Ponovno slabši obeti za nemški avtomobilski sektor

četrtek, 17. marec 2022

Velik nemški avtomobilski sektor je bil v zadnjih dveh letih prizadet zaradi motenj v dobavnih verigah in manjšega povpraševanja potrošnikov, kar je bila posledica pandemije Covid-19. Po koncu leta 2021 je sektor ponovno začel okrevati, a je ruska invazija na Ukrajino ponovno močno spremenila obete, saj se proizvajalci vozil soočajo z novo turbulenco zaradi naraščajočih stroškov in pomanjkanja surovin, zmanjšane kupne moči gospodinjstev in povečane gospodarske negotovosti.
 

Zakaj je to pomembno?

Avtomobilski sektor je največja predelovalna industrija v državi glede na letni promet, izvoz ter izdatke za raziskave in razvoj (R&R). Nemški avtomobilski sektor zaposluje približno 2 mio delavcev. Nemčija je 4. največja proizvajalka avtomobilov na svetu, takoj za Kitajsko, ZDA in Japonsko.

Domača proizvodnja se je med pandemijo močno zmanjšala zaradi omejitvenih ukrepov, začasnih zaprtij tovarn in motenj v dobavni verigi, ki so se kazale v obliki zamud pri tovoru in pomanjkanju materialov, zlasti polprevodnikov.

Leta 2020 se je proizvodnja osebnih avtomobilov zmanjšala za četrtino. Temu je sledil nadaljnji 12 % upad v letu 2021 na 3,1 mio enot, kar je najnižja raven po letu 1974. Proizvodnja avtomobilov je imela v Nemčiji že pred pandemijo trend upadanja, deloma zaradi strukturnega premika od dizelskega goriva, kar je bil dolgoletni fokus nemških proizvajalcev avtomobilov, in selitve proizvodnih obratov v tujino, večinoma na Kitajsko. Leto 2021 je bilo že 5. zaporedno leto upada proizvodnje. V tem letu so v Nemčiji proizvedli skoraj za polovico manj od najvišjega obsega 5,75 mio enot v letu 2016.

Po koncu leta 2021 so se pojavili znaki, da so globalna ozka grla na strani ponudbe začela popuščati. Povečani proizvodni zaostanki in številna nova naročila so pomenila možnosti za oživitev dejavnosti in prodaje v letu 2022, saj so se razmere postopoma normalizirale. Osnovni trendi proizvodnje vozil in novih registracij so se januarja in februarja nekoliko okrepili.

A obeti so se zaradi ruske vojne proti Ukrajini drastično spremenili. Neposredna izvozna usmerjenost nemških avtomobilov v Rusijo in Ukrajino je sicer skromna, saj predstavlja le 2 % izvozni delež, vendar so nemški proizvajalci avtomobilov precej prisotni v Rusiji. Po podatkih nemškega združenja avtomobilske industrije (VDA) so leta 2021 tam proizvedli 170.000 avtomobilov in imajo skoraj 20 % tržni delež.

Največji vpliv na nemški avtomobilski sektor pa bodo prinesle ponovne motnje v regionalnih dobavnih verigah, pomanjkanje ključnih materialov in s tem povezan porast stroškov in cen surovin. Ukrajina je glavni vir kompleksnih komponent za ožičenje vozil in neonskega plina, ki se uporablja v proizvodnji polprevodnikov, medtem ko je Rusija glavni proizvajalec paladija in niklja, ki se ju uporablja za katalizatorje oziroma litijeve baterije, ter glavna dobaviteljica energije.
 

Kaj sledi?

Svetovne cene surovin so se ob že tako nizkih zalogah močno dvignile. Nekatere obrati za proizvodnjo vozil v Nemčiji so morali zaradi pomanjkanja materialov začasno zapreti. Večje motnje se bodo nadaljevale tudi v prihodnjih mesecih, saj za nekatere ključne dele vozil ne bo lahko najti alternativnih virov.


Viri: Factiva, The Economist Intelligence Unit

 

Preberite še:

Nemška avtomobilska industrija – proizvodnja avtomobilov

Kakšni so globalni trendi na področju avtomobilske industrije