25 % carine na uvoz iz Mehike lahko prizadenejo vso avtomobilsko industrijo
Napovedane carine imajo lahko velike posledice za svetovno avtomobilsko industrijo
Novoizvoljeni predsednik Donald Trump je takoj po izvolitvi napovedal, da bo uvedel 25 % carine na uvoz iz Kanade in Mehike, kar ima lahko velike posledice tudi za svetovno avtomobilsko industrijo.Če bodo uvedene, bodo dodatne carine sprožile vprašanja o prihodnosti delovanja svetovnih proizvajalcev avtomobilov v Mehiki, kjer so mnogi zgradili tovarne, da bi izkoristili razmeroma poceni delovno silo in bližino donosnega trga ZDA.
Trump je uvedbo carin napovedal takoj po njegovi izvolitvi, zato proizvajalci avtomobilov in njihovi dobavitelji niso imeli dovolj časa, da bi se prilagodili velikim spremembam v dobavni verigi.
Proizvajalci avtomobilov se trenutno soočajo še z drugimi izzivi, kot so upad povpraševanja, naraščajoči stroški, počasnejši prehod na električna vozila od pričakovanega in vse večja konkurenca kitajskih konkurentov, kot je BYD.
Mehika je steber ponudbe za ameriški avtomobilski trg. V letu 2023 so ZDA iz Mehike uvozile približno enako količino avtomobilov kot iz Evrope, vendar skoraj 4-krat večjo količino avtomobilskih delov.
Po podatkih mehiškega združenja proizvajalcev avtomobilov je ZDA v obdobju januar-julij 2024 predstavljala skoraj 80 % mehiškega izvoza avtomobilov, kar je približno 1,57 mio vozil.
Vpliv napovedanih carin na evropske proizvajalce avtomobilov
Napovedane carine bodo prizadele tudi evropske proizvajalce avtomobilov, predvsem Volkswagen (VW) in Stellantis, ki imata v Mehiki svoje tovarne. Cene njunih delnice so v torek, 26.11. že upadle za -6 % oziroma -2 %.Evropske luksuzne znamke, ki nimajo proizvodnje v ZDA in v Mehiki, trenutno lahko le čakajo, ali bo Trump uvedel carine tudi iz držav EU, kar bi zvišalo cene za ameriške kupce njihovih avtomobilov.
Stellantis
Po ocenah Intermonte bi za Stellantis, ki je 4. največji proizvajalec avtomobilov na svetu, lahko vsaka dodatna odstotna točka dajatev na uvoz iz Mehike zmanjšala dobiček pred obdavčitvijo za približno 160 mio EUR, kar v primeru 25 % dodatnih carin pomeni približno 4 mlrd EUR letno.Stellantis ima v Mehiki 2 tovarni za sestavljanje vozil; tovarno Saltillo, ki izdeluje pick-upe in dostavna vozila Ram, ter tovarno Toluca, kjer sestavljajo srednje velik SUV Jeep Compass.
VW
Trenutne tarife za izvoz iz Mehike v ZDA se gibljejo med 0 % in 2,5 % odvisno od izvora komponent.Približno 65 % avtomobilov, ki jih VW prodaja v ZDA, ne bi bilo več konkurenčnih, če bi se povečale uvozne dajatve iz Mehike.
VW tovarna avtomobilov Puebla je največja v Mehiki in ena največjih v skupini VW. Leta 2023 je izdelala skoraj 350.000 avtomobilov, vključno z Jetto, Tiguanom in Taosom. Vsi ti avtomobili so namenjeni za izvoz v ZDA.
Poslovanje nemškega proizvajalca avtomobilov v ZDA je zelo odvisno od Mehike. Volkswagen je v ZDA letos iz Mehike uvozil približno 10-krat več kot iz Evrope.
Možni scenariji proizvajalcev avtomobilov v Mehiki
Zaradi novih ameriških carin na uvoz iz Mehike bi se lahko nekateri proizvajalci v Mehiki odločili za povečanje dejavnosti v ZDA in preusmeritev proizvodnje iz Mehike.Mercedes-Benz in BMW bi lahko proizvedla več v svojih tovarnah v ZDA, vendar bi novi modeli zahtevali tudi velike naložbe.
Oba nemška proizvajalca avtomobilov izvažata avtomobile iz ZDA, zaradi česar bi lahko bila upravičena do povračila tarif.
Več kot polovica od 410.793 avtomobilov, izdelanih v BMW-jevi tovarni Spartanburg v Južni Karolini leta 2023, je bila izvožena. Nekatere od teh bi lahko namesto tega prodali lokalno.
Zaradi povečanja protekcionizma v ZDA pod predsednikoma Trumpom in Joejem Bidnom ter šokov v dobavni verigi med pandemijo Covid-19 so številni dobavitelji že vlagali v ameriške tovarne, večinoma v države, kot je Južna Karolina, ki je na splošno naklonjena Trumpovi republikanski stranki.
Evropska podjetja so tja od leta 2006 investirala 12 mlrd USD ali 58 % od 20,7 mlrd USD naložb v avtomobilsko industrijo, medtem ko so ameriška podjetja v tem obdobju investirala 3,8 mlrd USD. Približno 40 % največjih investirotjev je Nemcev ali Francozov.
Viri:
- Factiva
- Reuters
- The New York Times
- Foto: Stellantis, VW
Preberite tudi:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Gospodarstvo ter možnost vstopa na mehiški trg
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.