Posledice dodatnih, 38,1 % carin na kitajska EV
S 1. 7. 2024 bodo začele veljati dodatne, 38,1 % carine na kitajska EV
Na podlagi proti-subvencijske preiskave, ki se je začela oktobra 2023, namerava EU z julijem 2024 začasno uvesti dodatne dajatve v višini do 38,1 % na uvožene kitajske električne avtomobile, poleg obstoječih, 10 % dajatev.Kitajska podjetja, trgovske skupine in kitajsko ministrstvo za trgovino opozarjajo, da nove dajatve lahko povzročijo gospodarsko škodo in niso v skladu s pošteno konkurenco. Kitajski proizvajalci avtomobilov še dodajajo, da jim ta poteza ne bo preprečila načrtovane širitve na evropske trge.
Nove dajatve bodo prizadele tudi evropske proizvajalce avtomobilov
Nove dajatve bodo prizadele tudi evropske proizvajalce avtomobilov, ki lahko računajo tudi na povračilne ukrepe. Najbolj bodo tem ukrepom izpostavljeni nemški proizvajalci avtomobilov, saj so v letu 2023 skoraj tretjino avtomobilov prodali na kitajskem trgu.Drugi evropski proizvajalci avtomobilov so se večinoma že umaknili iz Kitajske, vendar bi lahko nanje posredno vplivale njihove naložbe.
Blagovne znamke, ki bodo najbolj izpostavljene novim ukrepom proti kitajskim avtomobilskim proizvajalcem:
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz na Kitajskem proda približno tretjino vseh avtomobilov. Malo manj kot vsak 5. tam prodani avtomobil je uvožen iz Nemčije.Na Kitajsko Mercedes-Benz izvaža vrhunske modele, kot sta razred S in Maybach, medtem ko svoje modele srednjega razreda proizvaja lokalno.
Povračilne carine na nemško izdelane avtomobile bi torej lahko imele nesorazmeren vpliv na dobiček, razen če bi bile izravnane z višjimi cenami.
BMW
BMW ustvari skoraj tretjino prodaje na Kitajskem. Po podatkih iz letnega poročila podjetja je le 13 % na Kitajskem prodanih avtomobilov uvoženih, predvsem so to vozila višjega razreda.BMW ima 75 % lastniški delež v skupnem podjetju s kitajskim Brilliance Automotive, ki proizvaja BMW avtomobile za prodajo na Kitajskem, proizvaja pa tudi električni iX3 za izvoz v Evropo, za katerega bodo veljale carine EU.
Drugo skupno podjetje, ki ga ima BMW z Great Wall Motor Co na Kitajskem, proizvaja električni različici Mini Cooper in Mini Aceman in sta namenjeni za izvoz po vsem svetu. Vozila, ki bodo izvožena v Evropo, bodo morala plačati nove EU carine.
Volkswagen
Med tujimi podjetji ima Volkswagen s 14,5 % največji delež na kitajskem trgu, kjer ustvari okoli 30 % prodaje.Lokalizacija proizvodnje je znižala prodajo uvoženih avtomobilov iz Nemčije na samo 2,5 %, z izjemo blagovne znamke Porsche.
Volkswagen namerava do leta 2030 povečati svoj tržni delež na kitajskem trgu na 15 %, pri tem pa znižati stroške za -40 %, da bi lahko bolje konkuriral kitajskim konkurentom.
BMW in Volkswagen, ki ima skupno podjetje s podjetjem SAIC Motors za proizvodnjo EV v Šanghaju, sta aprila napovedala več kot 5 mlrd USD (4,6 mlrd EUR) vredno investicijo v razširitev raziskav in proizvodnje na Kitajskem.
Porsche
Proizvajalec luksuznih avtomobilov, ki je v lasti Volkswagna, je zelo izpostavljen novim ukrepom, saj je v Q1 2024 kar 21 % prodaje realiziral na kitajskem trgu. Vsa prodana vozila so bila uvožena vozila.Analitiki menijo, da imajo proizvajalci avtomobilov v premium segmentu prednost, saj imajo največ možnosti, da nove tarife prenesejo na potrošnike.
Volvo
Švedski proizvajalec avtomobilov, ki je v večinski lasti kitajskega Geelyja, ustvari na Kitajskem četrtino prodaje, vendar le okoli 10 % dobička.Od vseh prodanih avtomobilov na Kitajskem, jih je le približno 4 % uvoženih, saj je poudarek na lokalni proizvodnji.
Stellantis
Francosko-italijanska avtomobilska skupina ima eno najnižjih regionalnih izpostavljenosti do Kitajske, predvsem zaradi nedavne naložbe v Leapmotor, s katero namerava do konca leta iz Kitajske izvoziti 2 modela električnih vozil.Ferrari
Tako kot pri drugih proizvajalcih luksuznih avtomobilov, so vsi prodani modeli Ferrarija na Kitajskem uvoženi. Le 9 % celotne prodaje gre na kitajski trg, kar pomeni najmanjšo regionalno izpostavljenost.Ferrari, ki je v lasti Stellantisa, bi prav tako lahko izkoristil možnost prenosa tarif v višje končne cene za potrošnike.
Renault
Francoski proizvajalec avtomobilov je najmanj izpostavljen Kitajski, kjer deluje prek skupnih podjetij z Jiangling Motors in Brilliance Auto ter z Nissanom, ki ima približno 3 % tržni delež.Njegovo Dacio Spring EV na Kitajskem proizvaja lokalni partner Dongfeng. Renault in kitajski Geely sta maja napovedala ustanovitev skupnega podjetja za razvoj motorjev z notranjim zgorevanjem in hibridnih motorjev, v upanju, da bosta izboljšala konkurenčnost.
Kakšne bodo še posledice dodatnih carin?
Zaradi dodatnih carin bodo kitajska EV postala dražja za evropske kupce.Nove carine bodo nedvomno upočasnile nizko-ogljični prehod Evrope, saj znanstveniki trdijo, da cestni promet, obremenjen z avtomobili in tovornjaki, ki izgorevajo izpušne pline, povzroči eno šestino svetovnih emisij ogljikovega dioksida.
Leta 2023 je Kitajska prodala več kot 8,8 mio električnih in priključnih hibridnih avtomobilov, v državah EU pa le okoli 2 mio. Zdaj se penetracija EV na Kitajskem približuje 40 % v primerjavi s 14,5 % v Evropi. Z novimi dodatnimi carinami EU, ki bodo uvedene za kitajska EV, se bo ta vrzel še povečala.
Maja 2024 je S&P Global objavil poročilo, ki razkriva, da se je prodaja EV v Evropi in Severni Ameriki v zadnjih 12 mesecih upočasnila zaradi višjih cen in zaskrbljenosti glede zmožnosti polnjenja, pri tem pa se zagon rasti EV na Kitajskem nadaljuje.
Nekateri analitiki tudi ocenjujejo, da bodo visoke dajatve pospešile lokalizacijo kitajskih EV v EU.
Preberite še: Napovedane naložbe v proizvodnjo kitajskih EV v Evropi
EU ne izključuje pogajanj in dogovora s Kitajsko
EU ne izključuje pogajanj in dogovora s Kitajsko, preden bodo dajatve letos novembra postale stalne.Dogovor, ki je sprejemljiv za obe strani, je najboljši scenarij, če se želita Kitajska in EU izogniti škodljivi trgovinski vojni.
Če pa v pogajanjih ne bo dosežen dogovor in bodo dodatne carine, ki jih je predlagala EU, postale stalne, bo morala Kitajska izvesti nekatere povračilne ukrepe.

Viri: Factiva, Reuters, China Daily, Global Times, CarNewsChina
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Gospodarstvo ter možnosti vstopa na kitajski trg
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.