovci na drobno so si prizadevali ublažiti pritisk na marže z operativno učinkovitostjo. Avtomatizacija procesov, širitev ponudbe zasebnih blagovnih znamk, orodja za dinamično oblikovanje cen in programi zvestobe so postali bistvena orodja za ohranjanje komercialne sposobnosti preživetja.
Ukrajinski kupci so od začetka vojne postali tudi bolj občutljivi na cene. Promocijski izdelki zdaj predstavljajo do 35 % prometa v verigah, kot sta Novus in Varus, kar trgovce spodbuja k prilagajanju asortimana, personalizaciji popustov in širitvi digitalnih prodajnih kanalov.

Širitev regionalnih trgovskih verig
Ukrajinski maloprodajni trg doživlja strukturne spremembe. Medtem ko veliki nacionalni trgovci utrjujejo svoje položaje, se agilne regionalne verige, kot sta Klever Stores in Faino Market, hitro širijo.- Klever, ki upravlja blagovni znamki Sim23 in Simi, je leta 2024 povečal število svojih trgovin za 38 % na 315 prodajnih mest in postal 3. največja veriga trgovin z živili v Ukrajini.
- Medtem se je Faino Market do konca leta 2024 razširil na 198 prodajnih mest in se razširil v regije Odesa, Nikolajev in Dnipropetrovsk.
Vojna je ustvarila prostor za nove regionalne trgovce, ki se lahko hitro prilagodijo lokalnim razmeram. Pri tem so med prevladujočimi nacionalnimi verigami in hitro rastočimi regionalnimi akterji, v porastu predvsem hibridni modeli.
Kljub naraščajočemu vplivu velikih trgovcev na drobno ostajajo pomisleki glede prekomerne koncentracije trga omejeni. Pred vojno so velike verige nadzorovale približno 45 % trga. Ta delež se je od takrat povečal, vendar je rast regionalnih operaterjev ohranila konkurenčno okolje relativno uravnoteženo.
V primerjavi s predvojnim obdobjem se je koncentracija trga res povečala, vendar je rast regionalnih verig pripomogla k ohranjanju konkurenčnega okolja. To zagotavlja ravnovesje med učinkovitostjo velikih trgovcev na drobno in prilagodljivostjo regionalnih akterjev.
Prilagajanje trgovcev na izzive v energetiki in logistiki
Trgovci na drobno se soočajo tudi z velikimi težavami v dobavni verigi.Oviranje meje Ukrajine s Poljsko zaradi protestov voznikov tovornjakov, vojaška škoda na infrastrukturi, nestanovitnost cen goriva ter pomanjkanje delovne sile, zlasti med vozniki, ovira logistiko in dostavo.
Številna podjetja se zato preusmerjajo k lokalnim dobaviteljem in vlagajo v energetsko neodvisnost, vključno s postavitvijo sončnih panelov in generatorjev, da bi ohranili delovanje med izpadi električne energije.
Za racionalizacijo zalog in zmanjšanje odpadkov pa se uveljavljajo tudi logistični sistemi, ki temeljijo na umetni inteligenci.
Trgovska veriga ATB od leta 2024 opremlja svoje trgovine s strešnimi sončnimi sistemi, od katerih vsak lahko proizvede 50 kW dnevno, kar je več kot povprečna dnevna poraba, ki znaša 39 kW. Presežek se donira mreži trgovca na drobno, kar ustvari letni prihranek v višini 1,5 mio UAH (34.458 EUR) na lokacijo.
Osrednjo vlogo pri odpornosti maloprodaje ima tudi tehnologija. Poleg energetske odpornosti verige uvajajo napredne varnostne sisteme, platforme za e-trgovino, mobilne aplikacije in orodja za napovedovanje povpraševanja, ki jih poganja umetna inteligenca. Te inovacije pomagajo izboljšati storitve za stranke in zmanjšati operativne stroške.
Načrtovana širitev nakupovalnih centrov
Letos se bo v različnih regijah Ukrajine odprlo vsaj 5 novih nakupovalnih središč, za obdobje 2026–2027 pa je načrtovanih še 7.- Poleti 2025 bodo odprli nakupovalni center Mayak A1 v Odesi. Skupna površina bo 13.000 m2, vključno z 10.000 m2 oddajne površine.
- Septembra 2025 je načrtovano odprtje nakupovalnega centra A7 (Ivano-Frankivsk) s skupno površino 10.100 m2 in 7.500 m2 oddajne površine.
- Septembra 2025 bodo odprli tudi 1. fazo nakupovalnega parka Retail Park Mukachevo s skupno površino 9.000 m2. V prihodnosti projekt nakupovalnega parka v Mukachevu predvideva še gradnjo 2. faze s površino skoraj 16.000 m2.
- Oktobra 2025 bodo odprli nakupovalni center Rosvigovsky s skupno površino 8.500 m2 in 5.100 m2 oddajne površine.
- Decembra 2025 naj bi začeli z gradnjo nakupovalno-zabaviščnega centra Ukrajina v Užgorodu, s skupno površino 20.400 m2, za najem pa je namenjenih 11.700 m2.
- Marca 2026 je predviden začetek obratovanja nakupovalnega središča Silver Park Mukachevo s površino 4.000 m2.
- V Q4 2026 je načrtovana otvoritev nakupovalnega središča Road Park v Lvovu s površino 13.500 m2.
- V Černivcih se za leto 2027 pripravlja otvoritev nakupovalno-zabaviščnega centra Tera Hall in nakupovalnega centra Gallery Chicago s skupno površino 16.900 m2, oziroma 9.200 m2.
- Načrti za to obdobje vključujejo tudi odprtje nakupovalno-zabaviščnega centra Residents Mall v Užgorodu s 31.700 m2 površine, nakupovalno-zabaviščnega centra Riverville s 31.700 m2 površine in nakupovalno-zabaviščnega centra Kvartal City (Lviv) s 49.300 m2 površine.
Prihodnji izzivi
RAU v naslednjih 2 do 3 letih pričakuje več večjih izzivov na ukrajinskem maloprodajnem trgu:- Inflacija bo eden večjih izzivov, saj napovedi kažejo na 12,5 % rast v letu 2025. Pomanjkanje delovne sile zaradi mobilizacije in migracij bo še naprej vplivalo na storitve za stranke in dobavne verige.
- Poleg tega poškodovana infrastruktura in preusmerjena logistika predstavljata stalne ovire za učinkovito dobavo.
- Konkurenca mednarodnih spletnih platform, kot sta Shein in Temu se bo v prihodnje okrepila, kar bo prisililo domače trgovce na drobno k inovacijam.
- Uporaba umetne inteligence lahko izboljša personalizacijo, učinkovitost zalog in nudi podporo večkanalnim maloprodajnim strategijam.
- Vse bolj se uveljavljajo pobude za trajnostni razvoj, ki ponujajo konkurenčne prednosti trgovcem na drobno, osredotočenim na etično nabavo in okoljsko odgovornost.
Viri:
- Factiva
- bne IntelliNews
- Business World Magazine
- Foto: iStock
Preberite še:
Kljub vojni je več kot 60 % mednarodnih podjetij pripravljenih vlagati v Ukrajini
Poslovno okolje Ukrajine
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.