V Ukrajini kljub ruski vojaški agresiji cveti modni trg

četrtek, 02. november 2023
 

Po ruski invaziji na Ukrajino se je ukrajinski modni trg precej spremenil 

Po ruski invaziji na Ukrajino, ki je prisilila 6,2 mio ljudi, da so zapustili državo in povzročila več kot 151 mlrd USD škode na infrastrukturi, se je ukrajinski modni maloprodajni trg precej spremenil.

Številne mednarodne blagovne znamke so na začetku vojne februarja 2022 začasno zapustile trg, saj so se bale škode na svojih lokacijah in v svojih dobavnih verigah. Posledično se je v prvih mesecih invazije zaprlo 75 % modnih maloprodajnih trgovin.

Kljub temu je ukrajinski modni trg živahen že vse od začetka vojne. Po umiku tujih blagovnih znamk iz trga so si lokalne ukrajinske modne blagovne znamke hitro opomogle in izkoristile priložnost za razcvet.

Ukrajinski proizvajalci in prodajalci oblačil so izkoristili začasno zaprtje trgovin mednarodnih blagovnih znamk, zlasti hitre mode. Odpornost ukrajinskega modnega trga je očitna. 

Pred invazijo so na trgu prevladovale tuje blagovne znamke, ki so jih vodile multinacionalke, kot sta španski Inditex in švedski H&M, ki so po podatkih ukrajinskega trgovskega združenja RAU predstavljale 78 % tržni delež. 

Vojne razmere so lokalnim blagovnim znamkam omogočile, da so si pridobile znatne tržne deleže od svojih mednarodnih konkurentov. 
Leta 2022 je na primer ukrajinska blagovna znamka Goldi zabeležila porast prihodkov za 22 % na 735,4 mio UAH ali približno 21,7 mio EUR.

Tuje blagovne znamke še vedno prevladujejo na ukrajinskem modnem trgu. Poljski LPP ima na trgu 10 % tržni delež v maloprodaji oblačil, turški LC Waikiki pa 7 %.

A dinamika trga se hitro spreminja. Začasna odsotnost Inditexa in H&M je izpostavila ukrajinske blagovne znamke, ki so si pridobili čas in pozornost strank.

En tak primer je na primer ukrajinska modna znamka čevljev Kachorovska, ki je od začetka vojne zabeležila 10 % rast prihodkov in 40 % povečanje povprečnega prihodka na kupca.

Med druga podjetja, ki so se v odsotnosti zahodnih blagovnih znamk beležila dobre rezultate, sodita tudi Goldi, katerega prihodki so se med vojno povečali za 22 %, in Vov, ki je zabeležil 6,6 % rast prodaje.
 

Je zdaj pravi čas, da se svetovne modne maloprodajne znamke vrnejo v Ukrajino?  

Trenutno so razmere v vojni dokaj stabilne in v ukrajinskem trgovskem združenju RAU menijo, da je sedaj pravi čas, da se zahodni modni maloprodajni velikani vrnejo na ukrajinski trg.

Po vsej državi nakupovalna središča in maloprodajne lokacije ostajajo večinoma odprte, na voljo pa so domače in tuje blagovne znamke. 

Podjetje LPP iz sosednje Poljske, ki ima tesne gospodarske in kulturne vezi z Ukrajino, je bilo eno od tujih podjetij, ki je zaradi prepoznavanja potenciala uspelo na ukrajinskem modnem trgu.

LPP, poljsko podjetje, ki ima v lasti blagovne znamke Reserved, Cropp, House, Sinsay in Mohito, je bilo eno prvih med ukrajinskimi in tujimi podjetji, ki je marca 2022 začelo znova odpirati svoje trgovine.


 
Modno maloprodajno podjetje H&M Group naj bi se vrnilo na ukrajinski trg novembra 2023 ter ponovno odprlo 6 trgovin v državi. O vrnitvi na trg razmišlja tudi Inditex. Ostali mednarodni trgovci na drobno pa večinoma čakajo, da se vojna konča.

Modne preference Ukrajincev se spreminjajo. Prodaja oblačil in modnih dodatkov letos kaže dobro dinamiko, ugotavljajo v RAU. Leta 2022 je bil poudarek na toplih in udobnih oblačilih, leta 2023 pa je ponovno naraslo povpraševanje po modnih izdelkih, kot so obleke, bluze in hlače. 

Ukrajinska podjetja so pripravljena na vrnitev tujih blagovnih znamk. VOVK, največja blagovna znamka po številu trgovin v Ukrajini, pričakuje le 10 % padec prodaje zaradi potencialne vrnitve mednarodnih blagovnih znamk.
 

Zakaj so nekatere blagovne znamke previdne glede ponovnega odpiranja? 

Odgovor se skriva v izzivih, ki jih prinaša vojna. V skoraj vseh sektorjih so stroški vzdrževanja dobavnih verig povišani. 

Inflacija v Ukrajini je konec lanskega leta 2022 poskočila preko 20 %, čeprav je od takrat avgusta 2023 padla nazaj na predvojno raven.

Trgovina z oblačili, obutvijo in modnimi dodatki je šla skozi številne težke preizkušnje. Prihajalo je do izpadov dobavne verige, zaprtja številnih proizvodnih obratov, nenehnega obstreljevanja nakupovalnih središč in kasneje do izpadov elektrike. K temu je dodatno prispevala še migracija prebivalstva.

Kljub temu industrija še naprej kaže odpornost. Po podatkih RAU je bilo marca 2022 zaprtih 75 % vseh maloprodajnih trgovin v Ukrajini, zdaj pa jih je odprtih že 88 %. Modni maloprodajni sektor je v 17 mesecih vojne uspel ponovno odpreti 63 % zaprtih trgovin.

Tudi v Ameriški gospodarski zbornici v Ukrajini menijo, da je Ukrajina zdaj zelo odprta in kar 84 % njenih članov je v Ukrajini polno operativnih.

 
Viri: Factiva, Just Style, MarketLIne
 

 

Preberite tudi: 


Gospodarstvo ter možnost vstopa na ukrajinski trg 

Izzivi rusko - ukrajinske krize


 
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: