Uvedba AI v farmacevtski industriji je šele z začetni fazi
V svetu, kjer sta inovativnost in učinkovitost ključnega pomena, se umetna inteligenca (AI) pojavlja kot nepogrešljivo orodje za transformacijo industrij, kar velja tudi za farmacevtsko industrijo.
Po podatkih Svetovnega gospodarskega foruma približno 90 % farmacevtskih projektov ne uspe v kliničnih preskušanjih, kar ustvarja ogromne količine neizkoriščenih virov in podatkov. AI lahko pri tem pomaga pri zmanjšanju stroškov ter povečanju učinkovitosti in inovativnosti.
Uporaba AI v farmacevtski industriji
Številna farmacevtska podjetja že uporabljajo AI v svojem delovanju. Uporabljajo jo za pospešitev razvoja zdravil, za odkrivanje in oblikovanje novih zdravil, analiziranje podatkov za klinična preskušanja in celo pomoč v proizvodnji.Po podatkih ameriške svetovalne skupine Boston Consulting Group je bilo v letu 2023 67 kliničnih preskušanj za eksperimentalna zdravila in cepiva, v katerih je AI bodisi odkrila, oblikovala, ali spremenila molekule ali ciljne bolezni. V letu 2022 je bilo teh kliničnih preskušanj 40, v letu 2021 pa 27.
Britanska farmacevtska družba AstraZeneca pravi, da je z uporabo AI za odkrivanje zdravil v svojem portfelju skrajšala čas, potreben za načrtovanje molekul, z nekaj let na nekaj mesecev, včasih celo tednov.
Prav tako britanska družba GSK vidi potencial za uporabo AI v vseh postopkih, od izbire in določanja prednosti, katerim genetskim tarčam naj bi bila namenjena nova zdravila, do razumevanja, kateri bolniki se bodo na kateri točki njihove bolezni najbolje odzvali na zdravila. V družbi rutinsko integrirajo milijone podatkovnih točk iz laboratorijskih poskusov, kliničnih študij in podatkov iz resničnega sveta, da bi bolje razumeli povzročitelje bolezni in nato uporabili to znanje za natančno načrtovanje in ciljno zdravljenje.

Izzivi pri uporabi AI v farmacevtski industriji
Strokovnjaki iz farmacevtske industrije pravijo, da je sprejemanje AI še vedno v začetni fazi in da bo trajalo nekaj časa, morda več let, preden bo dosežen njen potencial.Pri sprejemanju AI se farmacevtska podjetja soočajo s številnimi izzivi, kot so:
- pomanjkanje podatkov
- težave pri privabljanju in ohranitvi podatkovnih znanstvenikov
- nepripravljenost za sprejemanje novih tehnologij
- osredotočenost na kratkoročne rezultate med farmacevtskimi podjetji.
Tudi v Novartisu se strinjajo, da tehnologija ni glavno ozko grlo, ki preprečuje hitrejši napredek, temveč gre predvsem za operativne in kulturne izzive. Hierarhična in linearna kultura delovanja v farmaciji pogosto upočasnjujeta inovacije.
Sodelovanje s tehnološkimi podjetji
Farmacevtska podjetja pri uvajanju AI pogosto sodelujejo s tehnološkimi podjetji, specializiranimi za AI in vlagajo v to novo tehnologijo.Več proizvajalcev zdravil je že sklenilo partnerstva s strokovnjaki za AI, da bi izkoristili to napredno tehnologijo pri svojem delovanju:
- Družbe Eli Lilly, Moderna in Sanofi so se povezale z izdelovalcem ChatGPT OpenAI.
- Farmacevtska proizvajalca AstraZeneca in Sanofi sta združila moči z družbo Owkin.
- Novartis in Eli Lilly pa sta se povezala z Isomorphic Labs, podjetjem v lasti Alphabeta, ki ga je med drugim ustanovil in vodil Nobelov nagrajenec Demis Hassabis.
Potencial AI v farmacevtski industriji
AI ima na dolgi rok velik potencial, da revolucionira farmacevtsko industrijo s pospeševanjem odkrivanja in razvoja zdravil, izboljšanjem rezultatov pri bolnikih in uvedbo nove dobe inovacij v zdravstvu.Globalni inštitut McKinsey je ocenil, da bi lahko AI na globalnem nivoju letno ustvarila od 60 mlrd USD do 110 mlrd USD gospodarske vrednosti za farmacevtsko industrijo, predvsem zato, ker lahko poveča produktivnost s pospeševanjem procesa identifikacije spojin za morebitna nova zdravila, pospeši njihov razvoj in odobritev ter izboljša način njihovega trženja.
Viri:
- Factiva
- Dow Jones
- Biotech Week
- McKinsey
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju farmacije
Globalni trendi na področju IKT
EU in ZDA na nasprotnih bregovih glede regulacije AI
Evropski parlament je potrdil zakon o AI
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.