Kitajski avtomobilski sektor doživlja veliko preobrazbo

torek, 09. maj 2023
 

Napovedi kitajskega trga avtomobilov za leto 2023

EIU napoveduje, da se bo rast registracij osebnih avtomobilov na Kitajskem leta 2023 upočasnila na 3,3 %, predvsem zaradi opustitve stimulativnih ukrepov, ki so veljali v času pandemije covida. Več različnih vladnih spodbud, vključno s 50 % znižanjem nakupnega davka za avtomobile z motorjem z notranjim zgorevanjem (ICE), je bilo konec leta 2022 postopno ukinjenih. To je povzročilo dvig cen avtomobilov na prelomu leta, kar je številne potrošnike spodbudilo, da so nakupe opravili pred to spremembo. Kitajske oblasti bodo leta 2023 zagotovile nekaj podpore za prodajo avtomobilov, a bo ta šibkejša kot prej in bo usmerjena na modele NEV (vozila na električni pogon, priključni hibridi in vozila na gorivne celice) in ne na modele ICE.

Šibkost kitajskega trga in nižja zasebna potrošnja spodbujata vse večjo konkurenco med lokalnimi proizvajalci avtomobilov. Od začetka leta 2023 je cenovna vojna zajela vse pomembnejše konkurente NEV (vključno s Teslo in kitajskim BYD), lokalne kitajske start-upe (kot sta Li Auto in Xpeng), pa tudi uveljavljene proizvajalce ICE (kot je SAIC-Volkswagen, nemško-kitajsko skupno podjetje).

Medtem ko trg NEV močno raste, upočasnjena rast prodaje avtomobilov vodi v ostro konkurenco, pri čemer je padanje cen avtomobilov po obdobju velikih naložb v avtomobilsko proizvodnjo v zadnjih letih ta pritisk še povečalo.

Tržni segment ICE se sooča s stagnacijo povpraševanja po avtomobilih, konkurenco proizvajalcev NEV ter zastarelostjo nekaterih starih modelov ICE glede na strožja pravila o emisijah (od katerih bodo zadnja začela veljati 1. julija 2023).
 

Preobrazba kitajskega avtomobilskega trga 

EIU napoveduje, da se bo prodaja novih osebnih avtomobilov na Kitajskem v letih 2023–2027 povečevala po približno 4 % povprečni letni stopnji, kar močno zaostaja za trendi rasti v zadnjem desetletju.

Obsežna infrastruktura javnega prevoza na Kitajskem odvrača od večjega lastništva avtomobilov, prav tako pa na nižjo rast prodaje vpliva tudi vladno omejevanje cestnega prostora v večjih mestih, zaradi omejitev zastojev in onesnaževanja.

Upočasnjena gospodarska rast v tem desetletju bo še dodatno zmanjšala povpraševanje po dragih izdelkih, vključno z avtomobili.
 

Napovedi prodaje se razlikujejo po avtomobilskih segmentih: 
  • Prodaja NEV se bo po napovedih nekoliko upočasnila, potem ko je leta 2021 dosegla vrh s trimestno rastjo. Vendar pa bo močna, 30 % povprečna letna rast v letih 2023–2027 omogočila, da bodo NEV do leta 2027 predstavljala že 47 % prodaje novih avtomobilov. 
  • Prodaja ICE bo v prihodnjih 5 letih vztrajno upadala. Naraščajoče zaupanje potrošnikov, ki ga podpira izboljšana polnilna infrastruktura, podpira obete glede prodaje NEV, pri čemer ima prehod Kitajske na ničelno neto vrednost prav tako pomembno vlogo. Kitajska še ni določila rokov za postopno opuščanje avtomobilov na fosilna goriva, vendar so nekatere province že prevzele pobudo ali pa razmišljajo, da bi to storile (Hainan na primer prepoveduje njihovo prodajo do leta 2030). Okoljski predpisi so povečali proizvodne stroške in stroške skladnosti proizvajalcev avtomobilov z motorjem ICE. 
Ta dinamika bo v prihodnjih letih preoblikovala domače investicije, količine in pretoke.
  • Počasnejša rast prodaje avtomobilov bo v tem desetletju povzročila upočasnitev rasti naložb v osnovna sredstva glede na preteklo desetletje. Teslina tovarna v Šanghaju, ki ima zmogljivost za izdelavo 1 mio avtomobilov na leto, je konec leta 2022 že zmanjšala proizvodnjo zaradi zasičenosti zmogljivosti. 
  • Cenovna konkurenca vpliva tudi na naložbene načrte proizvajalcev avtomobilov, pri čemer zanimanje za nekatera tradicionalna avtomobilska proizvodna središča, kot je Changchun (Jilin) upada, saj se lokalni proizvajalci avtomobilov borijo za prehod na NEV. Nasprotno pa se mesta, kot sta Xi'an (Shaanxi) in Liuzhou (Guangxi), ki sta spodbudila pomembne akterje NEV, pojavljata kot nova centra avtomobilske proizvodnje. 
  • Spreminjanje tržne dinamike bo povečalo mednarodne tokove naložb, tako vhodne iz držav, kot sta Nemčija in Japonska, kot tudi kitajske izhodne naložbe. 
  • Tradicionalni tuji proizvajalci avtomobilov ICE, ki že dolgo prevladujejo na kitajskem avtomobilskem trgu, izgubljajo tržne deleže zaradi nastajajočih domačih proizvajalcev NEV, ki prav tako širijo svojo prisotnost v tujini. BYD, na primer, ni le največji proizvajalec NEV na Kitajskem, ampak razmišlja tudi o novih tovarnah osebnih vozil v Evropi in jugovzhodni Aziji.
 
 

Sanje kitajske avtomobilske velesile se uresničujejo 

Kitajski avtomobilski izvoz se je od leta 2020 povečal za več kot 4 krat. Kitajska je zdaj 2. največja izvoznica avtomobilov glede na obseg.
 
Sredi zasičenosti domačega trga osebnih avtomobilov so kitajski proizvajalci avtomobilov ICE svojo pozornost usmerili na čezmorske trge in tako postali veliki konkurenti uveljavljenim proizvajalcem na trgih v razvoju. To še posebej velja za države, ki imajo manjšo zavezanost razogljičenju in nižjim varnostnim in emisijskim standardom, kot so Latinska Amerika (na primer Čile), Bližnji vzhod (na primer Savdska Arabija) in Rusija. Cena in hitrost dostave sta glavna dejavnika povečanja izvoza v Latinsko Ameriko in Bližnji vzhod, medtem ko je ukrajinska vojna spodbudila več kitajskega izvoza ICE v Rusijo.

Drugo pomembno in bolj trajnostno gonilo izvoza so NEV, ki so leta 2022 predstavljali približno 1/4 kitajskega izvoza avtomobilov. Medtem ko Tesla predstavlja približno 40 % izvoza NEV, kitajske znamke, kot je BYD, prav tako širijo svoj globalni odtis kot rezultat nizkih cen, hitrejše dostave, konkurenčne tehnologije in podpore vladne politike.

Prenasičenost proizvodnih zmogljivosti lahko pospeši tudi čezmorsko širitev med proizvajalci avtomobilov. Evropa (predvsem Belgija in Združeno kraljestvo), jugovzhodna Azija (kot so Filipini in Tajska) in Bližnji vzhod (Izrael in ZAE) so nekatere največje izvozne destinacije Kitajske za NEV.

V prihodnjem desetletju se bodo stopnjevale trgovinske napetosti na trgu električnih avtomobilov in drugih nekonvencionalnih vozil. Avtomobili, izdelani na Kitajskem, bodo zajemali vse večji tržni delež.

Kljub temu je večina kitajskih izvoženih vozil še vedno koncentrirana v segmentih nižjega do srednjega razreda. Kitajska z vsakim izvozom zasluži manj kot drugi glavni konkurenti, v povprečju približno 14.000 USD na vozilo, v primerjavi s približno 20.000–60.000 USD, kot zaslužijo ZDA, Nemčija in Japonska. Kitajska povprečna vrednost vozil je večja zaradi izvoza vozil Tesla. Osnovni Model 3 na Kitajskem stane približno 34.000 USD.
 

Viri: Factiva, The Economist Intelligence Unit

 

Preberite tudi:

 
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Kitajska avtomobilska industrija

Vloga Kitajske v svetovni trgovini




Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: