Kaj čaka nemško gospodarstvo v letu 2025?

torek, 07. januar 2025

 

  • Nemško gospodarstvo je v krizi in številne panoge so se znašle v težavah. V avtomobilski industriji zmanjšujejo delovna mesta, v kemični industriji zapirajo tovarne, precej je upadel tudi maloprodajni sektor.
  • Gospodarska kriza je v Nemčiji povzročila velik porast števila insolventnih podjetij. Po podatkih Creditreform je v Nemčiji v letu 2024 22.400 podjetij prijavilo stečaj, kar je 24,3 % več kot v prejšnjem letu in največ po letu 2015, ko je šlo v stečaj 23.100 nemških podjetij.
  • V nekaterih panogah kljub trenutno slabim razmeram vendarle obstaja upanje, da bo novo leto prineslo izboljšanje. Ekonomisti za leto 2025 napovedujejo rahlo okrevanje celotnega nemškega gospodarstva, pa tudi potrošniki imajo zaradi višjih plač in nižje inflacije na razpolago več denarja za potrošnjo.
 

Napovedi za najpomembnejše nemške gospodarske panoge za leto 2025

Avtomobilska industrija

Avtomobilska industrija je s 770.000 zaposlenimi najpomembnejša gospodarska panoga nemškega gospodarstva in daleč največji industrijski sektor v smislu prodaje.

Zaradi šibkega povpraševanja, upada prodaje električnih avtomobilov in močne konkurence kitajskih proizvajalcev, se je avtomobilska industrija znašla v krizi.

Največji evropski avtomobilski proizvajalec Volkswagen se sooča z velikimi izzivi, kot so znižanje plač, zapiranje tovarn in ukinjanje delovnih mest. Težave ima Volkswagen tudi na Kitajskem, kjer ga je kot vodilnega na trgu prehitel domači proizvajalec BYD.

A Volkswagen še zdaleč ni edini, ki se sooča z velikimi izzivi:
  • Ford naj bi do konca leta 2027 v Nemčiji ukinil 2.900 delovnih mest.
  • Dobavitelj Bosch je nedavno napovedal, da bo v Nemčiji ukinil do 3.800 delovnih mest.
  • Schaeffler namerava ukiniti 2.800 delovnih mest,
  • Continental bo ukinil več kot 7.000 delovnih mest po vsem svetu.
  • Michelin naj bi zaprl 2 tovarni pnevmatik v Nemčiji.
  • Mercedes želi v prihodnjih letih znižati stroške za več mlrd EUR.

Povpraševanje po novih avtomobilih upada že od leta 2020. Za leto 2024 Združenje nemške avtomobilske industrije (VDA) pričakuje 2,8 mio novih registracij, kar je približno -25 % manj kot v predkoronskem letu 2019.

Po napovedih analitikov leto 2025 nemški avtomobilski industriji še ne bo prineslo okrevanja.
Industrijo bodo še naprej obremenjevali strožji EU cilji glede emisij CO2, ter napovedane carine novega ameriškega predsednika Donalda Trumpa, ki bodo precej zapletle poslovanje na najpomembnejšem tujem trgu nemške avtomobilske industrije.
Poleg tega je evropski avtomobilski trg nasičen, zato analitiki v prihodnjih 10 letih ne pričakujejo povečanja prodaje nad predkoronsko raven v letu 2019.

Preberite še: Nemška avtomobilska industrija
 

Maloprodaja

V Nemčiji veliko ljudi varčuje, kar kljub naraščajočim plačam in upadajoči inflaciji upočasnjuje maloprodajo.

Nemško trgovinsko združenje (HDE) za leto 2024 ocenjuje le nominalno medletno povečanje prodaje za 1,3 %, v letu 2025 pa stagnacijo.

Poslovna klima v nemškem maloprodajnem sektorju je slaba, saj se vsak 7. trgovec boji za svoj obstoj.

Nürnberški inštitut NIM ocenjuje, da se bo potrošnja okrepila šele v 2. polovici leta. Eden od dejavnikov, ki bi moral zmanjšati negotovost in potrošnikom zagotoviti več varnosti načrtovanja, je sprejetje proračuna za leto 2025, saj bodo potrošniki takrat vedeli, s kakšnimi bremeni in olajšavami se bodo soočili. Vendar bodo nove volitve to zamaknile globoko v novo leto.
 

Letalski promet

Letalska industrija si še vedno ni povsem opomogla od velikega padca, ki ga je povzročila kriza Covid-19.

Skoraj nikjer v Evropi zračni promet ne okreva tako počasi kot v Nemčiji, kjer prihodki od letalskih storitev dosegajo le okoli 84 % ravni pred koronsko krizo. Letalski promet v Nemčiji se je po pandemiji skoraj prepolovil.

Nizkocenovne letalske družbe, kot je Ryanair, se izogibajo nemškemu trgu. Zaradi tega strokovnjaki pričakujejo, da bodo cene letalskih kart še rasle. Industrija za to krivi močno povišanje državnih pristojbin za kontrolo zračnega prometa in potnikov ter povečan davek na zračni promet.

V nemški letalski družbi Lufthansa se soočajo z visokimi stroški osebja, birokracijo in starajočo se floto, medtem ko nova, varčnejša letala prihajajo z velikimi zamudami. Pri Lufthansi upajo, da bo nova zvezna vlada odpravila davek na letalske vozovnice in se odpovedala nacionalnemu pristopu k umetnemu kerozinu na osnovi električne energije, ki je načrtovan od leta 2026.

Od leta 2025 bo obvezno dodano ekološko zasnovano trajnostno gorivo (SAF), ki ga EU zahteva v naraščajočih kvotah. Ker to velja le za odhode znotraj EU, so letalski prevozniki v slabšem položaju pred konkurenti iz Turčije in arabskega sveta.
 

Kemična industrija

Tudi nemška kemična industrija se je znašla v krizi. Številne industrijske stranke so zmanjšale svojo proizvodnjo, kar zmanjšuje povpraševanje po kemičnih izdelkih.

Združenje nemške kemijske industrije (VCI) leta 2025 pričakuje le še minimalno rast proizvodnje v višini 0,5 % in stagnacijo prodaje. Upi so usmerjeni v okrevanje svetovnega gospodarstva in reforme po novih volitvah 23. februarja, kar naj bi prineslo znižanje cen energije.

Nemška kemijska podjetja že dolgo čutijo posledice krize. Vodilna družba v panogi, BASF, je uvedla več varčevalnih programov in s tem ukinitev na tisoče delovnih mest ter zniževanje dividend. BASF ne izključuje tudi zaprtja obratov v svoji glavni tovarni v Ludwigshafnu.

Delovna mesta ukinja tudi kemična družba Evonik.

Več o krizi nemške kemične industrije v prispevku Slabi obeti za nemško kemično industrijo.


  

Farmacevtska industrija

Farmacevtska industrija je ena najbolj perspektivnih panog v Nemčiji.

Nemška farmacevtska industrija je v zadnjih 13 letih po obsegu naložb, vrednosti proizvodnje in številu zaposlenih rasla hitreje od nemške avtomobilske industrije.

Več tujih podjetij je napovedalo tudi milijardne naložbe v nemško farmacevtsko industrijo, med njimi ameriško podjetje Eli Lilly v Alzeyu v Porenju-Pfalškem in francoski farmacevtski velikan Sanofi v Frankfurtu.

Preberite še: Farmacevtska industrija postaja vse bolj pomembna za nemško gospodarstvo


 

Gradbeništvo

Kljub velikemu povpraševanju po bivalnem prostoru, predvsem v mestih, je gradbeništvo v krizi.

Visoke cene gradenj in povišane obrestne mere posojil pritiskajo tako na zasebnike kot na velike investitorje, kar še posebej vpliva na stanovanjsko gradnjo.

Tudi letos bo zvezna vlada verjetno močno zgrešila cilj 400.000 novih stanovanj letno. Trenutna raven gradbenih dovoljenj ustreza le okoli 200.000 novim stanovanjem.

Nemško združenje gradbene industrije (ZDB) ocenjuje, da se je število zaposlenih v nemškem gradbenem sektorju v letu 2024 zmanjšalo za -15.000 na 912.000, v letu 2025 pa naj bi še upadlo na 905.000.

A nižje ključne obrestne mere Evropske centralne banke so že privedle do nižjih obrestnih mer, kar je povečalo povpraševanje po nepremičninskih posojilih in povečalo optimizem v panogi.
 

Jeklarska industrija

Zaradi šibkega gospodarstva, previsokih stroškov energije in poceni uvoza iz Azije, se celotna nemška jeklarska industrija trenutno bori za svoje preživetje in prihodnost.

Težke gospodarske razmere imajo posledice tudi na zaposlovanje. Pri največjem nemškem proizvajalcu jekla Thyssenkrupp Steel naj bi se število delovnih mest v prihodnjih 6 letih zmanjšalo s sedanjih 27.000 na približno 16.000. Za primerjavo, v celotni panogi je konec leta 2023 delalo skoraj 80.000 ljudi.

Jeklarsko industrijo čaka temeljito, več mlrd EUR vredno prestrukturiranje v smeri podnebne nevtralnosti. Cilj je narediti proizvodnjo jekla bolj zeleno.

Pomembno vprašanje za jeklarsko industrijo je tudi načrtovana nova ureditev zakonodaje o javnih naročilih oziroma pravil, po katerih državne agencije oddajajo naročila. Industrija zahteva prednostno obravnavo podnebju prijaznih izdelkov.
 

Industrija čipov

Ameriško podjetja Intel v nemškem Magdeburgu načrtuje gradnjo mega-tovarne čipov. Gre za največjo naložbo tujega podjetja v Nemčiji.
Nemčija je bila z 10 mlrd EUR pripravljena subvencionirati naložbo v skupni vrednosti 30 mlrd EUR. Začela so se tudi že začetna dela.
Septembra 2024 je Intel napovedal, da bo gradnjo zaradi milijardnih izgub preložil za vsaj 2 leti.

Medtem pa širitev industrije čipov v vzhodni Nemčiji napreduje. Tajvanski proizvajalec čipov TSMC je že začel graditi novo tovarno v Dresdnu.

V prihodnje bodo na industrijo pomembno vplivale odločitve, ki jih bo sprejel novoizvoljeni ameriški predsednik Trump. Ta je nasprotnik subvencij za industrijo čipov v lastni državi, hkrati pa želi uvesti visoke carine. Oboje bi lahko pozitivno vplivalo na Intelove načrte v Nemčiji.


Viri:
  • Factiva
  • Wirtschafts Woche
  • German Collection
  • Handelsblatt 
  • fotografije: iStock
 

Preberite tudi:


Globalni trendi na področju kemije, farmacije in biotehnologije

Poslovno okolje v Nemčiji



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: