Turške proizvajalce vina in piva bremenijo vse večje davčne in druge omejitve

torek, 23. januar 2024
 

Več mlrd EUR vreden turški trg alkoholnih pijač stagnira zaradi vse večjih davnih bremen in omejitev

Več kot 2 desetletji vladavine Erdogana in njegove islamistično ukoreninjene AK stranke je proizvajalce alkoholnih pijač v Turčiji izpostavilo vse večjim davčnim bremenom in drugim omejitvam, zaradi česar več milijard vreden trg stagnira. 

Zdaj se mali vinarji in pivovarne bojijo, da jim bo načrtovana zahteva po finančnem zavarovanju še otežila preživetje na težkem lokalnem trgu in zaustavila prizadevanja za razvoj neizkoriščenega izvoznega potenciala.

Proizvajalci se že srečujejo z ovirami, kot so prepoved spletne prodaje od leta 2011, prepoved trženja in omejitve prodaje na drobno. Alkohola na primer ni mogoče prodajati v bližini javnih zgradb ali šol.

Turški vinarji delujejo v regiji s starodavno tradicijo pridelave, ki sega tisoče let nazaj. Turčija je bila leta 2021 5. največja pridelovalka grozdja na svetu s 419.000 hektarji vinogradov. Po podatkih Mednarodne organizacije za trto in vino je samo 15 % tega območja namenjenega pridelavi vina.



Medtem ko je pitje alkohola v islamu prepovedano, se ga v Turčiji pije relativno svobodno, čeprav predvsem v zahodnih in turističnih obalnih regijah. Lokalna poraba vina je leta 2021 znašala 834.000 hektolitrov, kar je tik pod Bolgarijo z manj kot desetino turškega prebivalstva.
 

Nova zahteva po zavarovanju za kritje davčnih ali upravnih kazni

V skladu z decembrskim osnutkom uredbe, bo turško ministrstvo za kmetijstvo od proizvajalcev alkohola zahtevalo, da zagotovijo finančno zavarovanje za kritje davčnih ali upravnih kazni, s katerimi se lahko soočijo v prihodnosti.

Vsi proizvajalci in uvozniki alkohola bodo morali položiti zavarovanje v višini od 5 do 50 mio TRY (194.101 do 1,9 mio EUR), ki bi ga zasegli, če bi globa ostala neplačana. Proizvajalci se bojijo, da lahko država po prvotni vzpostavitvi samovoljno dvigne, morda celo podvoji znesek obveznega zavarovanja.

Zavarovanje predstavlja večkratnik začetnih stroškov za majhno klet, kar lahko predstavlja oviro za nove vlagatelje, ogrozi načrte za širitev ali celo prisili nekatere proizvajalce, da zapustijo trg.

Najhuje bodo prizadeti mali proizvajalci. Približno 130 od okoli 180 vinogradov in kleti v Turčiji je majhnih, z zmogljivostjo manj kot 500.000 litrov. Zmogljivosti za proizvodnjo in skladiščenje vina v Turčiji znašajo skoraj 160 mio litrov, pri čemer 4 glavni proizvajalci predstavljajo več kot tretjino.

Turško združenje proizvajalcev vina opozarja, da nekateri proizvajalci ne bodo mogli izpolniti pravil o zavarovanju, zato bodo morali prenehati s proizvodnjo, ali jo vsaj zmanjšati.
 

Največjih 5 proizvajalcev vina v Turčiji

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Kavaklidere Saraplari Anonim Sirketi 77,02
Doluca Bagcilik Ve Sarapcilik Anonim Sirketi 66,26
Vinero Bagcilik Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 33,29
Sevilen Sarap Sanayi Anonim Sirketi 7,62
Urla Sarapcilik Gida Turizm Tarim Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi 7,12
 

Ogrožene so tudi samostojne pivovarne

Na trgu, kjer prevladujeta dve veliki pivovarski imeni, so ogrožene tudi neodvisne pivovarne. Nekatere se lahko po uvedbi novih omejitev tudi zaprejo.

Finančno breme bo omejilo neodvisne pivovarne in porajajočo se kulturo ter trg vrnilo velikim komercialnim pivovarnam.
 

Največjih 5 pivovarn v Turčiji

Podjetje Prihodki v mio EUR (2022)
Anadolu Efes Biracilik ve Malt Sanayii A.S. 4.753,03
Türk Tuborg Bira ve Malt Sanayii AS 417,81
Mey Alkollu Ickiler Sanayii Ve Ticaret Anonim Sirketi 73,73
Abay Mesrubat Bira Ve Gida Pazarlama Dagitim Ticaret Limited Sirketi 29,32
Has Mesrubat Ve Tuketim Mamulleri Pazarlama A S 19,04
 

Celotna davčna obremenitev sektorja je po mednarodnih standardih zelo visoka

Turški proizvajalci alkoholnih pijač morajo pred pošiljanjem trgovcem na drobno kupiti dovolilnice, nato se dodata trošarina, indeksirana z inflacijo, ter prometni davek.

Trošarina znaša 2,5-kratnik povprečja EU za pivo in 1,6-kratnik povprečja vina.

Leta 2022 je sektor zagotovil 1,9 % davčnih prihodkov Turčije, kar je 4. najvišja raven med državami EU.


Viri: Factiva, Reuters, bne IntelliNews
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju hrane in pijače

Gospodarstvo ter možnosti vstopa na turški trg



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: