EV vozila spodbujajo rast cvetočega avtomobilskega trga v Turčiji

četrtek, 15. februar 2024
 

Prodaja in napovedi

Turški avtomobilski trg hitro raste. Glede na podatke turškega Združenja avtomobilskih proizvajalcev (OSD) je trg v letu 2023 dosegel nov rekord, saj se je prodaja novih vozil medletno povečala za 55 %.

Razcvet turškega avtomobilskega trga se je začel že leta 2020, sredi pandemije Covid-19, ko je prodaja narasla za 62 %. Prodaja je nato leta 2021 upadla za -3 %, leta 2022 pa se je povečala za zgolj 7 %, zaradi motenj v dobavni verigi v teh letih. Po vzponu leta 2023 je letna prodaja zdaj več kot dvakrat višja kot leta 2019.

Leta 2023 je prodajo spodbudilo zmanjšanje omejitev v dobavni verigi, povečano povpraševanje in nižji davki na nekatera vozila. Vlada je ponudila velikodušno fiskalno spodbudo pred predsedniškimi volitvami maja 2023, na katerih je zmagal sedanji predsednik Recep Tayyip Erdogan. Visoka inflacija je tudi spodbudila ljudi, da svoje prihranke vlagajo v nova vozila, ki ohranjajo velik del svoje vrednosti. Tudi povečanje prodaje električnih vozil (EV) je pomagalo okrepiti turški avtomobilski trg.

EIU napoveduje, da naj bi prodaja novih vozil v Turčiji leta 2024 upadla za -38 %. Povpraševanje bo zmanjšano zaradi višjih stroškov zadolževanja in počasnejše gospodarske aktivnosti v ozadju zaostrene denarne politike in politične negotovosti. Turška neortodoksna denarna politika ultra nizkih obrestnih mer se je po ponovni izvolitvi Erdogana spremenila. Centralna banka Turčije (CBT) je zvišala svojo ključno obrestno mero z 8,5 % maja na 42,5 % decembra, kar je povzročilo povečanje stroškov izposojanja za kupce vozil.
Višje obrestne mere bodo negativno vplivale na prodajo novih avtomobilov v letu 2024, vendar bodo pozneje v predvidenem obdobju znižale inflacijo in tako podprle okrevanje trga.

Kljub temu EIU napoveduje, da bo prodaja novih avtomobilov v obdobju 2024-2028 upadla v povprečju za -2,4 % letno.

EV bodo še naprej spodbujala rast turškega avtomobilskega trga, saj se bo prodaja EV v povprečju povečala za 25 % na leto in bo do leta 2028 predstavljala več kot 20 % prodaje novih avtomobilov.

Prodaja novih gospodarskih vozil in avtobusov (CV), ki je prav tako močno narasla v letu 2023, se bo po napovedih leta 2024 medletno zmanjšala za -7,4 %, v obdobju 2024-2028 pa naj bi rast prodaje v obdobju 2024–2028 dosegla povprečno 2,3 % letno.
 

Proizvodnja in izvoz

Turčija je 14. največja proizvajalka vozil na svetu, s skupno proizvodnjo nekaj manj kot 1,35 mio enot v letu 2022 in 1,46 mio enot v letu 2023. Skoraj dve tretjini proizvodnje predstavljajo avtomobili.

Leta 2023 je Turčija izvozila približno 70 % obsega avtomobilske proizvodnje. V enotah se je izvoz lani medletno povečal za 5 % na več kot 1 mio enot.
 
Skupni izvoz vozil je bil leta 2023 ocenjen na 35,7 mlrd USD (33,01 mlrd EUR), kar je približno 13,3 % več kot leta 2022. Izvoz osebnih avtomobilov je leta 2023 zabeležil še močnejšo medletno rast, in sicer 20,6 % glede na vrednost.

Največji lokalni proizvajalec je Ford Otosan, sledijo Oyak Renault, Toyota Turkey (podružnica japonskega podjetja), Tofas in Hyundai (Južna Koreja).
 


Julija 2020 je Mednarodna finančna korporacija (oddelek Svetovne banke za zasebni sektor) napovedala posojilo v višini 150 mio USD podjetju Ford Otosan, ki ga bo podjetje uporabilo za razširitev svojih proizvodnih zmogljivosti in lansiranje novih modelov.
Marca 2021 je Ford Otosan objavil načrte za naložbo 2,4 mlrd USD v proizvodnjo komercialnih vozil in baterij v svoji tovarni Kocaeli v Turčiji. Projekt je podprt s posojili Evropske banke za obnovo in razvoj (EBRD) z namenom nadgradnje Fordovega montažnega obrata v integrirano proizvodno središče.
Novembra 2023 je Ford Otosan slovesno odprl svojo prenovljeno tovarno Yenikoy v svojem obratu v Kocaeliju s štirikratnim povečanjem proizvodne zmogljivosti.
 
Glede na geografsko lego Turčije in trgovinski sporazum z EU, bo pomemben turški avtomobilski sektor kljub političnim in gospodarskim tveganjem še naprej privabljal naložbe.

Hyundai proizvaja novo generacijo i10 v svoji turški tovarni za prodajo v Evropi, Toyota pa je vložila 350 mio EUR v svojo tovarno v Sakariji, provinci v severozahodni Turčiji, s čimer je skupna naložba znašala 1,7 mlrd EUR.
 

Električna vozila 

Turčija uvaja EV počasneje kot trgi EU. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo je leta 2022 prodaja znašala le 7.540 enot ali 1,3 % celotne prodaje novih avtomobilov. Ta nizek delež v veliki meri odraža pomanjkanje polnilne infrastrukture.

Vendar lokalni mediji poročajo, da se je prodaja EV leta 2023 povečala za več kot šestkrat in dosegla 65.562 enot ali skoraj 7 % prodaje novih avtomobilov.

EIU ocenjuje, da se bo rast prodaje EV močno upočasnila leta 2024, ko se bo skupni trg novih avtomobilov krčil. Vendar naj bi se trg EV v obdobju 2024-2028 v povprečju razširil za skoraj 25 % letno. To bo do leta 2028 povečalo delež EV na trgu novih avtomobilov na več kot 20 %.

Slaba infrastruktura za polnjenje EV bo še naprej zavirala prodajo. Vendar pa je EBRD januarja 2023 podjetju Enerjisa Enerji, podjetju za distribucijo električne energije, zagotovila posojilo v višini 110 mio USD za razširitev svojega polnilnega omrežja.

Turška skupna skupina avtomobilskih podjetij (TOGG), ki jo sestavlja 5 lokalnih industrijskih skupin in poslovni sindikat, je v zadnjem času spodbudila povpraševanje po EV.
Maja 2023 je TOGG začel z dobavami prvega turškega EV, zasnovanega doma, kompaktnega SUV-ja, ki so ga v letu 2023 prodali 19.583 kupcem.
Januarja 2024 je TOGG predstavil svoj novi model limuzine, T10F.
Skupno podjetje, katerega proračun znaša 3,7 mlrd USD, namerava proizvesti 5 modelov in sčasoma do 175.000 EV na leto.
Konkurenta Tesla (ZDA), ki je na trg vstopil aprila lani, ter BYD (Kitajska), ki je v Turčijo vstopil novembra 2023, sta leta 2023 skupno prodala 12.150 EV.

Tudi turški proizvajalci avtobusov delajo na razvoju in izdelavi električnih avtobusov. Otokar, Temsa in Karsan so v zadnjih nekaj letih predstavili nove modele. Karsan namerava izdelovati električne avtobuse z baterijami, ki jih je razvil nemški BMW. Temsa je začel proizvajati baterije za svoje e-avtobuse in želi, da bi bila do leta 2025 več kot polovica njegovih avtobusov električnih.


Viri: Factiva, The Economist Intelligence Unit

 

Preberite tudi:


Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
 
Gospodarstvo ter možnosti vstopa na turški trg



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: