Združeno kraljestvo uvaja prepoved oglaševanja nezdrave hrane

torek, 17. september 2024
 

Prepoved oglaševanja nezdrave hrane bo začela veljati 1.10.2025

Nova laburistična vlada Združenega kraljestva je izpolnila predvolilno obljubo ter 12. septembra 2024 potrdila, da bo prepovedala televizijsko oglaševanje tako imenovane nezdrave hrane pred 21. uro. Prav tako bo popolnoma prepovedano spletno oglaševanje takšnih izdelkov.

Omejitve oglaševanja izdelkov z visoko vsebnostjo maščob, sladkorja in soli bodo začele veljati 1. oktobra 2025.

Ta poteza je namenjena reševanju krize debelosti pri otrocih v državi, saj se 1 od 5 otrok v Združenem kraljestvu sooča z debelostjo ali prekomerno telesno težo že do vstopa v osnovno šolo, razmerje pa se poveča na več kot eno tretjino do konca osnovne šole.

Omejitve oglaševanja nezdrave hrane bodo pomagale zaščititi otroke pred izpostavljenostjo oglaševanju manj zdrave hrane. Številne študije namreč kažejo, da oglaševanje močno vpliva na prehranske preference otrok.
 

Oglaševanje katere hrane in pijače bo prepovedano?

Po novih pravilih bo prepovedano oglaševanje živil, ki so po analizi hranilnih snovi v vladnem sistemu točkovanja razvrščena v manj zdrava in vključuje sol, maščobo, sladkor in beljakovine.

Sem sodi 13 kategorij:
 
  1. Brezalkoholne pijače (vse pijače, ki vsebujejo dodan sladkor, kot so kola, sprite, pa tudi sadni sokovi, smutiji in energijske pijače)
  2. Slani prigrizki (čips, krekerji, riževi kolački in tortilja čips. Izjema so aromatizirani oreščki in suho sadje.)
  3. Žitarice za zajtrk (Prepoved bo veljala za granolo, muslije, ovsene kosmiče in druge izdelke, ki so na policah supermarketov uvrščeni med izdelke za zajtrk.)
  4. Čokolade in sladkarije (vse slaščice, pokovka in žvečilni gumiji)
  5. Sladoled (mlečni in ne-mlečni izdelki, kot so sladoledne lizike, pa tudi zamrznjen jogurt, sorbet in gelato.)
  6. Torte in kolački (tudi žitne ploščice, krofi in éclairji)
  7. Piškoti in ploščice (vključene so tudi beljakovinske ploščice)
  8. Jutranje pecivo (rogljički, čokoladni rogljički, palačinke, kolački, sadne štruce)
  9. Sladice in pudingi (vključene so tudi kreme, želeji in pene)
  10. Jogurt (v to kategorijo sodijo vse vrste jogurtov, ki so sladkani, prav tako tudi ne-mlečne alternative, pro-biotični jogurt in napitki.)
  11. Pica (vključene so vse velikosti in vrste pic.)
  12. Krompir (navadne in sladke sorte, ki niso bile rezane ali kuhane, so izvzete, vendar je vključenih več drugih izdelkov na osnovi krompirja, kot so čips, rjavi krompirček in kroketi.
  13. Pripravljeni obroki (ta široka kategorija zajema vse, kar je namenjeno zaužitju kot glavnemu obroku, pogosto po pogrevanju, ter ne zahteva nadaljnje priprave. Vključuje tudi sendviče in burgerje.)

Med živila, ki so izvzeta iz prepovedi oglaševanja, spadajo formule za dojenčke in otroško hrano, izdelki za nadzor telesne teže, nadomestki obrokov, prehranska dopolnila in pijače, ki se uporabljajo v medicinske namene.



 

Drugi ukrepi, ki omejujejo uživanje nezdrave hrane

Prepoved oglaševanja nezdrave hrane pa ni prva vladna politika, ki naj bi omejila uživanje nezdrave hrane v Združenem kraljestvu.
  • Leta 2009 je bila uvedena prepoved oglaševanja nezdrave hrane med predvajanjem programov, namenjenih mlajšim od 16 let.
  • Politika je tudi prepovedala slavnim osebam in animiranim likom promovirati trditve o tem, kako zdravi so ti prehranski izdelki za osnovnošolske otroke in mlajše.
  • Leta 2016 so v Združenem kraljestvu uvedli davek na sladke brezalkoholne pijače. Glede na poročilo Public Health England, je bilo posledično do leta 2019, v pijačah, ki so bile na prodaj v državi, približno 45.000 ton sladkorja manj. Proizvajalci so namreč spremenili svoje recepture, da bi zmanjšali vsebnost sladkorja, ter s tem znižali davek, ki ga morajo plačati na prodajo svojih pijač.
  • Aprila 2022 je bil uveden zakon za gostinska podjetja, ki zaposlujejo vsaj 250 zaposlenih, ki tem podjetjem nalaga, da morajo označiti, koliko kalorij vsebuje vsaka jed na njihovem jedilniku.
  • Istega leta 2022 so tudi srednje do veliki supermarketi v državi na določenih območjih prepovedali razstavljanje določene nezdrave hrane in pijače.
 

Imajo druge države v Evropi podobne prepovedi oglaševanja?

Tudi druge države razmišljajo o prepovedi televizijskih oglasov za nezdravo hrano, namenjenih mladim.
  • Norveška bo prepovedala trženje brezalkoholnih pijač, sladkarij in sladoledov osebam, mlajšim od 18 let.
  • Portugalska je omejila oglaševanje nezdrave hrane na televiziji in radiu v času oddajanja, ko je vsaj 25 % poslušalcev in gledalcev mlajših od 16 let.
  • EU je leta 2023 objavila poročilo, v katerem državam članicam priporoča, naj sprejmejo omejitve trženja nezdrave hrane, namenjene mlajšim od 18 let, na vseh medijskih platformah. Politike še ni potrdil Evropski parlament.
 
Viri:
  • Factiva
  • Just Food
  • BBC News
 

Preberite tudi: 


Globalni trendi na področju hrane in pijače

Slovaška namerava 1.1. 2025 uvesti davek na sladke in sladkane pijače

Estonija leta 2026 uvaja davek na sladkane pijače

Gospodarstvo ter možnost vstopa na trg Združenega kraljestva



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: