Kitajska na področju avtonomnih taksijev prehiteva Evropo in ZDA
Avtonomni taksiji so osvojili ceste kitajskih velemest
Avtonomni taksiji ali robotaksiji so že osvojili ceste v mnogih velikih kitajskih mestih, medtem ko je v Evropi takšna raven avtomatizirane vožnje še daleč.Več kot 30 mest na Kitajskem je že izdalo testne licence za avtonomno vožnjo, čeprav je največ robotskih taksijev na cestah v velikih mega-mestih.
Peking
V Pekingu, kjer je 6 avtocestnih obročev in so ceste pogosto preobremenjene, lahko avtonomni taksiji za enkrat vozijo le na določenih območjih stran od mestnega središča.Robotaksiji namreč še ne morejo obvladati zapletenosti mestnih cest. Pogosto vozijo prepočasi, hitro zavirajo in s tem ovirajo promet.
Za razliko od drugih cestnih vozil, se taksi brez voznika stoično drži predpisanih 50 kilometrov na uro. Računalnik v avtomobilu že ob najmanjši nevarnosti skoraj v trenutku sproži zavore, kar lahko preseneti potnike.
V Pekingu je na voznikovem sedežu še vedno človeški spremljevalec, ki lahko v nujnih primerih prevzame volan.
Wuhan
V mestu Wuhan v osrednji Kitajski flota približno 400 taksijev Apollo Go deluje popolnoma brez človeške pomoči.Ponudnika Apollo Go podpira tehnološki velikan Baidu, ki je nekakšen kitajski Google.
Stranka taksi pokliče preko aplikacije na mobilnem telefonu. Za odpiranje vrat taksija nato skenira kodo ter na zaslon v avtomobilu vnese PIN kodo, ki jo je prej prejela v SMS sporočilu. Nato se vožnja lahko začne.
Apollo Go je bil lansiran v Wuhanu leta 2022 in se je od takrat razširil na10 drugih kitajskih mest. Od lansiranja do danes so ta vozila izvedla 6 mio voženj po vsej državi.
Danes je v Wuhanu več kot 400 samo-vozečih taksijev Appolo GO, do konca tega leta pa naj bi jih bilo že 1000.
Vozila Apollo Go imajo avtonomijo 4.stopnje, kar pomeni, da v večini situacij na cesti ne potrebujejo človeškega posredovanja.
Ponudniki robotaksijev zaradi velike konkurence nelojalno nižajo cene v že tako nizkocenovnem taksi poslu.
Storitev vožnje s taksijem Apollo GO je relativno poceni. Približno 8 kilometrov dolga vožnja stane nekaj več kot 11 CNY, kar je približno 1,4 EUR. Takšne cene vozovnic so možne zaradi podpore Baiduja, ki krije približno 60 % stroškov vožnje. Baidu ocenjuje, da bo storitev robotaksijev v Wuhanu do konca leta že v letu 2025 ustvarila dobiček.
Samo-vozeči taksiji v Evropi
V Evropi je v primerjavi s Kitajsko pravni okvir za samo-vozeče taksije precej strožji in zahteva visoko raven varnosti in odgovornosti za sisteme.V nekaterih evropskih državah, kot na primer v Nemčiji, je tudi večji skepticizem in nenaklonjenost potrošnikov do avtonomne vožnje.
Nemčija, ki je avtomobilska velesila, ima razmeroma malo podjetij, ki delujejo na področju avtonomne vožnje.
Po ulicah Münchna in Hamburga so testno že vozili Volkswagnovi električni avtobusi, v sodelovanju s programsko družbo Mobileye. Že letos naj bi jih lahko preizkusili kupci v Hamburgu.
V Evropi analitiki pričakujejo postopno uvajanje in širitev uporabe avtonomnih vozil in robotaksijev.
Avtonomna vozila bodo v začetku še vedno pod nadzorom, bodisi s strani spremljevalca v vozili ali pa preko daljinskega upravljanja.
Pravna podlaga je tudi že postavljena. Avtonomni avtobus lahko na primer deluje le na posebej določenih območjih, kot so na primer sejmišča.
Z avtonomno vožnjo se že spogledujejo veliki evropski proizvajalci, kot so BMW, Mercedes in Volkswagen. Vendar je pot do popolne avtonomne vožnje še dolga.
Delna avtomatizacija, kot je avtocestni pilot, je že naredila preskok v serijsko proizvodnjo. In uvedba tovrstnih sistemov v avtomobile srednjega razreda je neizbežna. Medtem pa pri uvedbi robotaksijev na ceste Evropa precej zaostaja za drugimi državami, kot je na primer Kitajska.
Tehnologija na tem področju mora še dozoreti, potrebno pa bo tudi dokazati stroškovne prednosti v primerjavi s klasičnimi taksiji z voznikom. Pri tem so v veliko pomoč testiranja na cestah.
Samo-vozeči taksiji v ZDA
V ZDA so prizadevanja za razvoj robotaksijev nekoliko zastala.Lansko leto je General Motors, ameriški proizvajalec avtomobilov, začasno ustavil svoje poslovanje v podjetju Cruise, ki deluje na področju robotaksijev. Eden od njegovih avtomobilov je namreč poškodoval pešca v San Franciscu, zaradi česar je Kalifornija podjetju odvzela licenco za delovanje v državi. 23. julija 2024 so sporočili, da bodo ponovno zagnali storitev v Dallasu, Houstonu in Phoenixu, vendar s spremljevalcem v vozilu.
Tudi Tesla, ameriški proizvajalec EV, je odložil lansiranje svojega robotaksija z avgusta 2024 na oktober 2024.
Maja je kitajska vlada ponudila Tesli, da preizkusi svoje storitve v državi.
Preberite še: Prodor samo-vozečih taksijev na ameriške ceste
Viri:
- Factiva
- Deutsche Presse-Agentur
- The Economist
Preberite še:
Globalni trendi na področju transporta in logistike
Globalni trg mobilnosti je na pragu velike transformacije
Gospodarstvo ter možnosti vstopa na kitajski trg
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.