Slovaška

Gospodarske panoge Slovaške


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje
 

Gospodarske panoge Slovaške – Avtomobilska industrija 

Avtomobilska industrija ima na Slovaškem močno tradicijo in je postala najpomembnejša industrija ter gonilna sila slovaškega gospodarstva. V zadnjih 30 letih je predstavljala pomemben vir tujih neposrednih naložb ter industrijskih inovacij.

Proizvodnja avtomobilov je največja industrija na Slovaškem, saj predstavlja 13 % BDP, ter približno 50 % celotne industrijske proizvodnje.

Avtomobilska industrija neposredno zaposluje približno 165.000 ljudi, skupaj z dobaviteljsko verigo pa približno 244.000, kar poudarja njeno ključno vlogo pri ustvarjanju delovnih mest.

Slovaška je dom 4 velikih avtomobilskih proizvajalcev: Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, Stellantis Slovakia in Jaguar Land Rover Slovakia, ki skupaj z več kot 365 lokalnimi dobavitelji tvorijo robusten ekosistem avtomobilske proizvodnje.

Slovaška avtomobilska industrija je prestala zahtevno leto 2024, saj je proizvodnja vozil upadla za -8 % na 993.000 enot, kar je skoraj -87.000 manj kot leta 2023, ko je bilo proizvedenih 1,08 mio vozil.
Kljub temu napovedi kažejo na okrevanje, saj naj bi proizvodnja dosegla 1,15 mio vozil v letih 2026 in 2027.

Slovaška kljub padcu proizvodnje ostaja svetovna vodilna država po številu proizvedenih vozil na prebivalca, z 182 vozili na 1.000 prebivalcev. Nova tovarna vozil znamke Volvo pri Košicah, ki naj bi začela obratovati leta 2026, pa naj bi do leta 2028 dvignila skupno proizvodnjo v razponu med 1.120.000 in 1.270.000 vozil.

Številni globalni avtomobilski proizvajalci so napovedali velike naložbe na Slovaško, vključno z več kot 1,2 mlrd EUR vredno naložbo Volva za 3. proizvodno tovarno v državi, ki bo specializirana za proizvodnjo EV, ter več kot 1 mlrd EUR vredno naložbo Porscheja za proizvodnjo baterijskih modulov za EV.

Večina motorjev, proizvedenih na Slovaškem, je še vedno tradicionalnih motorjev z notranjim zgorevanjem. Ker je elektromotorje, ki se uporabljajo v EV enostavneje izdelati in zahtevajo manj delov in manj dela za sestavljanje, bo v prihodnje na Slovaškem potrebnih manj delavcev za ohranitev enake stopnje proizvodnje avtomobilov. Sektor se bo moral spopasti tudi z dolgoročnimi ozkimi grli pri čipih.

Slovaška avtomobilska industrija se sooča z izzivi, ki ogrožajo njeno konkurenčnost. Med najpomembnejšimi so carinske ovire, ki jih napovedujejo ZDA, naraščajoči stroški zaradi energije, pomanjkanje kvalificirane delovne sile in potreba po prilagoditvi na strožje okoljske predpise, zlasti glede emisij CO2, ki bodo leta 2025 postali še zahtevnejši.
 

Električna vozila (EV)

Slovaška se aktivno pripravlja na prehod v elektromobilnost in trajnostno mobilnost, kar predstavlja tako izziv kot priložnost. Moderne tehnologije, kot so alternativni pogoni in avtonomna vožnja, odpirajo možnosti za privabljanje novih naložb. Hkrati se povečuje povpraševanje po raziskavah in razvoju, svetovanju in proizvodnih rešitvah, povezanih z električnimi vozili.

Vendar pa pomanjkanje jasnih politik glede prihodnjih predpisov o CO2, nezadostna polnilna infrastruktura in visoka inflacija ostajajo ovire, ki zahtevajo odločno podporo vlade, poenostavljene regulative in naložbe v polnilno mrežo, da bi Slovaška ohranila svojo konkurenčnost.

Slovaška še vedno zaostaja pri razvoju elektromobilnosti. Domače povpraševanje po EV močno zaostaja za evropskim povprečjem. Skupni delež baterijskih električnih (BEV) in priključnih hibridnih vozil (PHEV) je predstavljal le 4,79 % vseh novo registriranih vozil v letu 2024. Med njimi je bilo registriranih le 2.227 novih BEV.

Fitch Solutions napoveduje, da se bo prodaja osebnih EV na Slovaškem do leta 2032 povečevala po 21,1 % povprečni letni stopnji. Letna prodaja naj bi dosegla skoraj 20.000 EV do konca leta 2032.

Prihod cenovno dostopnejših EV iz Kitajske in skladi EU za pomoč pri dekarbonizaciji, bodo zagotavljali kratkoročno podporo lokalnemu in regionalnemu segmentu EV.

Število polnilnih postaj je še vedno nezadostno. Leta 2024 je njihovo število doseglo 2.223, kar sicer predstavlja 22,9 % povečanje v primerjavi z letom 2023. Gradnja polnilnih postaj v državi ni donosna, razlog za to pa je njihova nizka uporaba. Na Slovaškem se EV prodajajo slabo, vlada pa jih ne podpira. Slovaška trenutno ne ponuja nobenih subvencij za njihov nakup.
 

Največje slovaške trgovinske partnerice v avtomobilski industriji 

Največ je slovaška avtomobilska industrija v letu 2024 izvozila v Nemčijo (27,4 %), ZDA (8,6 %), Združeno kraljestvo (8,2 %), Francijo (6,8 %) in na Kitajsko (5,7 %).

Največ izdelkov avtomobilske industrije je Slovaška v letu 2024 uvozila iz Nemčije (28,8 %), Češke (17,8 %), Madžarske (9,6 %), Poljske (8,7 %) in Avstrije (4,9 %).

Slovenija je v letu 2024 na Slovaško izvozila za 91,07 mio EUR izdelkov avtomobilske industrije, uvozila pa jih je za 111,43 mio EUR.
 

Vrednost blagovne menjave na področju avtomobilske industrije (Slovenija-Slovaška; v 1.000 EUR)

(Kombinirana nomenklatura: 87 - Vozila, razen železniških ali tramvajskih tirnih vozil, ter njihovi deli in pribor)
 


Največja podjetja na področju proizvodnje avtomobilov na Slovaškem  

Podjetje Prihodki v mio EUR (2024)
Volkswagen Slovakia A.S. 12.564,40
Kia Slovakia S. R. O. 8.550,04
Pca Slovakia S.R.O. (Stellantis Slovakia) 3.530,90
Jaguar Land Rover Slovakia S.R.O. 397,75



Ostale perspektivne panoge na trgu

 

Industrija elektronike in elektronskih komponent

Industrijo elektronike in elektronskih komponent (EECI) lahko štejemo za enega glavnih stebrov slovaškega gospodarstva.
Panoga EECI pomembno prispeva k BDP države in ima pomembno vlogo v industrijski proizvodnji.

Panoga zaposluje približno 42.400 ljudi in ustvari letne prihodke v višini 8,6 mlrd EUR, kar pomeni 8 % celotne industrijske proizvodnje na Slovaškem.

Trenutno stanje na trgu odraža tako tradicionalno proizvodnjo elektronike (generatorji, telefoni, radijski sprejemniki itd.), kot tudi nove trende, povezane predvsem z avtomobilsko industrijo na Slovaškem (električni motorji, mikroelektronika, senzorji).

Trenutni prehod k e-mobilnosti ustvarja povsem nove priložnosti za vse dobavitelje elektronskih komponent. Naraščajoče povpraševanje po komponentah za EV, kot so baterije, polnilne postaje in elektronski sistemi, odpira možnosti za nove investicije in partnerstva.
Slovaška ponuja visoko usposobljeno delovno silo po konkurenčnih stroških, kar privlači podjetja za vzpostavitev raziskovalno-razvojnih centrov. Združenje elektrotehnične industrije (ZEP SR) in Slovaška akademija znanosti podpirata raziskave na področjih, kot so nanotehnologija, polprevodniki in superprevodnost.

 
IKT

Slovaški sektor IKT ima velik potencial za rast., zato je Slovaška postala privlačna destinacija za vlagatelje v IKT.

Na Slovaškem obstaja veliko povpraševanje po izdelkih in storitvah IKT, zaradi nenehnih naložb vlade, občin, bank, zasebnih podjetij in ustanov za finančne storitve.

Na trgu obstaja povpraševanje po vse večji pokritosti mobilne telefonije 5G in internetnih omrežjih, shranjevanju v oblaku, rešitvah za kibernetsko varnost ter vzdrževanju obstoječe omrežne strojne in programske opreme.

IKT predstavlja približno 4,5 % k BDP države, število IT podjetij pa stalno narašča. Trenutno jih je več kot 16.000.

Večina IT storitev na Slovaškem obsega podporo aplikacijam in drugih storitev po meri (kot so služba za pomoč uporabnikom, omrežna administracija, shranjevanje v oblaku, oddaljena podpora), sledita razvoj programske opreme po meri in zunanje izvajanje storitev.

Slovaška podjetja stojijo za številnimi globalno znanimi izdelki in blagovnimi znamkami:
 
  • ESET ščiti uporabnike v 180 državah in velja za enega vodilnih razvijalcev varnostne programske opreme, vključno z nagrajeno protivirusno rešitvijo NOD32®.
  • NG Aviation ponuja edinstveno programsko platformo za digitalizacijo aeronavtičnih podatkov, ki omogoča varno in nemoteno letalsko dejavnost za letališča, ponudnike zračnega prometa in letalske prevoznike.
  • Soitron je razvil sistem za inteligentna policijska vozila ter ponuja IT-rešitve od integriranih komunikacijskih sistemov do mobilnih policijskih enot.
  • Resco je eden vodilnih na svetovnem trgu mobilnih rešitev za več platform, pri čemer njihova rešitev Resco Cloud omogoča dostop do podatkov brez povezave.
  • Innovatrics razvija biometrično programsko opremo za upravljanje identitete, ki temelji na tehnologiji prepoznavanja prstnih odtisov in obrazov
Industrija razvoja iger na Slovaškem se hitro razvija. Hitro rastoči trg je rezultat prisotnosti najboljših svetovnih strokovnjakov v industriji in skupaj z ustreznimi izobraževalnimi programi se na Slovaškem oblikuje nova generacija razvijalcev iger.
 
  • GAME DAYS v Košicah je edini mednarodni festival videoiger na Slovaškem, ki omogoča vodilnim predstavnikom sektorja, da predstavijo svoje izkušnje z naprednim ustvarjanjem videoiger.
  • SLOVAK GAME DEVELOPERS ASSOCIATION organizira mesečna srečanja razvijalcev digitalnih iger v Bratislavi in Košicah, kjer predstavljajo svoja dela, izmenjujejo znanje in spodbujajo mreženje.   


Prehrambni in kmetijski izdelki 

Živilsko-predelovalna industrija je eden največjih industrijskih sektorjev na Slovaškem, saj predstavlja 15 % celotne industrijske proizvodnje.
 
Največji delež celotne pridelave hrane predstavljajo proizvodnja mleka (18 %), proizvodnja mesa (17 %), proizvodnja piva (8 %), perutninarstvo (8 %) in slaščičarsko-pekovska proizvodnja (7 %).

Slovaška je zaradi svoje velikosti in podnebja odvisna od uvoza številnih svežih živilskih izdelkov. Več kot 75 % vsega kmetijskega uvoza prihaja iz držav EU, zlasti iz sosednje Češke in Poljske.

Največje možnosti za izvoz predstavljajo destilirane žgane pijače, vino, brezalkoholne pijače, pa tudi izdelki za pripravo hrane za živilsko-predelovalno industrijo.
 

E-trgovina 

V zadnjih nekaj letih je e-trgovina na Slovaškem močno zaživela.

Rast poganjajo dejavniki, kot so večja dostopnost do interneta, prehod k spletnemu nakupovanju in raznolikost ponudbe izdelkov, ki ustreza željam potrošnikov po udobju in raznolikosti.
 
Slovaki so med najbolj aktivnimi spletnimi kupci v Evropi. Najnovejša raziskava podjetja Mastercard kaže, da 9 od 10 slovaških potrošnikov v povprečju kupuje prek spleta 5-6 krat na mesec, kar je nad evropskim povprečjem. 
Najpogosteje kupujejo oblačila, elektroniko in gospodinjske izdelke.
 
Mobilna trgovina je prevladujoči kanal, ki predstavlja 63 % vseh spletnih transakcij.
 
Na Slovaškem primanjkuje močnih domačih platform, zato se večina potrošnikov zanaša na mednarodne spletne trgovine. Lokalna podjetja morda nimajo dovolj sredstev za ustvarjanje uporabniku prijaznih spletnih strani, zagotavljanje večjezične podpore in ponujanje konkurenčnih cen. To potrošnike usmerja k mednarodnim tržnicam, kar povzroča izgubo prihodkov za domača e-trgovinska podjetja in omejuje rastni potencial lokalnega trga.
 
Tehnologije, ki temeljijo na umetni inteligenci, izboljšujejo izkušnjo e-trgovine z zagotavljanjem prilagojenih priporočil, avtomatizirane podpore strankam in napovedne analitike. Podjetja, ki uporabljajo klepetalne robote in priporočilne sisteme, ki jih poganja umetna inteligenca, dosegajo višje stopnje konverzije in večjo vključenost potrošnikov. Ker se pričakovanja potrošnikov glede personaliziranih nakupovalnih izkušenj povečujejo, postaja integracija umetne inteligence ključna za konkurenčnost spletne prodaje.
 
Kupci postajajo vse bolj okoljsko ozaveščeni, kar povzroča večje povpraševanje po trajnostnih in okolju prijaznih izdelkih. Da bi pritegnile okoljsko ozaveščene kupce, številna podjetja v e-trgovini uporabljajo bolj zelene prakse, kot so ekološko pakiranje, ogljično nevtralna dostava in etično pridobivanje surovin.
 

Vrednosti USD so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2024.
 
Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Lloydsbank
  • Fitch Solutions
  • Weekly Emerging Markets Monitor
  • ITC
  • Statistični urad SK
  • Statistični urad RS
  • SARIO
  • ZAP
 
Posodobljeno: junij 2025

 
Poglejte si tudi: