Prodaja EV se je v Evropi v 2025 okrepila
Evropa je v letu 2024 beležila močan upad prodaje EV
Leta 2024 so registracije električnih vozil (EV) močno upadle po vsej Evropi, zlasti na večjih trgih, kot sta Nemčija in Francija. To pa ne velja za hibridna vozila, ki so lani beležila skoraj 30 % medletno rast.Upad je posledica več dejavnikov:
- Nemčija, največji evropski avtomobilski trg, je leta 2023 zaradi proračunskih omejitev nenadoma ukinila subvencije za EV, saj je bila prepričana, da bodo padajoče cene vozil ohranile povpraševanje. Vendar pa je ukinitev subvencij, ki so znašale od 3.375 EUR do 9.000 EUR, odvisno od cene vozila, odvrnila cenovno občutljive potrošnike. To je povzročilo -27,4 % upad registracij EV.
- Francija se je soočila s širšim upadom avtomobilskega trga, ki ga je povzročila gospodarska negotovost skupaj s strožjimi pravili za upravičenost do subvencij za EV. To je vplivalo na prodajo EV in povzročilo močan upad dobave bencinskih in dizelskih vozil, kar je še poslabšalo težave v panogi.
V obdobju januar-april 2025 se je prodaja EV v Evropi povečala za 20 %
Po lanskoletni upočasnitvi pa prodaja EV v Evropi v letu 2025 močno narašča. Ta se po državah precej razlikuje, ostajajo pa tudi dvomi s strani potrošnikov glede baterij in stroškov.Po podatkih Evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA) je bilo od januarja do aprila 2025 v EU, v Švici, na Norveškem in na Islandiji registriranih več kot 2,2 mio EV, kar je 20 % več kot v enakem obdobju lani.
V to številko so zajeta baterijsko električna vozila (BEV), hibridno-električna vozila (HEV) in priključno-hibridna električna vozila (PHEV).
Samo registracije BEV so se povečale za 26 %, kar kaže na močan zagon pri prehodu na vožnjo z ničelnimi emisijami.
Največ se je prodaja v tem obdobju povečala v Združenem kraljestvu, kjer se je število registracij vozil BEV, HEV in PHEV od januarja do aprila 2025 povečalo za 22,8 % na 486.561 enot. Prednjačili so izključno električni modeli, katerih prodaja se je povečala za več kot tretjino.
Okrevanje prodaje EV prinaša olajšanje evropski avtomobilski industriji, ki se spopada z naraščajočimi proizvodnimi stroški, ostro konkurenco kitajskih proizvajalcev EV in strogimi predpisi EU o emisijah ogljika.
A avtomobilski sektor se zdaj sooča z novimi izzivi, vključno s carinami na avtomobile, izvožene v ZDA, ki jih je napovedal ameriški predsednik Donald Trump.

Glavni dejavniki rasti
Okrevanje evropskega trga EV je le deloma posledica naraščajočega navdušenja potrošnikov nad EV, ki ga spodbujata napredek v dosegu baterij in razširjena polnilna infrastruktura. Avtomobilski analitiki namreč menijo, da je bil glavni dejavnik rasti uredba EU z dne 1. januarja 2025, ki od proizvajalcev avtomobilov zahteva, da zmanjšajo emisije CO2: v celotnem voznem parku za -15 % v primerjavi z ravnmi iz leta 2021.Ta uredba je spodbudila rast prodaje podjetij, zlasti v Nemčiji, kar je proizvajalcem avtomobilov omogočilo, da se izognejo visokim kaznim EU.
Da bi se izognili kaznim za prekomerne emisije pri prodaji bencinskih in dizelskih modelov, so proizvajalci vozil dobili navodila, naj povečajo prodajo EV s cenovnimi popusti ali stroškovno učinkovitejšimi modeli.
V zadnjih mesecih so proizvajalci avtomobilov, kot sta Volkswagen in Stellantis, uvedli privlačne leasing pogodbe in lansirali nove modele EV, kar je spodbudilo podjetja k pospešitvi elektrifikacije voznih parkov. Ključni dejavnik okrevanja so bili poslovni kupci, ki predstavljajo približno 2/3 prodaje avtomobilov v Nemčiji ter 20 % v Franciji.
V svetovalnem podjetju Ernst & Young (EY) menijo, da se je cenovna razlika med vozili z motorji z notranjim zgorevanjem in EV znatno zmanjšala. Proizvajalci avtomobilov ponujajo tudi zelo konkurenčne pogoje financiranja in najema za EV, kar še dodatno spodbuja sprejetje s strani podjetij po vsej Evropi.
Proizvajalci avtomobilov si prizadevajo za fleksibilnost glede emisij
Ker so morali proizvajalci avtomobilov kriti stroške zaradi nedoseganja emisijskih ciljev, so v Bruslju močno lobirali za njihovo znižanje. Maja 2025 je Evropski svet odobril omilitev letnih ciljev za naslednja 3 leta, da bi zmanjšal morebitne globe.V Mednarodnem svetu za čist promet v Evropi (ICCT) so razočarani nad omilitvijo ukrepov in trdijo, da se je regulativni pritisk izkazal za učinkovitega pri spodbujanju sprejemanja EV. 3-letna olajšava po njihovem mnenju prinaša tveganje, da bo upočasnila prehod na EV ravno v času, ko je prodaja EV ponovno v zagonu.
Prehod na EV ostaja po Evropi neenakomeren, pri čemer sta na čelu Norveška in Danska, druge zahodnoevropske države pa so tesno za njima. Registracije v Bolgariji, na Hrvaškem, na Poljskem in na Slovaškem pa ostajajo pod 5 %.
A tudi v teh državah z nižjim deležem so se nove registracije EV znatno povečale. Poljska je nedavno zabeležila več kot 40 % stopnjo rasti. Ta vzorec poudarja pozitiven zagon na evropskih trgih, vključno s tistimi, kjer je prehod še v zgodnji fazi.
Potrošniki ostajajo skeptični glede EV
Navdušenje javnosti nad EV pa ne narašča tako hitro, kot bi si želeli oblikovalci politik.- Raziskava AlixPartners je lani pokazala, da je zanimanje za EV v primerjavi z letom 2021 stagniralo na 43 %, pri čemer so hibridi zaradi manjših pomislekov glede polnjenja bolj priljubljeni kot praktična alternativa.
- Podobno je anketa Bloomberg Intelligence, izvedena maja 2025, pokazala, da le 16 % evropskih kupcev avtomobilov daje prednost EV, medtem ko jih 49 % podpira hibride.
Kritična ovira ostaja tudi polnilna infrastruktura. Čeprav je Evropa leta 2025 presegla 1 mio javnih polnilnih mest, energetske raziskave GridX napovedujejo, da jih bo do leta 2030 potrebovala 8,8 mio. Da bi dosegla ta cilj, se mora število namestitev pospešiti na skoraj 5.000 novih polnilnic na teden, meni GridX.
Kakšna bo usoda Tesla na evropskem avtomobilskem trgu?
Do konca leta 2025 bo v središču pozornosti ostala tudi usoda Tesle, potem ko je prodaja Tesla vozil od januarja do aprila 2025 po vsej Evropi upadla za -39 %.Upad je deloma posledica odpora na kontroverzno podporo izvršnega direktorja Elona Muska skrajno desničarskim skupinam, zlasti nemški stranki Alternativa za Nemčijo, pred zveznimi volitvami februarja. Njegova podpora je sprožila obtožbe o političnem vmešavanju in privedla do vandalizma na Tesla nepremičninah in vozilih.
Muskova vse večja politična vpletenost, vključno z njegovo vlogo ključnega svetovalca Trumpa, je še dodatno zmanjšala privlačnost blagovne znamke Tesla. Njegova odločitev, da se umakne s političnih dolžnosti, pušča negotovost glede tega, ali lahko Tesla obrne upad prodaje.

Kitajske blagovne znamke beležijo močno rast
Medtem ko prodaja EV Tesla zaostaja, kitajski proizvajalci avtomobilov pridobivajo na veljavi zaradi močnih državnih subvencij, ki spodkopavajo cene evropskih in japonskih konkurentov.Po poročanju Bloomberga je kljub tarifam EU, katerih cilj je omejiti pritok poceni kitajskih EV, kitajski tržni delež v Evropi v Q1 2025 prvič presegel 5 %.
Po podatkih JATO Dynamics je kitajska znamka BYD po agresivnem trženju aprila prvič prehitela Teslo v evropski prodaji, saj je prodala 7.231 vozil v primerjavi s 7.165 vozili Tesle, kar je 169 % povečanje v primerjavo z aprilom 2024.
Ta premik poudarja hitro spreminjajočo se dinamiko evropskega avtomobilskega trga, zdaj ko je Kitajska dohitela tehnološki napredek.
Raziskava Bloomberg Intelligence iz maja 2025 je pokazala, da na 5 največjih evropskih trgih ostaja podpora domačim blagovnim znamkam še vedno zelo močna. 2/3 vprašanih je namreč dejalo, da oklevajo pri nakupu kitajskih avtomobilov.
Preberite še:
- Kitajski BYD v Evropi že proda več EV kot Tesla
- Kitajski avtomobilski proizvajalec NIO se širi v Evropo
Akcijski načrt EU za evropsko avtomobilsko industrijo
Evropska komisija je 5. marca 2025 predstavila svoj celovit akcijski načrt, namenjen krepitvi prehoda evropskega avtomobilskega sektorja na mobilnost z ničelnimi emisijami. Ta pobuda si prizadeva ohraniti konkurenčnost industrije.Podaljšanje obdobja skladnosti z emisijami CO2:
Osrednji del akcijskega načrta je prilagoditev rokov za skladnost z emisijami CO2. Prvotno bi morali proizvajalci avtomobilov do leta 2025 doseči 15 % zmanjšanje emisij CO2 glede na ravni iz leta 2021, pri čemer je bila za neskladnost predvidena globa v višini 95 EUR na gram CO2 na km za vsako prodano vozilo. Komisija je ob priznavanju izzivov industrije predlagala podaljšanje obdobja skladnosti na 3-letno povprečje, ki bi zajemalo obdobje od leta 2025 do 2027. Ta sprememba proizvajalcem ponuja dodatno prožnost pri doseganju ciljev brez znatnih kazni.
Reševanje izzivov na področju dela:
Evropska komisija sprejema več ukrepov za odpravljanje pomanjkanja znanj in spretnosti, neskladij med ponudbo in povpraševanjem ter starajoče se delovne sile v avtomobilskem sektorju in industriji baterij EU. Evropski observatorij za pravičen prehod bo analiziral trende zaposlovanja, da bi ugotovil prihodnje vrzeli v znanju in spretnostih. Komisija bo razširila podporo Evropskega sklada za prilagoditev globalizaciji za razseljene delavce (ESPG), da bo hitrejša in širša, kar bo podjetjem omogočilo, da sprožijo podporo in podprejo delavce, ki jim grozi takojšnja odpustitev.
Dodatna sredstva Evropskega socialnega sklada plus (ESF+) bodo namenjena prekvalifikaciji in prehodu med zaposlitvami, države članice EU pa bodo deležne spodbud, da temu sektorju namenijo več sredstev. Okrepljena pobuda v okviru Pakta za znanja in spretnosti bo okrepila programe izpopolnjevanja in prekvalifikacije za delavce v avtomobilski industriji.
Podpora za proizvodnjo baterij in dobavo surovin:
Predlagani načrt si prizadeva, da bi bile celice in komponente baterij za EV, proizvedene v EU, kratkoročno stroškovno konkurenčne. Načrt vključuje več ključnih ukrepov, kot je celovit paket Battery Booster, katerega cilj je podpreti proizvodnjo celic in komponent baterij z neposrednim financiranjem, ne-cenovnimi merili za komponente in konkurenčnimi posojili.
Zakonodaja, ki bo uvedena pozneje letos, bo določila zahteve glede lokalne vsebnosti za baterije in njihove sestavne dele. Za zagotovitev robustne dobavne verige za EV je Komisija namenila 1,8 mlrd EUR za zagotovitev surovin, bistvenih za proizvodnjo baterij. Namen te naložbe je zmanjšati odvisnost od zunanjih virov in spodbuditi lokalne proizvodne zmogljivosti.
Promocija EV v voznih parkih podjetij:
Poslovni vozni parki predstavljajo približno 60 % novih registracij avtomobilov v EU. Da bi pospešila uvajanje EV, Komisija načrtuje odpravo davčnih spodbud za službena vozila na fosilna goriva. Ta ukrep je zasnovan tako, da spodbuja podjetja k prehodu na električne alternative, s čimer se poveča povpraševanje po EV in podpre širši cilj zmanjšanja emisij, povezanih s prometom.
Zakonodajni ukrepi:
Da bi podprla globalno konkurenčnost evropske avtomobilske industrije, se Evropska komisija osredotoča na razvoj vozil, ki jih poganja programska oprema, umetna inteligenca, povezava in avtomatizacija vožnje.
V podporo temu bo Evropska komisija od leta 2026 vzpostavila koridorje za avtomatizirano vožnjo ali koridorje CAV (povezana in avtomatizirana vozila), čezmejne testne poligone in regulativne peskovnike. Leta 2025 bodo spremembe okvira za homologacijo omogočile množično odobritev vozil z avtomatiziranim parkiranjem, ki se bo leta 2026 razširila na tovorni promet med vozlišči. Usklajen postopek izdaje dovoljenj za testiranje avtomatizirane vožnje na odprtih cestah se bo začel v začetku leta 2026.
Poleg tega bo leta 2025 ustanovljeno Evropsko zavezništvo za povezana in avtonomna vozila, ki bo pospešilo razvoj umetne inteligence, programske in strojne opreme. Komisija bo leta 2025 uvedla tudi ukrepe za dostop do podatkov o vozilih, da bi pospešila digitalne avtomobilske storitve, kot so pametno polnjenje, oddaljena diagnostika in upravljanje voznega parka.
Akcijski načrt Evropske komisije predstavlja strateški napor za uravnoteženje okoljskih zahtev z gospodarsko realnostjo avtomobilske industrije. S prilagoditvijo regulativnih rokov, vlaganjem v lokalne dobavne verige, spodbujanjem uvajanja EV v podjetniškem sektorju in obravnavo dostopnosti podatkov si Komisija prizadeva olajšati prehod na trajnostno mobilnost, hkrati pa ohraniti globalno konkurenčnost sektorja.
Viri:
- Factiva
- Deutsche Welle
- Euronews
- Mondaq Business Briefing
- Foto: iStock
Preberite še:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Vpliv omejitev izvoza redkih zemelj s Kitajske na avtomobilsko industrijo
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.