Visoke cene hrane na Hrvaškem

torek, 01. februar 2022

Rast cen hrane se je na na Hrvaškem začela že julija lani in se nadaljevala tudi v decembru. Cene so bile v decembru medletno višje za kar 8,1 %, stopnja inflacije pa je bila 5,5 %, kar je najvišja stopnja od oktobra 2008, ko je znašala 5,9 %. Večernji list navaja, da so visoke cene hrane na Hrvaškem tudi posledica visokih trgovinskih marž.

Na ravni EU so bile cene hrane, alkoholnih pijač in tobaka decembra 2021 višje le za 3,2 %, inflacija pa je bila 5 %. To nekateri analitiki utemeljujejo s počasnejšim prvim valom rasti cen na Hrvaškem, medtem ko so v premožnejših državah cene rasle hitreje na začetku. Cene hrane so se na Hrvaškem začele dvigovati šele v zadnjih mesecih lanskega leta. Nekateri izdelki, kot je jedilno olje, so se podražili za več kot 20 %. Podobno dogajanje je opazno tudi na drugih trgih EU z nižjim življenjskim standardom, kot sta Češka in Madžarska.

Hrvaška nikoli ni bila poceni država, predvsem kar zadeva prehrambne izdelke, telekomunikacijske storitve ter razne tehnične izdelke. Eden od razlogov za visoke cene pa so tudi visoke trgovinske marže, piše Večernji list. Davčni strokovnjak Vlado Brkanić je izračunal, da so od leta 2010 4 trgovske verige na Hrvaškem skoraj podvojile trgovinske marže. Leta 2010 je bila večina trgovinskih marž okoli 17 %, v letu 2015 pa že nad 30 %.

Nekateri strokovnjaki iz maloprodajnega sektorja pravijo, da so visoke trgovinske marže tudi posledica visokih logističnih stroškov glede na sezonski značaj nekaterih hrvaških regij v večmesečni turistični sezoni. Martin Evačić, predsednik uprave trgovske verige NTL, ki vodi maloprodajni sektor Hrvaškega združenja delodajalcev, trdi, da je povprečna trgovinska marža v EU nad 32 %, na Hrvaškem pa pod 25 %.
Glede cen hrane Evačić pravi, da še vedno ne spremljajo vsakodnevno spreminjajočih se proizvodnih cen, pri čemer pričakuje pomoč države, bodisi z znižanjem ali ukinitvijo DDV, zamrznitvijo cen osnovnih živil ali bonov, kar je že praksa v nekaterih revnejših državah EU.



Viri: Factiva, HINA, Večernji list

Več informacij o globalnih trendih na področju živilske industrije