Težave v dobavnih verigah ovirajo gospodarsko okrevanje

torek, 05. oktober 2021

Izpadi električne energije na Kitajskem, kaos na bencinskih črpalkah v Združenem kraljestvu ter zaprtje tovarn v Nemčiji, vse to so posledice težav v dobavnih verigah, ki ogrožajo okrevanje globalnega gospodarstva, ko se države poskušajo rešiti iz recesije, ki jo povzroča pandemija.
 
V prejšnjem tednu smo bili priča številnim težavam v dobavnih verigah, kar ovira gospodarsko aktivnost po vsem svetu. Kitajski je zmanjkalo premoga za njene elektrarne, Združeno kraljestvo ni imelo dovolj voznikov tovornjakov za prevoz bencina do črpalk za gorivo, cene plina pa po vsej Evropi močno naraščajo, saj povpraševanje presega ponudbo.

Iz bruseljskega inštituta Bruegel opozarjajo, da zaradi zastojev v dobavnih verigah obstaja tveganje, da se gospodarska rast kljub ponovnemu odpiranju upočasni.

Težave se že kažejo v ekonomskih podatkih. Kitajska industrijska proizvodna se je septembra prvič po začetku letošnjega leta skrčila. V Franciji je industrijska proizvodna septembra padla na najnižjo raven od začetka leta 2021, na Japonskem pa se je industrijska proizvodnja avgusta že drugi mesec zapored znižala. Podjetja težko pridejo do surovin in sestavnih delov, ki jih potrebujejo za vzdrževanje tekočih proizvodnih linij.

Avtomobilska industrija na primer trpi zaradi hudega pomanjkanja polprevodnikov, oziroma elektronskih čipov. Japonski proizvajalec avtomobilov Toyota je prejšnji mesec znižal napovedi svoje proizvodnje. Prav tako je Stellantis napovedal, da bo moral do začetka prihodnjega leta ustaviti proizvodnjo v nemški tovarni svoje Oplove hčerinske družbe. Po ocenah analitikov bo avtomobilska industrija letos izgubila 210 mlrd USD prihodkov, kar je dvakrat več od pričakovanih prihodkov na začetku leta.

S podobnimi težavami se srečuje tudi tekstilna industrija. Švedski tekstilni velikan H&M je septembra objavil, da ima motnje in zamude pri dobavi izdelkov.

Tudi pohištvena veriga IKEA je sporočila, da zaradi pomanjkanja prevoznega osebja in visokih cen surovin ne bo mogla ponuditi nekaterih svojih glavnih izdelkov.

Stroški tovornega prometa med Kitajsko in zahodno obalo ZDA so se v zadnjem letu dni povečali več kot 5 x, zaradi pritiskov, ki so nastali zaradi okrevanja po pandemiji, so sporočili iz Freightos Baltic. Medsebojna povezanost svetovne kontejnerske industrije je takšna, da se logistična podjetja težko dovolj hitro prilagajajo tako velikim zastojem v dobavah.

Analitiki pričakujejo, da bo večina težav v dobavnih verigah odpravljenih v srednjeročnem obdobju, čeprav bi se lahko zgodilo, da bi se ozka grla in težave pri zaposlovanju izkazala za večji in trajnejši problem od pričakovanega.

Viri: Factiva, Agence France-Presse

Več informacij o globalnih trendih na področju transporta in logistike