V Evropi poteka konsolidacija letalskih prevoznikov

četrtek, 27. junij 2024
 

Nov val konsolidacije v evropski letalski industriji

Državne in novoustanovljene letalske družbe v Evropi, ki so se znašle v težavah,  so se večinoma že združile v nekaj močnejših in finančno varnejših letalskih skupin. 6 družb; EasyJet, Ryanair, IAG, Lufthansa in Air France-KLM, trenutno že predstavljajo 71 % zmogljivosti na letih v Evropi.

V Evropi trenutno poteka nov val konsolidacije:
  • IAG, ki ima v lasti Aer Lingus, British Airways in Iberio, načrtuje nakup 80 % deleža letalske družbe Air Europa, ki je 3. največji španski letalski prevoznik. Vrednost posla znaša 400 mio EUR.
  • Francoska letalska družba Air France-KLM namerava prevzeti 20 % delež skandinavskega letalskega prevoznika SAS, ki se nahaja v finančnih težavah.
  • Portugalska vlada je nacionalnega letalskega prevoznika TAP uvrstila na dražbo. Za nakup se potegujeta Air France-KLM in IAG.
  • Nemška letalska družba Lufthansa se je dogovorila za nakup 41 % lastniškega deleža v italijanski letalski družbi ITA, ki je naslednica propadle letalske družbe Alitalie. Vrednost posla, ki ga bo Evropska Komisija verjetno odobrila 4. julija, znaša 325 mio EUR. Alitalia je od ustanovitve leta 1946 le 3 krat ustvarila letni dobiček. Italijanska vlada je družbo privatizirala leta 2009, nato pa jo je leta 2020 ponovno nacionalizirala in preimenovala v ITA. Med pandemijo Covid-19 je družba prejela 3,5 mlrd EUR vladne pomoči, kar je približno 300.000 EUR na zaposlenega. ITA tudi težko konkurira nizkocenovnim konkurentom, vključno z Ryanairom in Wizz Airom. A Lufthansa si kljub vsem tem izzivom vseeno prizadeva za nakup, saj je Italija eden največjih trgov družbe, poleg tega pa poti družbe ITA v Afriko in Južno Ameriko, dopolnjujejo Lufthansine poti v Severno Ameriko in Vzhodno Azijo.


 

Kaj konsolidacija letalskih družb pomeni za letalsko industrijo in kaj za potnike? 

Napovedani prevzemi postavljajo Evropsko komisijo pred zahtevno dilemo.

Po eni strani se mora letalska industrija konsolidirati, da lahko preživi, po drugi strani pa lahko konsolidacija vodi do manjše konkurence in naraščajočih tržnih deležev velikih uveljavljenih letalskih družb, kar posledično pomeni višje cene vozovnic in manj izbire za evropske potnike.

V zadnjih letih se je letalska industrija soočala s številnimi izzivi, od pandemije Covid-19, do številnih naravnih nesreč in drugih motenj. Pri tem so združitve lahko v veliko pomoč, saj so večje in dobro stoječe letalske družbe bolj sposobne prebroditi takšne motnje ter pri tem stabilno in donosno poslovati.
 
Vendar pa lahko manjše število večjih letalskih prevoznikov povzroči prevlado na trgu ter posledično zmanjša število prog, omeji storitve in zviša cene letalskih vozovnic.
 
Še posebej lahko letalske družbe dvignejo cene vozovnic na zasedenih letališčih, ki jih je v Evropi vedno več.
 
V nedavni skupni izjavi Evropske potrošniške organizacije, Evropske zveze potnikov in drugih je navedeno, da prvih 5 evropskih letalskih skupin obvladuje več kot 73 % potniškega prometa EU, v primerjavi z 47 % leta 2005. Val konsolidacije letalskih prevoznikov bi po njihovem mnenju lahko drastično omejil konkurenco na tisočih povezavah, s čimer bi prevladujočim konkurentom na trgu omogočil več manevrskega prostora za razvoj in zlorabo svojih položajev na račun evropskih potnikov.
 

Primer konsolidacije letalskih družb v ZDA 

Konsolidacija letalskih družb se je pred leti zgodila tudi v ZDA.

Prej nizke in dostopne cene letalskih vozovnic so se zvišale in nastal je učinkovit oligopol 4 letalskih družb; Delta, Southwest, American in United.

Po podatkih Ministrstva za promet ZDA imajo te 4 letalske družbe v lasti skoraj 70 % potniškega trga, pri čemer ima vsaka od teh družb od 16 % do 18 % delež. Druge letalske družbe so relativno majhne. Delež Alaska Airlines, ki je na 5. mestu glede na tržni delež, ima le nekaj več kot 6 %. 

A zdi se, da so tudi v ZDA spoznali, da je šla konsolidacija letalskih prevoznikov predaleč. Pred kratkim je okrožno sodišče v ZDA blokiralo načrtovano združitev 2 nizkocenovnih prevoznikov JetBlue in Spirit Airlines, katerih 3,8 mlrd USD vredna združitev bi ustvarila 5. največjega letalskega prevoznika v ZDA.


Viri:
  • Factiva
  • The Globe and Mail
  • The Economist
  • EurActiv
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike

Cene letalskih vozovnic so dosegle vrh
 
Gospodarstvo ter možnosti vstopa na italijanski trg



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: