Združeno kraljestvo mora pohiteti, če želi sodelovati v tekmi za električno prihodnost

torek, 06. oktober 2020

Zdaj ko EU pospešeno napreduje na trgu električnih vozil, si Združeno kraljestvo ne more več privoščiti, da bi zaostajalo. Dolga leta v državi niso naredili nič na tem področju, medtem ko so ameriški proizvajalec Tesla in kitajski proizvajalci električnih vozil pospešeno delali v tej smeri. Končno so se tudi velikani evropske avtomobilske industrije prepustili izzivom avtomobilske elektrifikacije, kjer hitro napredujejo.

Številna evropska podjetja in avtomobilski proizvajalci, med njimi Volkswagen, BMW, PSA, BASF in druga, združujejo svoje sile za vzpostavitev številnih ambicioznih giga tovarn. Njihov cilj je, da bi Evropa postala vodilna v zeleni proizvodnji litij-ionskih baterij, od katerih je odvisna prihodnost avtomobilske industrije.

Ali lahko Združeno kraljestvo, ki si prav tako želi biti vodilna sila v gradnji dobavne verige električnih vozil, konkurira takšnim ambicijam? Dejstvo je, da prehod na električna vozila že preoblikuje svetovno avtomobilsko industrijo in ustvarja tako zmagovalce kot poražence.

Tako kot druge evropske države, namerava tudi Združeno kraljestvo v 15 letih popolnoma opustiti prodajo bencinskih in dizelskih avtomobilov. Številni strokovnjaki pri tem opozarjajo, da če Združeno kraljestvo ne bo moglo zgraditi domače dobavne verige za baterije, ki predstavljajo tretjino vrednosti električnega avtomobila, se britanski avtomobilski industriji ne obeta nič dobrega.

Avtomobilska industrija v Združenem kraljestvu močno upada. Brez lastne proizvodnje baterij, po mnenju številnih strokovnjakov, ne bo več avtomobilske industrije v državi. V Združenem kraljestvu zato načrtujejo gradnjo prve giga tovarne za proizvodnjo baterij, ki jo bo postavilo podjetje Britishvolt. Giga tovarna bo stala v Walesu v Združenem kraljestvu, vrednost projekta pa je ocenjena na 1,2 mlrd GBP.



Združeno kraljestvo ima dolgoletno strokovno znanje na področju raziskav in oblikovanja vrhunskih baterij, uveljavljeno avtomobilsko industrijo z velikimi avtomobilskimi proizvajalci, kot so Jaguar Land Rover, Aston Martin, Toyota in Nissan, usposobljeno delovno silo in domače zaloge številnih surovin, vključno z nahajališčem litija v Cornwallu. Naraščajoča britanska vetrna industrija na morju pa bi proizvajalcem omogočila tudi pridobivanje energije iz obnovljivih virov.

Združeno kraljestvo za zdaj zaostaja v evropski tekmi za gradnjo giga tovarn, kjer sta najbolj uspešni Skandinavija in Nemčija. Britishvolt za približno tri leta zaostaja za velikimi projekti, kot je na primer Northvolt. Giga tovarna na švedski Laponski naj bi predvidoma začela s proizvodnjo že leta 2021.



Po mnenju raziskovalne skupine Faraday Institution, mora Združeno kraljestvo zdaj zelo pohiteti, če želi ostati v igri. Približno pet do sedem let je namreč potrebnih za izgradnjo in popolno obratovalno sposobnost giga tovarne. Britanski avtomobilski sektor zato nujno potrebuje finančna sredstva v višini 1,2 mlrd GBP. Velik del teh sredstev bo moral izhajati iz državnih sredstev, kar bo povzročilo zaplete glede pravil o državni pomoči.

Trenutno je Združeno kraljestvo na tem področju v zelo slabem položaju. Posebna shema državne pomoči EU, oblikovana leta 2017, je vrsto pomembnih projektov električnih baterij označila kot pomembne za skupen evropski interes. Gre za projekte v sedmih državah EU, vključno z Nemčijo, Švedsko, Finsko in Francijo. Shema državam v EU omogoča, da obide stroge zakone o državni pomoči in glavne projekte, kot je Northvolt, financira s svežnji državne pomoči, kar bi bilo sicer nezakonito. Nemška vlada je na primer nedavno izdala jamstvo za posojilo Northvoltu v višini 350 mio EUR. Prihodnji dogovor med Združenim kraljestvom in EU bo močno vplival na to, kako bo Združeno kraljestvo lahko podpiralo zasebne subjekte za povečevanje proizvodnje baterij.

Nemčija, Švedska, Poljska in Madžarska so medtem že sklenile različne zaveze glede gradnje giga tovarn in se tako pozicionirale med vodilne države v proizvodnji avtomobilov prihodnje generacije. Evropska komisija je tudi že odobrila 3,2 mlrd EUR javnih sredstev za raziskave v dobavni verigi. Švedski Northvolt, v katerega sta investirala tako Volkswagen kot BMW, napoveduje, da bo do leta 2030 zavzel četrtino trga.

Trenutno je samo 3 % svetovne proizvodnje baterij za električna vozila v Evropi. A ta številka se bo kmalu močno povečala. Po načrtih naj bi v EU do leta 2030 obratovalo že 16 giga tovarn s skupno močjo 446 gigavatnih ur (GWh), kar je dovolj za letni pogon okoli 9 mio električnih vozil ali približno polovico od 18,5 mio proizvedenih avtomobilov v vsej Evropi.
 
Viri: Factiva, The Sunday Telegraph
 
Več informacij o globalnih trendih na področju panoge strojev in naprav 

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije