Logistični sektor je zaznamovalo turbulentno leto 2023

četrtek, 04. januar 2024


Leto 2023 je bilo zalo turbulentno za logistično industrijo, saj je prišlo do recesije v tovornem prometu, številnih stavk, stečajev velikih podjetij v cestnem transportu, suše v Panamskem prekopu in nazadnje do zaskrbljenosti na pomembnem svetovnem trgovinskem prehodu, na Sueškem prekopu.
 

Cene transportnega prevoza so se znižale

V začetku leta 2023 so zaradi šibkega povpraševanja po blagu in presežne zmogljivost plovil cene prevozov pomorskega tovora še naprej padale in se medletno znižale celo do -70 %. Visoki padci cen so predstavljali velik pritisk na prevoznike in posrednike v tovornem prometu. 

Po podatkih DAT Freight & Analytics so prav tako padle cene cestnih tovornih prevozov, in sicer v povprečju za -9,3 %.

Znižanje cen prevoznih storitev je ugodno vplivalo na kupce in trgovce na drobno, ki so sklepali nove pogodbe in ugodnejše dolgoročne posle. Toda za prevoznike in posrednike so nižje cene pomenile manjše prihodke, kar je povzročilo finančne težave predvsem manjšim transportnim podjetjem.
 

Stečaj ameriškega logističnega velikana Yellow Corporation

Eden največjih šokov leta v logistiki je bil nenaden stečaj ameriškega logističnega podjetja Yellow Corporation, ki se ukvarja s kamionskimi prevozi.

Mesec dni po tem, ko je podjetje tožilo Teamsters za 137,3 mio USD zaradi obtožb, da mu je sindikat preprečil prestrukturiranje ob vse manjših denarnih virih, so stranke, vključno z Walmartom in The Home Depotom, preusmerile tovor iz podjetja. Odhod velikih strank je prisilil podjetje Yellow, da je konec julija prenehalo s poslovanjem. Podjetje je še vedno v procesu likvidacije svojih sredstev, pri čemer je na dražbi prodalo 130 terminalov za skupaj 1,88 mlrd USD. XPO je dobil 28 terminalov za 870 mio USD, Estes Express Lines pa 24 lokacij za 248,7 mio USD.
Yellow še vedno išče kupce za svojih preostalih 46 terminalov, ki jih ima v lasti, ter za 147 zakupljenih terminalov. Prav tako še ni določil datuma dražbe za vozni park tovornjakov in prikolic.

Podjetje Yellow pa ni ni bilo edina žrtev v sektorju cestnega tovornega prometa, saj je oktobra prenehalo delovati ameriško digitalno posredniško podjetje Convoy, ki je bilo v začetku leta 2022 ocenjeno na 3,8 mlrd USD. Recesija v tovornem prometu, ki je vključevala upad cen prevoznih storitev in povpraševanja po tovornih prevozih, skupaj z umikom financiranja vlagateljev, so prizadeli podjetje Convoy, saj je prodaja upadla. Tehnologija podjetja je bila prodana digitalnemu špediterju Flexportu, ki se je prav tako soočal s padcem prihodkov.
 

Stavke

Lansko leto je bilo zaznamovano tudi s številnimi stavkami v transportni industriji. Delavci v transportnem sektorju so lani velikokrat stavkali in se pogajali o novih pogodbah.

Tako kot se je leto 2022 končalo s preprečeno stavko v ameriški železniški industriji, so napovedane stavke v letu 2023 preprečili tudi v podjetju UPS ter med pristaniškimi delavci na zahodni obali ZDA, saj so jim pravočasno zagotovili nove pogodbe z boljšimi delovnimi pogoji.

Tudi Amazonovi delavci se prek sindikata pogajajo za krajši delovni čas, za odpravo dvotirnih plačnih lestvic ter za zaščito zdravja in varnosti s klimatsko napravo v tovornjakih. 

Največje motnje so lani zaradi stavk nastale v Kanadi, kjer so pristaniški delavci za 14 dni odšli z dela v pristaniščih Britanske Kolumbije, kar je prekinilo trgovino v vrednosti približno 9,9 mlrd USD. 

Oktobra je v vzhodni Kanadi potekala še ena tedenska stavka, ki je podjetja stala približno 25 mio USD na dan.

Decembra 2023 je približno 1.100 delavcev DHL v letalskem vozlišču podjetja v severnem Kentuckyju stavkalo 12 dni.
 

Odpuščanja

Odpuščanja so lani močno prizadela logistični sektor. Samo stečaj podjetja Yellow je povzročil izgubo 30.000 delovnih mest. 

Amazon, UPS, FedEx, DHL in Maersk so med večjimi logističnimi podjetji, ki so v letu 2023 zabeležila zmanjšanje števila zaposlenih.

Odpuščanja v podjetju Maersk, ki je leta 2023 odpustilo 10.000 zaposlenih, so morda največji pokazatelj stanja logistike po vsem svetu. 

Železniški operater Union Pacific, podjetje US Xpress, ki se ukvarja s kamionskimi prevozi, ponudnik pogodbene logistike GXO, družba za logistične storitve za tovorno posredništvo CH Robinson in drugo posredniško podjetje, Coyote Logistics v lasti UPS, so lani odpustili precej svojih zaposlenih.

Zmanjševanja delovnih mest so občutili tudi v sektorju tovorne tehnologije, predvsem v podjetjih Flexport in Convoy. Obe podjetji sta leta 2023 doživeli več krogov odpuščanj.

Ponudniki programske opreme, vključno s podjetjem za skladišča kot storitev Flexe, ter platformami za vidljivost dobavne verige, kot so Project44, Freightos in FourKites, so znatno zmanjšali število zaposlenih, medtem ko se je logistično tehnološko podjetje Slync zaprlo zaradi  tožbe s svojim nekdanjim izvršnim direktorjem.
 

Motnje na tranzitnih točkah svetovne trgovine

Dve veliki tranzitni točki v svetovni trgovini sta leta 2023 doživeli znatne motnje.

Panamski prekop je prestal večmesečno sušo, zaradi katere je prehod uvedel omejitve dnevnih tranzitnih rezervacij, medtem ko je Sueški prekop zaradi napadov Hutijev trenutno manj prometen, saj oceanski tovorni velikani preusmerjajo svoje ladje stran od Rdečega morja.


Skozi Panamski prekop je trenutno dovoljenih le 22 dnevnih tranzitov, kar je zmanjšanje s približno 34 do 36 v normalnih razmerah. Uprava Panamskega prekopa (PCA) namerava januarja 2024 dovoljevati 24 plovil na dan. Rezervacije so zelo zaželene, saj so nekatera podjetja že odštela več mio USD za rezervacijo termina.

Rezervacije lahko delno ublažijo zastoje. Zadnji teden decembra 2023 je bilo 72 ladij v čakalni vrsti za tranzit čez Panamski prekop, pri čemer jih je 44 rezerviralo pred časom, 28 pa jih je bilo brez rezervacije. Za primerjavo, 29. avgusta je na prehod čakalo 135 plovil. Takrat je bilo rezerviranih 47 teh ladij, medtem ko jih 69 ni opravilo rezervacije.

Burno leto 2023 se je zaključilo z zaskrbljenostjo zaradi Sueškega prekopa v Egiptu, saj so se vse glavne družbe za prevoz kontejnerjev odločile, da ustavijo plovbo v Rdečem morju. 

Velikani pomorskega tovornega prometa, kot so Maersk, MSC, Hapag-Lloyd in CMA CGM, so se namesto tega odločili usmeriti svoja plovila okoli afriškega Rta dobre nade.

Analitiki S&P Global Market Intelligence ocenjujejo, da takšna preusmeritev podaljša potovanje ladje za vsaj 10 dni, stroški pošiljanja pa se v tem primeru povišajo za več kot 15 %.


 
Viri; Factiva, Sourcing Journal
 
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju transporta in logistike 

Egipt je pomemben regionalni trg z velikim potencialom



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: