Turški oblačilni sektor išče možnosti za pospešitev okrevanja po potresu
6 mesecev po potresu turške tovarne oblačil ponovno delujejo
6 mesecev po tragičnem potresu, ki je Turčijo prizadel v februarju 2023, vse turške tovarne oblačil ponovno delujejo. Kljub temu Mednarodna zveza za oblačila IAF in turško združenje proizvajalcev oblačil TGSD pozivata modne znamke, naj oddajo več naročil in tako pomagajo, da država popolnoma okreva.6. februarja 2023 je Turčija, ki je največja dobaviteljica oblačil, doživela številne hude potrese, ki so prizadeli tudi njeno proizvodnjo oblačil in tekstila. Več kot 55.000 ljudi je izgubilo življenje, milijoni ljudi pa svoje domove in delovna mesta.
Škoda, ki so jo potresi povzročili turškemu gospodarstvu, je ocenjena na okoli 110 mlrd USD, nastala pa je predvsem v regiji, kjer sta združeni tekstilna in oblačilna industrija.
6 mesecev po potresih se je situacija v sektorju toliko izboljšala, da vse tovarne oblačil zopet 100 % delujejo, tekstilne tovarne pa so skoraj 80 % aktivne.
Čeprav je proizvodnja ponovno stekla, pa so tovarne še vedno v fazi popravil. A tekstilni sektor potrebuje posebne proizvodne stroje, zato ga je veliko težje obnoviti kot tovarne oblačil.
V potresih je bilo poškodovanih veliko tovarniških poslopij in podjetja so bila prisiljena zaustaviti delovanje. Delavci so se preselili v različna mesta. Mnogi so nekaj časa živeli v šotorih, zdaj pa so nameščeni v kontejnerske hiše, kjer bodo živeli toliko časa, dokler vlada ne dokonča gradnje domov zanje.
Zdaj se je večina delavcev vrnila od koder so bili začasno preseljeni in skoraj 80 % tovarn je ponovno začelo s proizvodnjo. Turška vlada je že začela obnavljati hiše, šole in bolnišnice, večina ljudi pa še vedno živi v zabojnikih.
Kakšno pomoč potrebuje turški sektor oblačil, da si opomore od potresov?
Turški sektor oblačil je prejel že veliko pomoči, saj so mednarodni kupci pomagali s svojimi finančnimi in materialnimi donacijami. Pomagale so številne mednarodne nakupovalne skupine in trgovci na drobno.A zaradi šibkega svetovnega povpraševanja je turška tekstilna in oblačilna industrija še dodatno močno prizadeta. Tekstilna in oblačilna industrija sta cenovno usmerjeni industriji, zato kupci odhajajo v cenejše države.
V Združenju opozarjajo, da dokler se svetovno povpraševanje ne poveča, se turška tekstilna in oblačilna industrija ne moreta vrniti v normalno stanje. Sektor potrebuje nove posle, to je največja pomoč, ki jo lahko dobijo.
Obe združenji zato modne znamke in trgovce na drobno pozivata, naj oddajo naročila in sklenejo kompromis glede cen, da si bo Turčija lahko hitro opomogla in nato znova začela vlagati.
Poleg tega se mora Turčija tudi pripraviti na nove predpise EU za zmanjšanje ogljičnega odtisa industrije, za kar pa so potrebne velike naložbe.
Če te tovarne ne bodo imele posla, bodo izgubile priložnost, da bi lahko vlagale v trajnostno proizvodnjo.
Večina turške tekstilne in oblačilne industrije dela z državami EU (70 %), pomemben pa je tudi ameriški trg. Turški proizvajalci si prizadevajo za povečanje poslovanja z ameriškimi blagovnimi znamkami, vendar dajatve predstavljajo pomembne ovire.
ZDA so v preteklosti že začasno ustavile dajatve za druge države, ki so imele naravne nesreče.
Tekstilna in oblačilna industrija Turčije ima pomembno vlogo v svetovni industriji oblačil
Država je 6. največja dobaviteljica oblačil in tekstila na svetu ter 3. največja v EULeta 2021 je izvoz turške oblačilne in tekstilne industrije dosegel 31,2 mlrd USD. Tekstilna in oblačilna industrija zaposlujeta več kot 1,2 mio proizvodnih delavcev, skupaj z maloprodajno industrijo pa je v tem sektorju v Turčiji zaposlenih več kot 2 mio delavcev.
Turška tekstilna in oblačilna industrija ustvarita skoraj 70 % svojega izvoza na trgih EU. Industrija uporablja zakonodajo, ki temelji na evropskih standardih.
Ena od ključnih prednosti turške industrije oblačil je, da ima bogate izkušnje in znanje pri izdelavi oblačil najvišje kakovosti za vodilne evropske trge ter zaposluje mlado, dinamično in dobro izobraženo delovno silo.

Viri: Factiva, Just-style, MarketLine
Preberite še:
Globalni trendi na področju panoge strojev in naprav
Modna industrija si prizadeva preusmeriti svoje delovanje v bolj zeleno
Gospodarstvo ter možnost vstopa na turški trg
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.