Bolgarija se na povišane cene hrane odziva z državnimi trgovinami z živili
Kljub izboljšani kupni moči v Bolgariji potrošniki še vedno dajejo prednost osnovnim izdatkom. Inflacija cen hrane in komunalnih storitev namreč prehiteva tako splošno inflacijo, kot rast realnih zaslužkov, kar omejuje potencial diskrecijske porabe in predstavlja ključno tveganje za trg.
Bolgarija načrtuje uvedbo državnih trgovin z omejenimi maržami, tako imenovane Trgovine za ljudi, ki bodo namenjene predvsem podeželskim območjem.
Analitiki Fitch Solutions opozarjajo, da bo ta pobuda imela omejen uspeh zaradi omejenega dosega, nadaljnje inflacije v drugih osnovnih kategorijah in morebitne neučinkovitosti, ki je neločljivo povezana z državnimi maloprodajnimi dejavnostmi.
Diskrecijska poraba bo v letu 2025 šibka
Bolgarski potrošniki tudi v letu 2025 še naprej dajejo prednost osnovnim potrebščinam, kljub izboljšanju kupne moči.Kupna moč bolgarskih potrošnikov bo v letu 2025 skoraj 40 % višja kot v letu 2019.
Realni zaslužki so bili aprila 2025 za 1,5 % višji kot januarja 2025.
Vendar pa so hrana, brezalkoholne pijače, stanovanja in komunalne storitve med potrošniškimi segmenti, ki še vedno doživljajo znaten inflacijski pritisk, saj presegajo rast skupne inflacije in preprečujejo učinke izboljšane kupne moči v ključnih bistvenih kategorijah.
Cene hrane in brezalkoholnih pijač so se med januarjem in aprilom 2025 povečale za 4,4 %, medtem ko so se cene stanovanj in komunalnih storitev v istem obdobju povečale za 5,3 %, kar presega rast skupne inflacije v višini 0,8 % in rast realnih zaslužkov.
Ta dva potrošniška segmenta predstavljata približno 40 % gospodinjskih proračunov v letu 2025, kar kljub izboljšanju kupne moči kaže na stalne težave za potrošnike na bolgarskem trgu.
To usmerja potrošniško porabo k bolj bistvenim segmentom, kot sta hrana in komunalne storitve, in stran od manj bistvenih dobrin, da bi se potrošniki lažje spopadli z visokimi cenami.
Cene hrane in brezalkoholnih pijač presegajo splošne cene življenjskih potrebščin
Ključno tveganje na bolgarskem potrošniškem trgu so visoki cenovni pritiske na osnovne dobrine.Od januarja 2025 se je v jugovzhodni Evropi, vključno z Bolgarijo, začela vrsta potrošniških bojkotov proti večjim trgovskim verigam z živili, kot oblika protesta proti pretirano visokim cenam hrane.
Preberite še: Bojkot nakupovanja se širi po Balkanu
Inflacija cen hrane in brezalkoholnih pijač v Bolgariji je v letih po pandemiji presegala skupno inflacijo indeksa cen življenjskih potrebščin, najbolj izrazito leta 2022.
V letu 2025 so cene hrane in brezalkoholnih pijač v Bolgariji v povprečju skoraj 70 % višje kot leta 2019, medtem ko so skupne cene življenjskih potrebščin nekaj manj kot 40 % višje in kažejo padajoči trend.
Segment hrane in brezalkoholnih pijač je največja kategorija porabe za bolgarska gospodinjstva, saj je leta 2025 predstavljal 20,1 % proračuna gospodinjstev.
Zvišane cene bodo obremenile potrošniške zmožnosti gospodinjstev in jih prisilile, da bodo porabo namenjale predvsem osnovnim segmentom hrane.

Bolgarija bo odprla državne trgovine z živili, da bi se spopadla z inflacijo cen hrane
Protesti potrošnikov, ki so jih sprožile visoke cene hrane, so regionalne vlade spodbudile k iskanju ukrepov za preprečitev nadaljnje rasti cen hrane.Bolgarska vlada je v odgovor predlagala uvedbo državne verige trgovin z živili Store For The People (Trgovina za ljudi), ki se osredotoča na lokalne izdelke, katerih najvišja marža ne bo presegla 10 %.
Ta načrt se pripravlja od konca leta 2024, država pa ga je podprla marca 2025. Pobuda je namenjena predvsem revnejšim in bolj podeželskim območjem, kjer so inflacijski učinki najbolj izraziti in so trgovci z živili manj dostopni.
Bolgarija ima še vedno precejšen delež prebivalstva (22,6 % oziroma 1,5 mio ljudi leta 2025), ki živi na podeželju, zato bo večja dostopnost trgovcev z živili na teh območjih koristila lokalnemu potrošniškemu trgu.
Vlada namerava odpreti 1.500 trgovin po vsej Bolgariji, ki bodo izdelke neposredno dobavljale od lokalnih kmetov in proizvajalcev hrane, s čimer bo poskušala skrajšati dobavne verige in znižati cene.
Namen tega načrta je ublažiti cenovne pritiske za potrošnike v bistveni kategoriji potrošnikov in zagotoviti cenejše alternative, zlasti najbolj ranljivim skupinam potrošnikov.
Analitiki Fitch Solutions so skeptični glede učinkovitosti te strategije, saj obravnava le eno razsežnost inflacijskih izzivov Bolgarije, medtem ko stroški stanovanj in komunalnih storitev še naprej naraščajo, kar omejuje zmožnosti gospodinjstev pri potrošnji.
Vpliv pobude še dodatno omejuje njen omejen demografski doseg, saj je namenjena predvsem podeželskim skupnostim, ki predstavljajo skromen delež prebivalstva.
Poleg tega strukturne omejitve državnih maloprodajnih podjetij, kot so omejeni konkurenčni pritiski, ki vodijo do morebitnih kompromisov pri kakovosti, zmanjšane spodbude za dobavitelje in zmanjšanje raznolikosti izdelkov, predstavljajo dodatne izzive za dolgoročno sposobnost preživetja programa.
Viri:
- Factiva
- Weekly Emerging Markets Monitor
- Fitch Solutions
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju hrane in pijače
Poslovno okolje Bolgarije
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.