Slovaška namerava 1.1. 2025 uvesti davek na sladke in sladkane pijače

torek, 13. avgust 2024

Zaradi naraščajoče stopnje debelosti, Slovaška uvaja davek na sladkane pijače 

Maja 2024 je slovaška vlada objavila predlog za uvedbo davka na sladke in sladkane brezalkoholne pijače. Zakon naj bi začel veljati 1. januarja 2025, a čaka še na odobritev parlamenta.

Osnutek zakona predlaga različne davčne stopnje glede na vrsto pijače, z dodatnimi davki na tekoče koncentrate in mešanice pijač v prahu. Davka bodo oproščeni sladkano mleko, jogurt in pijače rastlinskega izvora.

Načrtovani davek na sladke in sladkane pijače je slovaška vlada predlagala kot odgovor na naraščajočo stopnjo debelosti v državi. Med letoma 2013 in 2022 se je stopnja debelosti v državi povečala z 21,3 % na 26,8 %, kar odraža veliko skrb za javno zdravje. Z uvedbo predlaganega davka, namerava slovaška vlada zmanjšati uporabo sladkih in sladkanih pijač in s tem spodbujati bolj zdrav način življenja med državljani.


Stopnja debelosti na Slovaškem (v % za obdobje 2013-2022)


Viri: WHO, BMI

Slovaški načrtovani davek na sladkane pijače je del širše pobude, ki je bila prvotno usmerjena v sektor gaziranih pijač.

Izvedene so bile tudi pobude, ki niso povezane z davki, kot so označevanje na sprednji strani embalaže, trženje, oglaševanje in omejitve umestitve, da bi zmanjšali porabo izdelkov z visoko vsebnostjo maščob, soli in sladkorja. Namen pričakovanega davka na sladkane pijače je doseči ta cilj s povišanjem cen sladkih pijač, kar naj bi potrošnike odvračalo od nakupa.

Zainteresirane strani v industriji so že izrazile zaskrbljenost glede morebitnega negativnega vpliva zakona na trg, zlasti na zdrave pijače, ki bi prav tako lahko bile prizadete. Kljub tem pomislekom ostaja vlada odprta za nadaljnja posvetovanja o zakonodaji za uravnoteženje ciljev javnega zdravja z interesi industrije.
 

Srednjeročno se bo poraba sladkorja na Slovaškem zmanjšala

Po ocenah Fitch Solutions, bodo slovaška gospodinjstva v letu 2024 za sladkor in sladkorne izdelke porabila 902,7 mio EUR, kar kaže na nadaljevanje rasti tega segmenta, ki ga poganjajo trenutni potrošniški trendi in povpraševanje po sladkih izdelkih.

Vendar naj bi se zaradi načrtovane uvedbe davka na sladke in sladkane pijače v letu 2025, po napovedih ta trend rasti v naslednjih letih znatno upočasnil.

Poraba za sladkor naj bi v obdobju 2024–2028 rasla po 2,9 % povprečni letni stopnji in leta 2028 dosegla 1.037,2 mio EUR.
 

Zaradi inflacije je po vsem svetu prišlo do zamud pri uvajanju podobnih davkov

Osredotočenost na regulacijo v industriji hrane in pijače, katere cilj je spodbujanje bolj zdravih prehranjevalnih navad, je bilo ključno področje, na katerega so se osredotočale vlade po svetu v zadnjih 10 letih.
 
A zaradi inflacijskih pritiskov je prišlo do zamud pri uvajanju takšnih davkov.
  • Na primer, promocijska uredba v Združenem kraljestvu, ki je bila prvotno določena za oktober 2022, je bila prestavljena na oktober 2023, kot razlog pa je bila navedena inflacija potrošnikov.
  • Podobno sta tajska in italijanska vlada odložili svoje načrtovane davke na sladke pijače, pri čemer je bil kot glavni vzrok naveden inflacijski pritisk.
  • Estonska vlada je načrte za uvedbo davka na sladke in sladkane pijače , ki naj bi stopil v veljavo 2025, preložila na leto 2026.

Umirjanje inflacije na Slovaškem trenutno zagotavlja ugodno okolje za uvedbo davka na sladkane pijače. Inflacija cen življenjskih potrebščin na Slovaškem naj bi se znatno znižala, z 12,1 % leta 2022 in 11 % leta 2023, na 3,5 % leta 2024. Ta zmanjšan inflacijski pritisk na potrošnike omogoča uvedbo davka na sladkor, ne da bi se znižali življenjski stroški.


 
Viri:
  • Factiva
  • Weekly Emerging Markets Monitor
  • EIU
  • Just-Drinks



Preberite še:

Globalni trendi na področju hrane in pijače

Slovaška je eden najhitreje rastočih in najbolj dinamičnih trgov srednje Evrope

Gospodarstvo ter možnost vstopa na slovaški trg



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: