Zamude v pristaniščih povzročajo motnje v dobavnih verigah

četrtek, 20. maj 2021

Zamude dobav s strani tovornih ladij povzročajo težave v dobavnih verigah, trgovcem in proizvajalcem pa onemogočajo, da bi izkoristili povečano povpraševanje.

Po analizi danske družbe Sea-Intelligence ApS, letos le približno 40 % ladijskih kontejnerskih ladij pravočasno prispe v pristanišča, povprečne zamude pa trajajo več kot 6 dni. Upočasnitve so se sicer izboljšale po februarju, vendar še vedno zaostajajo za stopnjo zanesljivosti v prejšnjih 2 letih, ko je več kot 70 % ladij prispelo pravočasno.

Zamude po vsem svetu so posledica obsežnega obnavljanja zalog, zaradi povečanega povpraševanja potrošnikov. Navezujejo pa se tudi na premajhno zmogljivost plovil, pomanjkanje ladijskih zabojnikov, potrebnih za prevoz blaga in hitro naraščajoče stroške prevoza.

Podjetjem, ki pošiljajo blago preko ladij, povzročajo zamude številne preglavice, saj povzročajo motnje v dobavnih verigah. Naraščajoči stroški surovin, pomanjkanje končnih izdelkov in komponent, kot so polprevodniki in les, pomanjkanje ponudbe delavcev in krčenje zmogljivosti v transportnih omrežjih, so števila podjetja spravili v zelo težak položaj.

Zamude pri ladijskem prometu, ki so se začele pojavljati že konec leta 2020, so se v začetku letošnjega leta še poslabšale. V nekaterih primerih so morala podjetja zaloge vezati tudi za več tednov, medtem ko so plovila čakala na priveze, raztovorjeni zabojniki pa so dlje časa ostajali na prepolnih tovornih terminalih.

Ladijske družbe pravijo, da je največ zamud v pristaniščih Los Angeles in Long Beach v južni Kaliforniji. Veliko povpraševanje ameriških uvoznikov po obnovi zalog, ki so bile izčrpane med omejitvami Covid-19 v lanskem letu, je preplavilo največji trgovinski prehod v ZDA, kar je povzročilo velike zastoje ladij ob obali.

»Iz Šanghaja do Los Angelesa je običajno prevoz trajal 14 dni, danes pa se je podaljšal na 33 dni,« je povedal Vincent Clerc, izvršni direktor družbe A.P. Moller Maersk AS, ki ima sedež na Danskem in je največji svetovni operater zabojnikov. »Čas plovbe je sicer enak, vendar je potrebno 2 krat več časa za čakanje na raztovarjanje v zalivu San Pedro.« V družbi so investirali milijone USD v dodatne zmogljivosti, vendar je velik del teh zmogljivosti imobiliziran zaradi zastojev na zahodni obali ZDA.

Do zamud prihaja tudi pri ladjah, ki potujejo iz Azije v Evropo. Preobremenjenost pristanišč je povzročila do 6 dni zamud na številnih pristaniščih, vključno s pristaniščem Klang v Maleziji, Rotterdamom na Nizozemskem, Pirejem v Grčiji, Southamptonom v Združenem kraljestvu in pristaniščem Kao-hsiung na Tajvanu. 
 
Zamude pri dostavi tovora se raztezajo od pristanišč do železnic, terminalov za tovornjake in distribucijskih centrov, tako da trgovcem in proizvajalcem primanjkuje zaloge, kljub temu, da za transport blaga plačajo več kot lani.

Strošek transporta 40-metrskega ladijskega zabojnika iz Kitajske v ameriška pristanišča na Zahodni obali je po navedbah Freightos Baltic Index, ta teden znašal 5.650 USD, kar je 34,5 % več od začetka leta 2021 in kar 228 % več kot v enakem obdobju lani.

Višji stroški in zamude še posebej slabo vplivajo na mala podjetja, ki imajo na voljo premalo zalog, da bi lahko ublažila motnje v dobavi.


 
Viri: Factiva, The Wall Street Journal, Dow Jones

Več informacij o globalnih trendih na področju transporta in logistike