Vpliv omejitev izvoza redkih zemelj s Kitajske na avtomobilsko industrijo

torek, 17. junij 2025
 

Kitajske omejitve izvoza redkih zemelj povzročajo motnje v dobavnih verigah avtomobilske industrije

Svetovni avtomobilski proizvajalci se srečujejo z možnostjo zastojev in zamud zaradi novega sistema licenciranja, ki ga je uvedla Kitajska. Ta upočasnjuje dobavo izvoza in povzroča znatne zamude pri dobavi magnetov redkih zemelj.

EU je že pozvala Kitajsko, naj omili omejitve pri izvozu redkih zemelj.

Uvedba novega kitajskega sistema licenciranja je sledila napovedi ameriškega predsednika Trumpa o višjih tarifah za kitajske izdelke. Magneti redkih zemelj so ključne komponente v motorjih električnih vozil (EV) in različnih podsklopih v sodobnih vozilih.

Težave z dobavo magnetov redkih zemelj negativno vplivajo na napovedi svetovne proizvodnje vozil, saj imajo te komponente ključno vlogo v avtomobilskih sistemih, kot so elektromotorji, senzorji, servo volan in regenerativni zavorni sistemi, med drugimi naprednimi funkcijami v sodobnih vozilih.



Analitiki Fitch Solutions trenutno napovedujejo, da se bo svetovna proizvodnja vozil leta 2025 povečala za 2,3 % in dosegla 95,8 mio enot, kar pomeni okrevanje po -0,2 % upadu, zabeleženem leta 2024.

Zaradi omejitev pri izvozu redkih zemelj nekateri proizvajalci avtomobilov že opozarjajo na motnje v njihovih dobavnih verigah.
 
  • Ford je že začasno ustavil delovanje svoje tovarne SUV vozil v Chicagu.
  • Suzuki je prekinil proizvodnjo svojega modela Swift.
  • Nemška avtomobilska industrijska skupina VDA je opozorila, da bi lahko prišlo do motenj ali celo zaustavitve proizvodnih linij zaradi zamud pri dobavi komponent, ki uporabljajo magnete. 
 

Odvisnost od kritičnih mineralov narašča z elektrifikacijo avtomobilske industrije

Zaradi omejitev pri izvozu redkih zemelj bo še posebej prizadeta proizvodnja električnih vozil (EV), ki potrebuje bistveno več magnetov iz redkih zemelj kot vozila z motorji z notranjim zgorevanjem.

Prav tako naraščajoči trend elektrifikacije voznega parka vodi proizvajalce avtomobilov do vse večje odvisnosti od magnetov iz redkih zemelj in drugih komponent, ki v svojih proizvodnih procesih uporabljajo kritične minerale.

Proizvajalci avtomobilov že opozarjajo, da bodo obstoječe zaloge zadostovale le za nekaj tednov.
 

Kriza redkih zemelj kaže na ranljivost svetovnih dobavnih verig za avtomobilsko industrijo

Kriza redkih zemelj kaže na znatno ranljivost svetovnih dobavnih verig za avtomobilsko industrijo, zaradi ozkih grl pri kritičnih surovinah.

Pri tem je še posebej izrazita odvisnost Evrope, ki 98 % magnetov iz redkih zemelj uvozi iz Kitajske, ki ima približno 90 % svetovnih predelovalnih zmogljivosti.

Kitajska tudi prevladuje v dobavni verigi več strateških mineralov v dobavni verigi EV.

Evropa si s svojim zakonom o kritičnih surovinah (CRMA) prizadeva izboljšati samozadostnost pri oskrbi s kritičnimi minerali, a predelovalni obrati redkih zemelj v Evropi le težko konkurirajo kitajskim proizvajalcem, ki imajo bistveno nižje proizvodne stroške, hkrati pa tudi nimajo potrebnega obsega za oskrbo avtomobilskega sektorja. To ustvarja kritično odvisnost v dobavni verigi za različne kritične komponente EV.

Ker evropski rudniki pri trenutnih cenah niso dobičkonosni, Fitch Solutions ocenjuje, da bo avtomobilska industrija verjetno še naprej dajala prednost kitajskim dobaviteljem.

Zaradi teh razmer bo verjetno do leta 2030 težko doseči 40 % delež lokalne predelave strateških surovin (kot so redke zemlje), kar je eden od drugih ciljev v okviru zakona CRMA.
 

Napovedi

Analitiki Fitch Solutions ocenjujejo, da bodo podjetja v avtomobilski industriji zaradi omejitve izvoza redkih zemelj iz Kitajske verjetno ponovno preučila svoje strategije nabave.
 
  • To lahko vključuje delno selitev proizvodnje na Kitajsko, v izogib ozkim grlom, kljub dodatnim tarifam na uvoz vozil iz Kitajske.
  • Poleg tega bi se nekateri proizvajalci lahko vrnili k starejši tehnologiji motorjev EV, ki se manj zanaša na magnete redkih zemelj.
  • Proizvodne linije bi se lahko spremenile in odpravile nekatere premium nekritične funkcije, ki zahtevajo majhne elektromotorje z magneti redkih zemelj. Sem spadajo nastavljivi sedeži, sistemi za nastavitev volana in električni senčniki.

Viri:
  • Factiva
  • Weekly Emerging Markets Monitor
  • Fitch Solutions
  • Foto: iStock
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Poslovno okolje Kitajske



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: