Rekordni dobički danskega podjetja Marsk

ponedeljek, 08. avgust 2022
 
 
Dansko ladjarsko transportno podjetje, drugo po velikosti na svetu, A.P. Moller-Maesk (Maersk), je naznanilo za 51 milijard DKK (6,9 mio EUR) višji dobiček letnega poslovanja od predvidenega oz. ob koncu leta naj bi dobiček znašal 273 milijard DKK (36,6 mrd EUR).
 
Maersk je že lansko leto s 117,5 milijarde DKK (15,8 mrd EUR) pridelal rekordni dobiček v zgodovini danskih podjetij, s tem pa presegel prejšnji rekord za 500 milijonov DKK (67,2 mio EUR).
 
 

Foto: Maersk

Visoki zaslužki posledica pandemije Covid?

Posledice pandemije s Covidom še naprej omogočajo podjetju visoke zaslužke, saj so cene prevozov še vedno visoke. Te so skokovito narasle v obdobju 2020 in 2021, čemu je predvsem prispevalo "zaprtje" držav ter sprememba v nakupovalnih navadah zaradi finančnih stimulacij na nekaterih področjih, kar je ustvarilo povečanje povpraševanja, predvsem po elektronski opremi.
 
Cene se od takrat še niso normalizirale, trenutno raven pa ohranjajo vojna v Ukrajini, stavke v nemških pristaniščih in nevarnost recesije.
 

Številne kritike na račun delovanja podjetja

Ob uspehih Maerska se v medijih pojavljajo številne kritike na račun delovanja podjetja.
 
V zadnjih dveh letih so se v javnosti pojavile obtožbe goljufij pri plačah delavcev in neupoštevanja varnostnih standardov v Liberiji, kakor tudi obtožba posilstev in spolnega nadlegovanja znotraj ameriške podružnice Maersk.
 
Trenutno dansko javnost buri predvsem nizka stopnja obdavčitve podjetja, ki je v lanskem letu znašala le 4 %, v primerjavi s splošnim 22 % davkom na dohodek drugih danskih podjetij.
 
Tako je na primer lansko leto dansko farmacevtsko podjetje Novo Nordisk, z 48,7 milijard DKK (6,5 mrd EUR) letnega dobička, plačalo 14,7 milijard DKK davka, torej trikrat več od Maerskovih 4,5 milijard EUR (0,6 mrd EUR). Do razlik prihaja zaradi tega ker danska ladjarska podjetja ne plačujejo davka na dohodnino, temveč tako imenovani davek na tonažo, povezan s težo ladij.
 

Davke plačujejo preko tonažnega sisitema

Strokovna javnost, predvsem pa vladni podporni stranki, Socialistična ljudska stranka in Lista enotnosti (Rdeče-zeleni), opozarjajo na "posebej radodaren sistem", kjer podjetje z zgodovinsko visokimi dobički plačuje zgodovinsko nizke davke.
 
Stranki obenem kritizirata neaktivnost vladajočih Socialnih demokratov, ki so pod pritiski izjavili, da se je o tej problematiki treba pogovarjati.
 
Na drugi strani razprave izvršni direktor Maerska Søren Skou izpostavlja, da je podjetje plačevalo davke tudi takrat, ko je poslovalo z izgubami in da ne pričakuje, da se bo to spremenilo po nekaj poslovno uspešnih letih. Ob tem pa poudarja, da se le majhen del posla opravi na Danskem. Konkurenčna podjetja v Evropi, ZDA in Aziji pa prav tako davke plačujejo preko tonažnega sistema.
 
Tonažni sistem je bil na Danskem uveden leta 2001 kot posledica premikanja sedežev danskih ladjarskih podjetij izven države. O konkretnem premiku sedeža Maersk trenutno ni govora.
 
Zaradi vse večjih pričakovanj po povečanem dobičku pa bo podjetje pospešilo odkup lastnih delnic. Ta vrsta prevzema krepi ceno delnic podjetja in delničarjem, zaradi manjšega obtoka delnic, zagotavlja višje dividende.
 
 

Pripravila:
Milena Stefanović Kajzer
Veleposlaništvo Republike Slovenije Kopenhagen
 
 
Preberite tudi:
 
 
Kateri so globalni trendi na področju transporta in logistike?
 
Priložnosti na danskem trgu za slovenska podjetja