Globalni problemi z oskrbo se poslabšujejo

torek, 12. oktober 2021

Ozka grla v globalnih dobavnih verigah se povečujejo, pomanjkanje sestavnih delov in naraščajoče cene kritičnih surovin pa povzročajo težave proizvajalcem po vsem svetu.

Del problema predstavlja globalno gospodarstvo, ki ni usklajeno s pandemijo, omejitvami in okrevanjem. Tovarne in trgovci na drobno iz zahodnih gospodarstev povprašujejo po končnih izdelkih, surovinah in sestavnih delih pri dobaviteljih v Aziji. Toda številne azijske države se še vedno spopadajo z omejitvami, povezanimi s korona virusom, kar jim omejuje možnosti, da bi zadostili potrebe povpraševanja.

Proizvajalcem novo oviro predstavlja tudi globalno pomanjkanje delovne sile, ki je pogosto posledica odpuščanj v času med pandemijo.

Analitiki ocenjujejo, da bodo ozka grla v naslednjem letu omejila proizvodnjo, ki je do nedavnega spodbujala globalno gospodarsko okrevanje. Globalna industrijska proizvodnja se je v začetku leta 2021 že dvignila nad pred-krizno raven, vendar je od takrat stagnirala. Kiel Institute for the World Economy je nedavno znižal napoved letošnje svetovne gospodarske rasti s 6,7 % na 5,9 %, predvsem zaradi težav v dobavni verigi.

Težave v dobavnih verigah so vplivale tudi na zvišanje inflacije v ZDA in nekaterih delih Evrope, kar je vplivalo na porabo potrošnikov. Zvišane stopnje inflacije že pritiskajo na centralne banke, vključno z zveznimi rezervami, da začnejo zmanjševati pomoč pri okrevanju od pandemije, kar tudi negativno vpliva na gospodarsko rast.

V središču globalnega zastoja je Kitajska, ki je največja trgovska država na svetu. Ladje, ki prihajajo v pristanišča, morajo biti pogosto v karanteni teden dni ali več, preden jim dovolijo pristati. Motnje pri carinskih in pristaniških storitvah povzročajo zamude pri pošiljanju kitajskega blaga v druge države po svetu. V začetku letošnjega leta se je čas odprave blaga iz Kitajske v Južno Ameriko podaljšal za več kot petkrat v primerjavi z lanskim letom, cene prevoza tovora pa so se več kot podvojile.

Poleg težav z dobavami iz Kitajske, je zaprtje tovarn v Maleziji, ki so jih morali zapreti zaradi pandemije Covid-19, še dodatno prizadelo dobavo čipov nemškim proizvajalcem avtomobilov. Zaprtje malezijskih tovarn je še poslabšalo položaj na globalnem trgu polprevodnikov, ki so ga že prizadeli izpadi v Teksasu, na Japonskem in na Tajvanu.

V Indoneziji rudarska podjetja potrebujejo več tovornjakov, da bi zadostila naraščajočemu globalnemu povpraševanje po premogu. Čakalna doba za dobavo novih tovornjakov je trenutno 9 mesecev. Težave rudarskih podjetij v dobavni verigi otežujejo dobavo goriva in materialov, kar bi pomagalo rešiti težave z dobavo drugje.

Kitajsko pa pestijo tudi omejitve porabe električne energije, ki so jih sprožila prizadevanja za obravnavo podnebnih sprememb.
Pokrajina Shaanxi je ena največjih svetovnih proizvajalk magnezija, sorazmerno poceni minerala, po katerem je vse večje povpraševanje s strani proizvajalcev baterij za električna vozila. Prejšnji mesec so morali v enem od magnezijevih vozlišč v Shaanxiju zmanjšati proizvodnjo, da bi dosegli cilje regije za omejitev porabe energije do leta 2021. Cena magnezija na Kitajskem je bila letos avgusta za več kot 60 % višja kot v januarju. Pomanjkanje magnezija je tudi eden izmed mnogih razlogov, da kupci dolgo čakajo na izbrani avtomobil.

Globalna avtomobilska proizvodnja naj bi se po ocenah analitikov, zaradi pomanjkanja čipov, letos zmanjšala za 7,7 mio vozil, kar je skoraj -10 % predvidene proizvodnje za leto 2021. Izguba proizvodnje in prodaje naj bi svetovni avtomobilski industriji letos znižala prihodke za 210 mlrd USD. Proizvajalci avtomobilov pa se poleg pomanjkanja čipov soočajo še z motnjami pri dobavi smole in jekla.

Nemško gospodarstvo je veliko bolj odvisno od proizvodnje avtomobilov kot mnoge druge države v Evropi. Po podatkih nemške statistične agencije, se je industrijska proizvodnja v Nemčiji letos avgusta v primerjavi s prejšnjim mesecem znižala za -4 %, proizvodnja pa je ostala za 9 % pod ravnijo pred pandemijo.

Omejitve ponudbe proizvajalcem zmanjšujejo marže, potrošnikom pa povečujejo cene. A težave v dobavnih verigah, ki so prizadele veliko industrij po vsem svetu, bodo po ocenah trajale še vsaj do prihodnjega leta.


 
Viri: Factiva, The Wall Street Journal
 
Več informacij o globalnih trendih na področju transporta in logistike