Avtomobilska industrija v letu 2023
Leto 2023 je bilo za avtomobilsko industrijo zelo razgibano, saj je panoga okrevala po pandemiji in je kljub gospodarski upočasnitvi postala močnejša kot kdaj koli prej.
Lani je po krizi čipov in omejeni ponudbi leta 2022 prišlo do splošnega okrevanja obsega industrije. Proizvajalci so lahko bolje oskrbovali trg z novimi izdelki ter s prilagoditvijo izdelkov in transakcijskih cen zaslužili visoke marže.
Nacionalni trgi
V letu 2023 sta še posebej izstopala 2 največja trga v avtomobilski industriji, to sta ZDA in Kitajska.ZDA
Ameriški avtomobilski trg je spodbujala rast gospodarstva, ki je bila višja od napovedi. Šele novembra je prišlo do umirjanja rasti povpraševanja ter uvedbe subvencij. Vendar so transakcijske cene še vedno visoke.Kitajska
Kitajsko gospodarstvo so lani obremenjevali neugodni obeti v nepremičninskem sektorju in mednarodni trgovini, a je kitajski avtomobilski sektor kljub temu ostal hrbtenica kitajske industrije.Po šibkem delovanju trga je kitajska vlada v začetku leta 2023 uvedla vrsto makro ukrepov za stabilizacijo gospodarske rasti in spodbujanje porabe avtomobilov.
Na trgu vozil na Kitajskem so se lani pojavila znižanja cen, ki so se začela sprva pri Tesli, nato pa se razširila še na domače proizvajalce originalne opreme in EV. Uvedena je bila tudi razširitev olajšav za znižanje davkov na vozila z novo energijo (NEV). Novembra so kitajski potrošniki pohiteli, da bi izkoristili velike popuste in agresivne spodbude, ki so jih ponudili proizvajalci originalne opreme in trgovci.
Kitajski trg je na dobri poti, da do leta 2030 doseže 30 mio prodanih vozil na leto. Napovedi lahko spremenijo večji geopolitični pretresi v vzhodni Aziji.
Tajska
Lani je izstopal tudi tajski trg. V tajsko avtomobilsko industrijo v zadnjem času prihaja veliko tujih naložb. Avtomobilsko pokrajino Tajske je spremenil predvsem nedavni vstop kitajskih EV velikanov.Indija
Indija je v letu 2023 prehitela Japonsko in postala 3. največji avtomobilski trg na svetu. Indijska avtomobilska industrija in indijski avtomobilski trg doživljata velik razcvet.Medtem ko imajo drugi trgi težave s prodajo, Indija na drugi strani uspeva in beleži visoko rast. Oktobra je mesečna veleprodaja lahkih vozil dosegla rekordnih 449.000 enot. Prodaja se je na mesečni ravni povečala za 7 %, na letni ravni pa za 16 %.
Na indijskem avtomobilskem sejmu Auto Expo 2023 je največjo pozornost pritegnila avtomobilska tehnologija. Na dogodku so Tata Motors, Ashok, Leyland in Cummins predstavili zmogljivost svojega pogonskega sklopa na vodik. Pozornost vseh so pritegnili motorji z notranjim zgorevanjem na vodik (H2ICE). Ti motorji ohranjajo naravne značilnosti motorjev z notranjim izgorevanjem, medtem ko ustvarjajo zanemarljive emisije. Ta tehnologija zdaj velja kot prihodnost mobilnosti. Indija ima velike zaloge zelenega vodika, zato je sprejela nacionalno misijo zelenega vodika, z namenom pospešiti cilj indijske vlade, da Indija postane globalno središče zelenega vodika in njegove tehnologije za svet.
Pakistan
Medtem ko indijska avtomobilska industrija cveti, je položaj čez mejo precej drugačen. Leta 2023 je država Pakistan zašla v gospodarsko krizo, kar je močno prizadelo avtomobilsko industrijo.Leta 2023 je zaradi slabe prodaje in gospodarskega zloma veliko večjih avtomobilskih znamk zaprlo svoje proizvodne obrate v državi. Leta 2023 je bilo v Pakistanu do novembra prodanih le 4.875 osebnih vozil.
Podjetja in modeli
BYD
Najbolj je v letu 2023 pozornost pritegnilo kitajsko podjetje BYD. Septembra je podjetje doseglo 12 % delež na domačem trgu, s čimer je prehitelo proizvajalca Volkswagen. Ta je imel v tem obdobju na kitajskem trgu 10 %, Toyota pa 8 % tržni delež.Še ne tako dolgo nazaj se je zdela odločitev BYD, da konča proizvodnjo modelov z notranjim izgorevanjem, zelo tvegana. A izkazalo se je, da je bila to mojstrska poteza, saj kupci pospešeno posegajo po hibridih, priključnih hibridih in električnih vozilih znamke BYD. Po podatkih podjetja so dobave teh vozil v prvih 9 mesecih leta 2023, presegle 2 mio enot. To predstavlja približno 80 % medletno rast.
Velikopotezne načrte pa ima BYD tudi za izvoz na tuje trge.
Preberite še: Kitajski proizvajalci EV si agresivno prizadevajo za širitev na evropske trge
BYD je v prvi polovici leta 2023 v svetovni prodaji EV prehitel svetovnega velikana Teslo. Medtem ko se je Tesla spopadal s težavami pri širitvi na svetovnem trgu, je njegov glavni tekmec, BYD, povečeval prodajo, saj ima podjetje ogromno strank na Kitajskem in nekaterih drugih trgih po svetu.
Toyota
Tudi japonski avtomobilski proizvajalec Toyota je bil lani zelo uspešen. Nedolgo nazaj so se pojavile kritike, da se je Toyota preveč zanašala na svojo moč pri hibridnih vozilih, medtem ko je pri baterijskih EV nekoliko zaostajala. To ji je v lanskem letu uspelo rešiti, obenem pa ohraniti svoj močan položaj pri hibridih.Ko so se leta 2023 na večjih trgih pojavile skrbi glede kratkoročnih obetov za EV, predvsem zaradi nezadostne polnilne infrastrukture in zmanjšanega povpraševanja, je bila Toyota v dobrem položaju z vsemi svojimi hibridnimi modeli. Prodaja Toyota hibridov se je v 3Q 2023 povečala za 41 % na 888.000 vozil.
SAIC MG
Blagovna znamka SAIC MG je bila v letu 2023 velika zvezda v Evropi, še zlasti na britanskem trgu. Po obsegu MG že prekaša uveljavljene znamke, kot so Suzuki, Mazda in Mini. Novi modeli, kot je MG 4, so navdušili potrošnike in poželi dobre kritike v avtomobilskih medijih.Tesla
V Q4 2023 je Tesla v severni Ameriki začel z dobavami težko pričakovanega Cybertrucka. Gre za eno najbolj pričakovanih vozil od njegove predstavitve leta 2019.Električni tovornjak ima edinstven dizajn z jekleno karoserijo in naj bi bil neprebojen. Ocenjeni doseg je 320 milj (514 km), najvišja hitrost pa naj bi bila 209 km/h.
Viri: Factiva, Just Auto, MarketLine, Times Now
Preberite tudi:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Proizvajalci avtomobilov znižujejo stroške za razvoj cenovno bolj dostopnih EV
Kitajski proizvajalci EV si agresivno prizadevajo za širitev na evropske trge
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.