Vsaj še 2 leti ozkih grl pri dobavi letal in rezervnih delov

četrtek, 06. junij 2024
 

Ozka grla v proizvodnji letal bodo trajala več let

Letalske družbe se bodo še vsaj 2 leti srečevale z ozkimi grli v dobavi letal in rezervnih delov zanje, kar bo slabo vplivalo tako na nacionalno varnost kot tudi na potnike.

To kažejo rezultati študije svetovalnega podjetja Roland Berger in Zveznega združenja nemške letalske in vesoljske industrije (BDLI), ki bo ta teden predstavljena na letalskem sejmu ILA v Berlinu.

Skladno s študijo več kot 30 % dobaviteljskih podjetij, ki se ukvarjajo z gradnjo letal, ni pripravljenih na povečanje proizvodnje v Airbusu. Poleg kadra in materiala jim primanjkuje tudi finančnih sredstev. V primerjavi s prejšnjim letom se večina dobaviteljskih podjetij sooča z bistveno večjimi izzivi.

Premalo novih letal pomeni tudi manj ponudbe za potnike.
Nizko-cenovni ponudniki, kot sta Ryanair ali Wizz Air, ne morejo več ponuditi veliko letov po nizkih cenah, kot je bilo to običajno do pandemije, saj tako ne morejo pridobiti tržnega deleža. Zato bo letenje na številnih poteh ostalo drago.

Komponente za letala pa ne potrebujejo samo proizvajalci letal in vzdrževalna podjetja. Tudi obrambna industrija v mnogih primerih potrebuje iste dele.
 

Letalska proizvodnja narašča, a izzivov je ogromno 

Trenutne stopnje proizvodnje letal za kratke in srednje razdalje Airbus A320 so težko obvladljive glede na krhko dobavno verigo in naraščajočo proizvodnjo.

Airbus želi znatno povečati število letal, ki jih izdela vsak mesec. Lani je skupina strankam predala 571 letal A320. To ustreza mesečni stopnji proizvodnje okoli 48 letal. Ta stopnja naj bi do leta 2026 narasla na 75. Skupaj z drugimi modeli, kot sta letali A350 ali A220, želi skupina proizvesti približno 100 letal na mesec. A to so težko dosegljivi cilji.

Vrednostna veriga v letalski inustriji je zelo razdrobljena. Poleg dveh največjih proizvajalcev letal, Airbusa (Francija) in Boeinga (ZDA), je tu še nekaj velikih dobaviteljev in na stotine srednje velikih podjetij, ki imajo svoje podizvajalce.
 
Vrednostna veriga v letalski industriji  je v nekakšnem začaranem krogu in se srečuje s številnimi izzivi:
 
  • Proizvajalci dobaviteljem ne dajejo trdnih obljub glede nabavnih količin. Zaradi pomanjkanja načrtovanja imajo srednje velika dobaviteljska podjetja težave pri pridobivanju sredstev bank za potrebne investicije v proizvodne kapacitete ali kadre. Večja in znana podjetja, kot je na primer Lufthansa Technik, so v relativno boljšem položaju, saj jim velikost in renomirano ime pomagata pri pogovorih z dobavitelji. Ker imajo veliko zmogljivosti v podjetju, lahko veliko popravil opravijo sami. V imenu proizvajalcev celo razvijajo nove postopke popravil. Veliko pa so vložili tudi v nove materiale in kopičenje zalog. Manjša podjetja teh možnosti nimajo. Posebne delovne skupine se morajo ukvarjati s težavami v dobavni verigi. Pogosto primanjkuje zmogljivosti za strateško preureditev in povečanje odpornosti dobavnih verig.
  • Druga težava je cenovni pritisk proizvajalcev letal. Posledica tega je povišanje stroškov med dobavitelji, ki so pogosto višji od stopnje inflacije.  
  • Izziv predstavlja tudi pridobivanje zaposlenih, čeprav se je pomanjkanje kadra pri velikih dobaviteljih v zadnjem času nekoliko zmanjšalo.  
  • Poleg tega se pojavljajo težave pri dobavi materiala in surovin, ki pa niso samo posledica geopolitične krize.  
  • Eden od izzivov je vse večja regulacija, na primer pri skrbnem pregledu dobavne verige. Ta zahteva veliko truda, ki bi ga bilo bolje porabiti za dodajanje vrednosti. Težavo lahko nekoliko ublaži digitalizacija, ki pa ponovno predstavlja večji izziv pri manjših podjetjih.
 

Kako iz krize? 

Analitiki opozarjajo, da je izhod iz trenutne krize nujno potrebno usklajeno sodelovanje med proizvajalci letal in dobavitelji. Le tako bi lahko povečali proizvodnjo. Pomemben vzvod pri tem je dolgoročna in trdna zavezanost fiksnih nabavnih količin proizvajalcev letal.

Zlasti večji proizvajalci, kot je Airbus, bi lahko v lastno korist vnesli več načrtovanja v dobavno verigo. Airbus na primer prejema predplačila za naročila letal in bi nekaj od tega lahko uporabil za pomoč dobaviteljem, na primer v obliki garancij.

Vodstvo Airbusa pravi, da želi podpreti lastne dobavitelje. Podjetje želi med drugim nabaviti surovine in jih nato posredovati dobaviteljem po pavšalnih cenah.



Viri: Factiva, Handelsblatt, Airbus

 

Preberite še: 


Globalni trendi na področju panoge strojev in naprav

Globalni trendi na področju transporta in logistike



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: