Ukrajina

Gospodarske panoge Ukrajine

Gospodarstvo

Ukrajina ima razvijajoče se tržno gospodarstvo. Pomemben sektor je kmetijstvo, gospodarstvo je v veliki meri odvisno od ruskega plina. Državo je zelo prizadela gospodarska kriza. Ukrajina je končno podpisala pridružitveni sporazum z EU, 27. junija 2014, ki je namenjen zlasti odpravi trgovinskih ovir med državo in članicami EU.

 

Struktura BDP

Kmetijstvo ima pomembno vlogo v gospodarstvu Ukrajine, saj kmetijski sektor ustvari 12 % BDP ter zaposluje okoli 6 % aktivnega prebivalstva. Glavni kmetijski pridelki so žito, sladkor, meso in mleko. Ukrajina je vodilna proizvajalka sončničnega olja na svetu, saj proizvede več kot tretjino svetovne proizvodnje.

Ukrajina je bogata tudi z rudami, od katerih sta najpomembnejša železo in magnezij. Ima tudi veliko energetskih virov, predvsem premoga in plina. 

Storitveni sektor zaposluje 68 % aktivnega prebivalstva in prispeva 60 % BDP. Ukrajina je tranzitna država na področju energije, saj poteka tranzit iz Rusije v Zahodno Evropo in na Balkan prav preko njenega ozemlja.
 
Vir: EIU; Factiva, april 2019.

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor zaposluje 26 % prebivalstva in ustvari 28 % BDP. Prevladuje težka industrija, predvsem železo in jeklo. Ta dva segmenta skupaj predstavljata okoli 30 % celotne industrijske proizvodnje. Pomembni segmenti so tudi premogovništvo, kemična industrija, ladjedelništvo in strojna industrija (letala, turbine, lokomotive in traktorji).

V letu 2018 je industrijska proizvodnja v Ukrajini beležila 2,2 % rast. Za leto 2019 analitiki napovedujejo rast industrijske proizvodnje za 3 %, za leto 2020 2,8 % in za leto 2021 2,9 % rast industrijske proizvodnje.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na ukrajinskem trgu:
 

 

Pohištvena industrija

V zadnjih nekaj letih beleži pohištvena industrija v Ukrajini stalno rast. Rast beleži tako proizvodnja, kot izvoz pohištva. Analitiki napovedujejo, da se bo rast pohištvenega sektorja v Ukrajini nadaljevala tudi v prihodnjih nekaj letih, največ pa v segmentih stanovanjskega pohištva, pisarniškega pohištva in pohištva za posebne namene, kjer je v prihodnjih petih letih rast ocenjena na 10 -15 % na leto. V napovedanem obdobju se bo nadaljeval trend zmanjšanja tržnega deleža segmenta poceni pohištva in povečanja deleža segmenta pohištva srednjega cenovnega razreda. Zmanjšal naj bi se tudi delež uvoženega pohištva, saj naj bi se povečala potrošnja pohištva lokalnih proizvajalcev.

V Ukrajini je aktivnih približno 8.000 podjetij, ki se ukvarjajo s proizvodnjo pohištva, od tega je približno 2.000 velikih ali srednje velikih podjetij.

Ukrajina največ pohištva izvozi v države CIS in države zahodne Evrope. Izvaža približno četrtina podjetij, ki se ukvarja s proizvodnjo pohištva. Glavni izvozniki so velika pohištvena podjetja.

Vsako leto se zmanjšanje delež uvoženega pohištva na ukrajinskem trgu. Največ pohištva uvozi Ukrajina iz Italije. Drugi pomembni uvozni trgi so še Belorusija, Litva, Nemčija, Poljska, Romunija, Francija, Finska in Češka.

V naslednjih petih letih analitiki napovedujejo nadaljevanje rasti trga pohištvene industrije v Ukrajini. Podjetja v pohištveni industriji povečujejo proizvodne zmogljivosti. V zadnjih nekaj letih je novo opremo kupilo več kot polovica podjetij. Večina podjetij je osredotočena na lastni razvoj, da bi izboljšala proizvodnjo.

V zadnjih letih se povečujejo tudi tuje investicije v pohištveno industrijo. Večji delež sredstev je namenjen za nakup nove opreme, investicije v novo tehnologijo pa so predvsem v domeni velikih podjetij.
 
Na maloprodajnem trgu pohištva v Ukrajini sta prisotni tudi globalni pohištveni verigi JYSK in Ikea.
 
Danski JYSK je 8. avgusta 2019 odprl že svoj 52. prodajni center, četrti v tem letu. V obdobju naslednjih štirih let ima JYSK v načrtu razširiti svojo mrežo prodajnih centrov v Ukrajini na 100. JYSK je v letu 2018 na ukrajinskem trgu ustvaril prihodke v višini 30,7 mio EUR.

Švedska IKEA pa bo do konca leta 2019 odprla svojo prvo trgovino mestnega formata v Kijevu. Prav tako bo kupcem na voljo tudi spletna trgovina. Razvoj mreže IKEA trgovin v Ukrajini bo potekal pod okriljem IKEA Jugovzhodna Evropa, ki je del skupine IKEA (Ingka Holding B.V.). Podjetje se ukvarja z maloprodajnimi centri IKEA na Hrvaškem, v Srbiji, Romuniji in Sloveniji.


 

Največji proizvajalci pohištva v Ukrajini (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Dairektlain Tov 106,80
Metalobazy Komeks Tov 75,23
Novy Styl At 42,47
Akros Plyus Tov 35,18
Morgan Feniche Tov 34,57
Grand Dystrybyushn Krym Tov 28,77
Golden Tail Tov 25,87

 

Največje trgovine s pohištvom v Ukrajini (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Epitsentr K Tov 1.143,58
Rush Tov 328,14
Nrp Tov 62,88
Alesmobili Tov 41,58
Kalyna Interneshynyl Ltd Tov 41,40
Dyumont-Ukr Tov 39,28
Dnepr Telekom Tov 35,56


 

Vir: Factiva, avgust 2019.

 

Ekološka živila - pakirani izdelki


Trg ekoloških pakiranih živil v Ukrajini se je v letu 2018 povečal za 23 % in dosegel maloprodajno vrednost 22,2 mio EUR.
Segment ekološke hrane za dojenčke je v letu 2018 zabeležil največjo rast, saj se mu je maloprodaja povečala za 49 %.

Analitiki napovedujejo, da bo ukrajinski maloprodajni trg ekoloških pakiranih živil v obdobju 2019-2023 rasel po 5 % povprečni letni stopnji (ob predpostavki nespremenjenih cen) in v letu 2023 dosegel vrednost 38,3 mio EUR.

Največji konkurent na ukrajinskem trgu ekoloških pakiranih živil je podjetje HiPP Ukraine TOV, ki je imelo v letu 2018 59 % tržni delež glede na vrednost maloprodaje. Največjo rast prodaje pa sta v letu 2018 zabeležili podjetji Etnoprodukt TOV in Organic Milk TOV. Ti dve podjetji sta med najbolj znanimi proizvajalci ekoloških živil v Ukrajini in sta bili med prvimi, ki so uspešno distribuirali ekološka živila v supermarkete in hipermarkete. Obe podjetji sta osredotočeni na proizvodnjo ekoloških mlečnih izdelkov, čeprav Etnoprodukt ponuja tudi druge vrste ekoloških proizvodov, kot so predelano rdeče meso in žitni kosmiči za zajtrk.

Trgovska veriga z živili Auchan je bila edina, ki je v Ukrajini v letu 2018 ponudila ekološko pakirana živila pod trgovsko blagovno znamko. Njihova trgovska znamka Bio Auchan zajema več kategorij, vključno ekološke slaščice, sladke piškote, omake, prelive in začimbe. Kljub temu, da so izdelki Bio Auchan bistveno dražji od standardnih, postajajo v zadnjih letih vse bolj priljubljeni, zlasti med potrošniki z višjimi dohodki.
 

Tržni deleži konkurentov v letu 2018 glede na vrednost maloprodaje


 

 

Konkurenti na trgu:

  • Auchan-Ukraine Hypermarket TOV 
  • Bio Planet Sp zoo              
  • Buro Vin TOV                   
  • Byuro Vin TOV                  
  • Etnoprodukt TOV               
  • HiPP Ukraine TOV               
  • Organic Milk TOV               
  • Ruta UAB                       
  • Vedara Trade TOV               
  • Zhytomyrsky Maslozavod VAT     


Največja podjetja na področju proizvodnje živil v Ukrajini (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Santreid Dp 717,90
Kondyterska Korporatsiya Roshen Dp 481,94
Delta Vilmar Snd Tov 320,90
Katerynopilsky Elevator Tov 304,94
Myronivsky Zavod Po Vygotovlennyu Krup I Kombikormiv Prat 281,88
Optimusagro Treid Tov 245,05
Mondelis Ukraina Prat 193,30


Vir: Factiva, avgust 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje