Se bodo zahodna podjetja vrnila v Rusijo?

četrtek, 27. februar 2025
 

Začele so se razprave o vračanju zahodnih podjetij v Rusijo

Po rusko-ameriških pogovorih v Savdski Arabiji se je začela razprava o vračanju zahodnih podjetij v Rusijo.

Ruski predsednik Vladimir Putin je 21. februarja med govorom na Forumu tehnologije prihodnosti naročil vladi, naj se pripravi na vrnitev zahodnih podjetij, ki so prej zapustila ruski trg. Podjetja bi se lahko vrnila po odpravi sankcij, pri tem pa naj bi imela ruska podjetja določene prednosti, kot nadomestilo za sankcije, ki jih je proti Rusiji uvedel Zahod.

Putin je v svojem govoru sicer omenil, da bi moral biti proces vračanja podjetij na trg v skladu s standardi WTO, čeprav je bolj verjetno, da si bo Rusija prizadevala za ohranitev povračilnih sankcij.

Nekateri viri omenjajo, da naj bi ta proces nadzoroval podpredsednik vlade Manturov, pogoji vračanja pa naj bi bili različni od primera do primera, glede na izhodne okoliščine posameznega podjetja.

Toda vrnitev na ruski trg bo za večino zahodnih podjetij težka, za nekatera celo nemogoča, saj so svoje tržne deleže prepustila konkurentom iz drugih držav, predvsem iz Kitajske.

Številna zahodna podjetja pa bi se z veseljem vrnila, saj je bila Rusija v preteklosti velik in donosen trg.
 

Izstop zahodnih podjetij iz Rusije

Rusijo je v zadnjih 3 letih zapustilo več kot 1.000 podjetij, od McDonald'sa do Mercedes-Benza, s tem da so podjetja bodisi prodala svoje rusko premoženje obstoječim menedžerjem, bodisi ga opustila.

Nekaterim podjetje, kot sta Danone in Carlsberg, so ruske oblasti zasegle premoženje in izsilile prodajo.

Glede na analizo agencije Reuters iz marca 2024, so zahodna podjetja na ruskem trgu zaradi odpisov in izgubljenih prihodkov utrpela izgube v skupni višini skoraj 100 mlrd EUR.

Kirill Dmitriev, vodja ruskega sklada za neposredne naložbe ocenjuje, da so samo ameriška podjetja z odhodom iz Rusije izgubila 324 mlrd USD.

Zahodna podjetja so pri odhodu iz Rusije izbrala različne strategije:
 
  • Podjetja, kot so McDonald's, Renault in Henkel, so se ob izstopu dogovorila za možnosti odkupa.
  • Francoski Renault je maja 2022 prodal svoj večinski delež v ruskem proizvajalcu avtomobilov Avtovaz za samo 1 RUB, vendar s 6-letno možnostjo odkupa.
  • Nekatera živilska in zdravstvena podjetja, vključno s Procter & Gamble, PepsiCo in Mondelez, so na ruskem trgu ostala iz humanitarnih razlogov, da bi še naprej oskrbovala Ruse z osnovnimi dobrinami.
  • Francoska veriga supermarketov Auchan se ni odločila za odhod iz ruskega trga, saj je v svoj ruski posel vložila več mlrd USD in vsako leto ustvarila večkratnik tega v prodaji.


 

Katera podjetja so zainteresirana za vrnitev na ruski trg in katera ne?

Financial Times poroča, da je več ameriških podjetij pokazalo predhodno zanimanje za obnovitev poslovanja v Rusiji, čeprav nobeno še ni sprejelo konkretnih korakov.

Kirill Dmitriev, vodja ruskega sklada za neposredne naložbe ocenjuje, da bi se lahko nekatera ameriška podjetja vrnila na ruski trg že v Q2 2025.

Najverjetneje se bodo na ruski trg vrnila tista podjetja, ki delujejo zunaj sankcij, kot so trgovci na drobno in proizvajalci hrane. Težje se bodo vrnila podjetja, ki delujejo v sektorjih energetike in financ.

Na stotine zahodnih podjetij, vključno s Carlsbergom in Unileverjem, je po invaziji Rusije na Ukrajino v izjavah obsodilo rusko agresijo na Ukrajino, zato so iz moralnih razlogov zapustila Rusijo. Če bi se ta podjetja zdaj želela vrniti nazaj na trg, bi si s tem naredila veliko škodo za svoj ugled.

Za nekatere sektorje še vedno velja prepoved poslovanja na ruskem trgu.

Podjetja, ki se na primer ukvarjajo z dobavo blaga za civilno in vojaško uporabo, zavezujejo zahodne omejitve. Tako sta Boeing in Airbus ustavila dobavo letal in rezervnih delov. Podobno velja tudi za polprevodnike, telekomunikacijsko opremo in elektroniko.

Ugibanja o tem, ali bi pogovori med ZDA in Rusijo lahko prinesli omilitev sankcij, so številna, vendar konkretnih predlogov še ni.

Medtem je EU 19. februarja sprejela 16. sveženj proti-ruskih sankcij, vključno s prepovedjo uvoza primarnega aluminija.
 

Kako se je v času zahodnih sankcij spremenil ruski trg?

Nekatere najbolj priljubljene blagovne znamke na svetu (Starbucks, IKEA, Levi's ...) so nadomestile ruske imitacije.

Več kot 800 restavracij McDonald's v Rusiji zdaj deluje pod blagovno znamko Vkusno & tochka (Okusno in to je to), ki je v lasti Aleksandra Govorja in deluje na podoben način.



Starbucks je svoje podjetje prodal restavratorju Antonu Pinskiyu in reperju Timatiju ter je zdaj znan kot Stars Coffee.

Ponovna osvojitev trga je lahko še posebej težka za proizvajalce avtomobilov, saj so si kitajski konkurenti že pridobili več kot 50 % tržni delež, medtem ko so pred 3 leti obvladovali manj kot 10 % trga.

Ruska podjetja postajajo vse bolj spretna pri izogibanju sankcijam, tako da so zgradila dolge dobavne verige posrednikov, ki onemogočajo preverjanje, kam je blago končno namenjeno.

Ena od študij EU je pokazala, da lahko ruski uvozniki ustanovijo kar 40 vmesnih navideznih podjetij, razpršenih po vsem svetu, da olajšajo uvoz sankcioniranega blaga.
 

Ali bodo zahodna podjetja še dobrodošla na ruskem trgu ?

Rusija že dolgo obljublja, da se bo maščevala za krajo ruskega premoženja v tujini in je s predsedniškimi odloki in sodišči zasegla podjetja v Rusiji.

Rusija pod krinko začasnega vodstva trenutno nadzoruje peščico zahodnih podjetij. Letos je še pospešila tempo zasegov premoženja podjetij s tujimi lastniškimi povezavami. Večina podjetij, ki so zapuščala Rusijo, je bila prisiljena prodajati z ogromnimi popusti. Zato lahko prepričevanje vlagateljev, da se vrnejo na ruski trg, traja kar nekaj časa.

Večina analitikov se strinja, da bodo ameriški naftni velikani, skupaj z drugimi podjetji, ki za povračilo potrebujejo znatne naložbe, skrbno pretehtali tveganja, preden bodo investirali v Rusijo, glede na geopolitično nestabilnost in alternative v drugih regijah.

Sprememba v ameriški administraciji bi lahko privedla do ponovne uvedbe sankcij, v Rusiji pa se pravila igre lahko spremenijo kadarkoli.

Hkrati bi lahko poskusi ruskih domačih lobistov ustvarili ugodne pogoje za vrnitev podjetij pod pretvezo pridobivanja novih tehnologij in promocije svojih izdelkov na tujih trgih, prek novo pridobljenih partnerjev. Lahko bi tudi pomagali vzpostaviti pravne okvire za takšne vrnitve. To še posebej velja za podjetja v sektorjih nafte in plina, metalurgije in gnojil.
 
Viri:
  • Factiva
  • EmergingMarketWatch
  • bne Intellynews
  • Reuters
  • Foto: iStock
 

Preberite še:


Izzivi rusko-ukrajinske krize

Trump odpira novo dilemo glede izstopa zahodnih podjetij iz Rusije

Poslovno okolje Rusije



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: