Vesoljsko gospodarstvo je v razcvetu
Vesolje se je preoblikovalo v dinamičen trg
Vesolje ni več izključno domena vlad in znanstvenikov, ampak se je preoblikovalo v dinamičen trg, na katerem prevladujejo predvsem zasebna podjetja.Svetovni gospodarski forum (WEF) in McKinsey napovedujeta, da bi lahko bilo globalno vesoljsko gospodarstvo, ki je trenutno v razcvetu, do leta 2035 vredno že 1,6 trln EUR.
Starlink, podružnica družbe SpaceX, pooseblja vesoljsko revolucijo, saj je samo leta 2024 izstrelila več kot 2.000 satelitov. Njegova mega konstelacija 6.000 satelitov zdaj zagotavlja internetno povezljivost v več kot 100 državah, kar poudarja vse večjo komercializacijo vesoljskih storitev.

Lani je Mednarodno vesoljsko postajo (ISS) obiskalo 280 posameznikov, kar nakazuje naraščajočo prisotnost ljudi v orbiti.
Preteklo leto je bilo prav tako značilno za preboje v raziskovanju planetov in znanstvenih misijah. Nasino vesoljsko plovilo Juno je posnelo doslej najjasnejše slike Jupitrove vulkanske lune Io in ponudilo vpogled v ognjeno aktivnost nebesnega telesa.
Medtem je zasebni sektor še naprej dosegal zgodovinske mejnike. United States Intuitive Machines je postal prvi zasebni subjekt, ki je mehko pristal na Luni, kar je pomenilo pomemben preskok v komercialnih vesoljskih zmogljivostih.
Kitajska je prvič prepeljala lunine vzorce z oddaljene strani Lune in s tem dokazala svojo naraščajočo moč pri raziskovanju vesolja.
Tudi Indija je pomembno prispevala k razvoju vesoljskega sektorja. Njena misija Aditya L1 je uspešno vstopila v halo orbito okoli Lagrangeove točke Sonce-Zemlja, da bi razkrila skrivnosti naše najbližje zvezde. Indija je tudi napovedala ambiciozno misijo na Venero, s čimer se je povezala s podobnimi podvigi Nase in Evropske vesoljske agencije.
Ker države in zasebni subjekti veliko vlagajo v vesolje, je jasno, da bo to prizorišče oblikovalo geopolitiko in gospodarstva prihodnosti.
ZDA vodijo na področju vesoljske porabe
Kar zadeva trenutno porabo za ključne dejavnosti vesoljskega sektorja, so vodilne ZDA, ki so lani porabile 85,3 mlrd EUR.Na 2. mestu je bila Azija, ki je porabila 44,57 mlrd EUR, predvsem zaradi dogajanja v Indiji, na Kitajskem in na Japonskem.
Indijsko vesoljsko gospodarstvo naj bi se v naslednjem desetletju povečalo za skoraj 5-krat. Država namerava v naslednjih dveh desetletjih povečati svoj delež v svetovnem vesoljskem gospodarstvu z manj kot 2 % na vsaj 10 %. Rast poganjajo naložbe v sektor, nova vesoljska politika 2023 in vse večja vključenost zasebnih subjektov. Preberite še: Indijska vesoljska strategija
Japonska namerava podvojiti svojo vesoljsko industrijo do začetka leta 2030, zato vlaga v raziskave in razvoj tehnologij za raziskovanje vesolja in trajnostne tehnologije ter spodbuja ekosistem industrijskih akterjev iz kopenskih sektorjev.
Azijska poraba je lani precej presegla evropsko, ki je znašala 37,69 mlrd EUR, čeprav ima Evropa veliko starih vesoljskih programov in uglednih agencij.
Zaradi nezanimanja avstralske vlade za vesolje so oceanske države leta 2024 porabile samo 3,99 mlrd EUR za ključne vesoljske dejavnosti.
Naložbe v globalno vesoljsko gospodarstvo rastejo z eksponentno rastjo
Glede na podatke Space Capital so se lani skupne naložbe v vesoljsko gospodarstvo povečale za skoraj eno tretjino v primerjavi z letom prej. Samo v Q4 2024 je bilo v 99 podjetij vloženih 9,5 mlrd USD ali 8,77 mlrd EUR. To je skupno vrednost naložb v vesoljsko gospodarstvo od leta 2009 dvignilo na skoraj 339 mlrd USD (313,19 mlrd EUR).Za evropsko vesoljsko gospodarstvo je značilna znatna naložbena vrzel v primerjavi z drugimi svetovnimi vesoljskimi silami.
Po podatkih Evropske vesoljske agencije ESA vložijo evropske države le 0,06 % svojega BDP v javne projekte v vesoljskem sektorju. Za primerjavo, ZDA vložijo 0,26 %, Rusija 0,17 %, Kitajska pa 0,08 %. Te številke ne vključujejo vojaškega proračuna za vesolje, področje, kjer niso znane vse naložbe in kjer je vrzel med Evropo in drugimi vesoljskimi silami verjetno največja.
Luksemburg izstopa kot vodilna evropska država vlagateljica v vesolje, saj raziskovanju vesolja namenja več kot 0,13 % svojega BDP.
Svet EU poudarja potencial evropskega vesoljskega sektorja za gospodarsko rast in prispevek k spopadanju z družbenimi izzivi, kot so podnebne spremembe.
Svet prav tako poudarja potrebo po večjih javnih in zasebnih naložbah v vesolje ter spodbujanju sodelovanja med vesoljskim in ne-vesoljskim sektorjem.
Kljub prizadevanjem EU, da okrepi svojo vesoljsko industrijo, se le ta sooča z resnimi konkurenčnimi izzivi zaradi prevlade podjetij, kot je na primer SpaceX, ki je doseglo skoraj monopol na področju povezljivosti v nizki orbiti.
Napoved za leto 2025
Globalni vesoljski sektor naj bi v letu 2025 dosegel 9 % letno stopnjo rasti, ki znatno prehiteva napovedano rast svetovnega BDP.Vesolje postaja vse bolj donosna naložbena možnost.
- Vesoljski turizem, ki je bil nekoč sinonim luksuza za milijarderje, je zdaj na robu širše komercializacije. 28 uspešnih suborbitalnih poletov Blue Origin leta 2024 ponazarja ta trend in analitiki predvidevajo, da bo trg do leta 2035 vreden okoli 3 mlrd EUR letno.
- Poleg turizma sateliti še naprej spreminjajo panoge, kot so kmetijstvo, zavarovalništvo in gradbeništvo, z zagotavljanjem kritičnih podatkov in vpogledov.
- Misije, načrtovane za leto 2025, obljubljajo, da bodo razširile naše razumevanje vesolja. NASA se bo lotila prizadevanj za preučevanje galaksij in lune, medtem ko bo sodelovala z Indijsko organizacijo za vesoljske raziskave (ISRO), da bi ocenila spreminjajoče se ekosisteme Zemlje. Evropska vesoljska agencija namerava raziskati povezavo Zemlja-Sonce, kitajska misija Tianwen-2 pa bo zbrala vzorce z asteroida blizu Zemlje in opazovala komet.
Ti podvigi poudarjajo večplastno vlogo raziskovanja vesolja pri reševanju globalnih izzivov, od podnebnih sprememb do upravljanja virov.
Vesolje je naslednji veliki trg, ki ponuja ogromen potencial za inovacije, gospodarsko rast in izboljšanje človeštva.

Viri:
- Space & Defence
- Luxembourg Times
- Insight EU Issue Monitor Posts
- Millennium Post
- Foto: iStock
Preberite tudi:
Globalni trendi na področju panoge strojev in napravZa informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.