1. januarja 2025 so v veljavo stopili novi pomorski predpisi FuelEU
Z začetkom leta 2025 so v veljavi novi FuelEU predpisi
1. januarja 2025 so za vse trgovske ladje z nosilnostjo nad 5.000 bruto ton, ki plujejo v pristaniščih EU, začeli veljati novi pomorski predpisi FuelEU.Nova politika sledi vključitvi ladijskega prometa v EU leta 2024 v sistem trgovanja z emisijami (ETS), kar pomeni, da ladje plačujejo za svoje emisije na potovanjih, ki vključujejo pristanišča EU.

Cilji FuelEU
Nova pravila so del svežnja podnebne zakonodaje EU in vključujejo vrsto ciljev, namenjenih zmanjšanju emisij CO2, ki jih povzroča pomorski promet.Ladijski promet namreč prepelje več kot 80 % vsega blaga in povzroči skoraj 3 % emisij toplogrednih plinov.
Poleg pravil o uporabi električne energije z obale so določeni tudi posebni cilji za zmanjšanje intenzivnosti toplogrednih plinov v primerjavi z izhodiščnim letom 2020:
- -2 % zmanjšanje do leta 2025
- -6 % zmanjšanje do leta 2030
- -14,5 % zmanjšanje do leta 2035
- -31 % zmanjšanje do leta 2040
- -62 % zmanjšanje do leta 2045
- -80 % zmanjšanje do leta 2050
Glede na novo uredbo lahko plovila zmanjšajo emisije iz goriv ali plačajo kazni.
Skladnost z zakonodajo
Ladje lahko dosežejo cilje skladnosti s številnimi metodami, vključno z uporabo obnovljivih ali nizko-ogljičnih goriv, izboljšanjem energetske učinkovitosti ali integracijo tehnologij za učinkovitost, kot je pogon s pomočjo vetra.Prehod na goriva, mešana z bio gorivi in utekočinjenim zemeljskim plinom (LNG) je ena od najboljših možnosti za dosego skladnosti. Toda dobava bio goriv je omejena in konkurenca je huda, zlasti iz letalskega sektorja.
Izjeme
Uredba še ne velja za države Evropskega gospodarskega prostora (EGP), saj je bila vključitev novih pravil v Sporazum EGP odložena.FuelEU tako še ne velja za Norveško in Islandijo, dve pomorski državi, ki sta članici EGP, vendar ne državi članici EU.
Danska, Grčija, Italija in Malta so se dogovorile o izjemah za nekatera pristanišča, otoke in potniške ladje.
Novi predpisi o gorivu za plovila, bodo zvišali stroške ladijskega prometa
Ladijski posredniki napovedujejo, da bodo novi predpisi zvišali stroške ladijskega prometa, saj bodo ladje plačevale premijo za okolju prijaznejša goriva ali kazen za neupoštevanje.Ladijski prevozniki so že napovedali, da nameravajo povišane stroške prenesti na svoje stranke, Hapag-Lloyd pa je opozoril, da se bodo cene približno podvojile.
Ladjarji bodo zaradi neskladnosti s FuelEU plačali približno trikratnik stroškov ekvivalenta energije kurilnega olja z zelo nizko vsebnostjo žvepla (VLSFO) ali 2.400 EUR na tono, znesek pa naj bi se v prihodnjih letih povečal.
Zaporedna leta neskladnosti bodo povzročila, da se bo premija lastnika ladje kumulativno povečala, celo bolj kot zaporedna letna povečanja, kar pomeni, da bodo stroški FuelEU, če lastniki ladij ne bodo upoštevali zakonodaje, narasli in postali veliko breme za njihovo poslovanje.
Viri:
- Factiva
- Reuters
- Ship & Bunker
- The Loadstar
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistikeZa informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.