Novi trendi, ki bodo v prihodnjih letih preoblikovali potovalno industrijo

četrtek, 29. junij 2023
 
Način potovanja se spreminja skozi čas. Že zdavnaj so minili časi dolgotrajnih potovanj z ladjo ali pa voženj s parno lokomotivo.

Danes je vožnja na počitnice z letalom običajen način potovanja mnogih potnikov. A razvoj gre naprej in v prihodnjih letih se nam obeta kar nekaj sprememb v načinu potovanja.

Koncepti, ki so se še pred kratkim zdeli kot prizori v znanstvenofantastičnih filmih, si hitro utirajo pot v običajen način potovanja.

V nadaljevanju je predstavljen vpogled v najnovejše trende, ki bodo v prihodnjih letih preoblikovali naš način potovanja.
 

Biometrična identifikacija 

Biometrična identifikacija oziroma samodejno preverjanje identitete s pomočjo prstnih odtisov, prepoznavanja obraza ali skeniranja šarenice že postaja nova tehnologija na letališčih po vsem svetu.

Biometrija, ki velja za hitrejši in natančnejši način pregledovanja potnikov, lahko za polovico skrajša čas obdelave pri običajnih letaliških postopkih, kot so prijava prtljage, dostop do salona in vkrcanje na krov letala.

Leta 2018 je na primer mednarodno letališče v Dubaju uvedlo biometrične tunele ali tako imenovana »Pametna vrata«, kjer v samo 5 sekundah preverijo identiteto potnikov s pomočjo tehnologije prepoznavanja obraza. Po izstopu iz letala potniki vstopijo v predor, pogledajo v zeleno luč in nato nadaljujejo s prevzemom prtljage, ne da bi čakali v vrsti ali komunicirali z letališkim osebjem.

Tehnologija za prepoznavanje obrazov se do neke mere že uporablja tudi drugod po svetu, na primer na mednarodnem letališču Hongkong, Tokyo Haneda, Indira Gandhi International v New Delhiju, London Heathrow in Paris Charles de Gaulle.

EU načrtuje, da bo leta 2024 uvedla avtomatiziran vstopno-izstopni sistem, ki uporablja prstne odtise in podobe obraza za identifikacijo tujih potnikov, da bi poenostavila mejne kontrole.

Biometrično identifikacijo uvajajo tudi številne letalske družbe.
Družba Emirates je na mednarodnem letališču v Dubaju ustvarila biometrično pot, ki potnikom omogoča, da se na letalo vkrcajo brez predložitve svojih dokumentov.

Zadnjih nekaj let, tudi velike ameriške letalske družbe, kot so American Airlines, United in Delta, na izbranih letališčih eksperimentirajo z biometrično prijavo na let, predajo prtljage in izhodi za vkrcanje.
 

 

Sledenje prtljagi 

Vsako leto potniki se pri potovanjih z letalom izgubi na milijone napačno oddane prtljage, zato si tako potniki kot letališča prizadevajo za tehnično podkovane rešitve, ki bi odpravile tovrstne težave.

Nekateri že uporabljajo naprave, kot so SmartTags, Tile Pros in AirTags, s pomočjo katerih lahko spremljajo svojo prtljago. Drugi se odločijo za specialne kovčke, kot je na primer Samsara's Tag Smart, ki vključuje integriran AirTag, ki se sinhronizira z Applovo aplikacijo Find My in uporablja Bluetooth za sledenje lokaciji prtljage.

V prihodnje bodo digitalne oznake za vrečke, ki vsebujejo oddajnike RFID, nadomestile običajne papirnate oznake. To bo prihranilo čas pri prijavi, hkrati pa bo letalskim družbam olajšalo sledenje in identifikacijo prtljage.

Letalske družbe Alaska Airlines, Lufthansa in Qatar Airways so pionirke na tem področju, saj so se povezale z nizozemskim proizvajalcem digitalnih oznak za vrečke BAGTAG. Takšni izdelki popotnikom omogočajo, da se doma registrirajo in aktivirajo svojo prtljago, nato pa prtljago oddajo v samopostrežnem kiosku in ji nato sledijo prek aplikacije.

Ker so napake pri označevanju le eden od razlogov za zamudo ali izgubo prtljage, letalske družbe in letališča prav tako iščejo rešitve za pogoste težave, kot so napačno ravnanje pri prenosu, neuspeh pri nalaganju, napake pri izdajanju vozovnic in zamude zaradi vremena.

V prihodnosti bomo verjetno imeli avtomatizirano ravnanje s prtljago, programe za prepoznavanje torb, ki jih poganja umetna inteligenca, varnostno skeniranje z umetno inteligenco in morda celo globalno zbirko podatkov z umetno inteligenco, ki bo povezovala potnike z njihovo prtljago. 
 

Obogatena resničnost (AR) in virtualna resničnost (VR) 

Obogatena resničnost (AR) zahteva le telefonsko in internetno povezavo, potovalnim izkušnjam pa doda novo dimenzijo.

Specterras Productions, ki si prizadeva narediti svetovna naravna in kulturna čudesa bolj dostopna prek tehnologije, že uvaja takšne izkušnje.

AR in navidezna resničnost (VR) sta med pandemijo Covid-19 postala bolj razširjeni, ko so muzeji in turistične destinacije predstavile interaktivne virtualne izkušnje za bodoče popotnike.

Še več, eksperimentalni umetniki, kot je KAWS, ki je znan po svojih igračah podobnih skulpturah in zbirateljskih predmetih, so sprejeli tehnologijo v svojem projektu Expanded Holiday, na katerem so leta 2020 v 12 mestih po vsem svetu lebdele velikanske skulpture RR.

Te tehnologije ljudem omogočajo raziskovanje tudi tistih delov sveta, ki jih morda ne bi mogli videti osebno.

VR bo v prihodnje igrala pomembno vlogo tudi pri odločanju za potovanja. Če lahko popotniki najprej raziščejo destinacijo, hotel, restavracijo ali izlet prek VR, se bodo verjetno lažje odločili za rezervacijo.
 

Leteči taksiji 

Po svetu vse več testirajo potniške drone in električna letala z navpičnim vzletanjem in pristajanjem, imenovane EVTOL.

Ta futuristična letala so običajno električna, ultralahka in opremljena s programsko opremo za avtopilota, ki običajnim ljudem omogoča, da sedijo na pilotskem sedežu, po orientaciji in simulaciji letenja.

To je tudi strategija družbe LIFT Aircraft, ki pravi, da lahko v ZDA kdorkoli leti z amfibijskim letalom HEXA, tudi brez pilotske licence, saj se po zveznih predpisih kvalificira kot ultralahko vozilo.

Letalo ima številne avtomatizirane varnostne ukrepe, kot so sistem za izogibanje trčenju in balistično padalo za celotno letalo.
Družba je na dobri poti, da leta 2023 začne ponujati komercialne lete, na katerih bo popotnikom omogočeno letenje z letalom na kratkih, približno 10 minutnih slikovitih vožnjah, v 25 mestih po ZDA.

V prihodnosti bodo stranke lahko poiskale in rezervirale lete LIFT prek mobilne aplikacije, ki omogoča usposabljanje za simulacijo letenja, preizkus usposobljenosti, kontrolni seznam pred letom in podporo zemeljskemu osebju.

Tudi kitajsko podjetje Ehang si prizadeva zmanjšati prometne zastoje z letečimi taksi droni.

Družba Kelekona, s sedežem v New Yorku, načrtuje lete na svojem brezpilotnem potniškem avtobusu za 40 oseb, ki bo okolju prijazna alternativa množičnemu prevozu.

Nemško podjetje Volocopter je že na dobri poti, da leta 2024 v Singapur in Pariz pripelje floto električnih zračnih taksijev.

Električni osebni leteči avtomobili bodo revolucionirali pustolovska potovanja. Safariji, gorski vrhovi, obisk Machu Picchuja, vsi kraji, do katerih je trenutno težko priti, bodo nenadoma enostavno dostopni za popotnike.
 

Robotski taksiji 

Medtem ko nekatere družbe razvijajo leteče taksije, pa druge taksi službe ostajajo trdno na zemlji, vendar z nekaj resnimi nadgradnjami.

Avtonomna storitev naročanja prevozov postopoma že postaja del vsakdanjega življenja ljudi.

Podjetje Motional, skupno podjetje Hyundaija in globalnega tehnološkega podjetja Aptiv, v Las Vegasu ponuja avtonomni robotski taksi prek aplikacij Lyft in Uber.

Trenutno je voznik še vedno prisoten v vozilu, vendar bodo ti taksiji najpozneje do konca leta 2023 vozili brez voznika.

Drugo podjetje v tem segmentu je Waymo (hčerinsko podjetje Googlove matične družbe Alphabet Inc.), ki od leta 2020 upravlja prvo popolnoma avtonomno storitev naročanja prevozov v delih Phoenixa.
Storitev, ki je na voljo prek aplikacije Waymo One, se je od takrat razširila v središče Phoenixa, San Francisca in nato še v Los Angeles.

Tudi velika globalna podjetja, Amazon, Tesla in Cruise, pospešeno napredujejo na področju avtonomnih vozil v ZDA.

Na Kitajskem je tehnološki velikan Baidu leta 2022 lansiral popolnoma avtonomno storitev naročanja prevozov Apollo Go. Storitev je na voljo v Pekingu, Šanghaju in Wuhanu, za leto 2023 pa je v načrtu širitev še v druga mesta.
 

Poleti z ničelnimi neto emisijami 

Prihodnost potovanj je neločljivo povezana s podnebnimi spremembami. Mednarodna organizacija civilnega letalstva (ICAO) je objavila dolgoročni cilj, doseči ničelne neto emisije ogljika do leta 2050.

Družbe po vsem svetu se že prilagajajo novim podnebnim razmeram in razvijajo letala, ki ne bodo onesnaževala okolja.

Ameriško podjetje Eviation Aircraft ponuja pogled v prihodnost s svojim elegantnim, popolnoma električnim letalom "Alice". To 9-sedežno potniško letalo naj bi začelo obratovati leta 2027. Doslej so letalski prevozniki Aerus v Mehiki, DHL, Air New Zealand in drugi, naročili že več kot 300 letal Alice.
 

Nadzvočni leti 

Družba Boom s sedežem v Denverju trenutno dela na posodobljeni različici Concorda, katerega cilj je narediti nadzvočno potovanje veliko tišje, bolj zeleno in cenovno dostopnejše.

Po navedbah podjetja lahko Boomovo letalo Overture prevaža do 80 ljudi, čas potovanja pa se ob ničelnih emisijah ogljika skrajša za polovico. To pomeni, da bi let iz New Yorka v Frankfurt lahko trajal 4 ure namesto 8, iz Los Angelesa v Sydney pa bi lahko pripotovali v 8 urah namesto v 14 urah.

Ker bo Overture letel na višji nadmorski višini kot današnja letala, bodo potniki skozi okna lahko videli ukrivljenost Zemlje.

Doslej je več velikih letalskih družb, vključno z American Airlines, United in Japan Airlines, oddalo naročila za Overture, kar nakazuje zaupanje industrije v prihodnost nadzvočnih letov.

Družba Boom načrtuje začetek proizvodnje letal leta 2024, izvedbo testnih poletov leta 2027, pridobitev certifikatov za prevoz potnikov pa leta 2029.


 

Bivanje v ekološko ozaveščenih hotelih 

Tudi ekološko ozaveščeni hoteli si utirajo pot bolj trajnostnim potovanjem v prihodnosti.
 
Hotel room2 je bil odprt v Londonu leta 2021. Hotel ima ničelni ogljični odtis, od proizvodnje in gradnje, materialov, vzdrževanja, elektrike itd.
 
V primerjavi z običajnim hotelom podobne velikosti, room2 porabi -89 % manj energije na m2, zahvaljujoč toplotnim črpalkam, sončnim kolektorjem, napravam za varčevanje z vodo, trajnostnim politikam nabave, biotsko raznovrstni zeleni strehi in politiki brez odpadkov.
 
Podobni hoteli po svetu so še hotel Marcel New Haven v ZDA, Six Senses Svart na Norveškem ter letovišče Sheybarah v Rdečem morju ob obali Savdske Arabije.
 

Jezikovne ovire bodo kmalu postale preteklost 

Prevajanje v realnem času postaja iz dneva v dan bolj izpopolnjeno

Googlove slušalke Pixel Buds lahko neposredno prevajajo v govorni ali pisni obliki. Podjetje tudi razvija očala za razširjeno resničnost, ki v realnem času prikazujejo prevedeno besedilo na lečah.

Drugo podjetje, Mymanu, prav tako ponuja samodejno glasovno prevajanje prek svojih ušesnih čepkov CLIK S.

Slušalke, ki se trenutno uporabljajo v gostinstvu in bodo kmalu uvedene za pomoč prosilcem za azil v Združenem kraljestvu, se sinhronizirajo s prevajalsko aplikacijo podjetja MyJuno, da uporabnikom pomagajo komunicirati z ljudmi v več kot 37 jezikih.

Podjetje pravi, da bo kmalu lansiralo prve ušesne slušalke na svetu z glasovnim upravljanjem, ki podpirajo eSIM. Imenujejo se Titan in se lahko uporabljajo kot telefon brez zaslona, ponujajo pa tudi prevod v živo brez potrebe po telefonski aplikaciji.
 

Vesoljski turizem 

Vesoljski turizem bo zelo kmalu na voljo najbolj premožnim potnikom

Po podatkih SpaceVIP, ki se predstavlja kot edini ponudnik izkušenj, povezanih z vesoljem, je leta 2023 na voljo približno ducat vrst ekspedicij, ki jim bo kmalu sledilo še veliko več.

Za začetek Blue Origin ponuja izlete mimo Karmanove črte, meje nad morsko gladino, ki označuje začetek vesolja.

SpaceX je uspešno izstrelil komercialne orbite okoli Zemlje, misije na Mednarodno vesoljsko postajo (ISS) in načrtuje, da bo japonskega podjetnika Yusaku Maezawa in mednarodno posadko umetnikov, igralcev, glasbenikov in športnikov že v letu 2023 peljal na prvo civilno misijo okoli Lune.

Tisti, ki iščejo posebno vesoljsko izkušnjo, bodo lahko kmalu odpotovali na rob vesolja v kapsuli vesoljske ladje Neptun, ki jo poganja SpaceBalloon (enakega uporablja NASA), s prostorsko perspektivo. Med 6 urnim potovanjem, ki naj bi ga uvedli leta 2024, bodo popotniki uživali v panoramskem pogledu na Zemljo, gurmanskem obroku in koktajlih, nato pa bodo pristali na vodi.

Virgin Galactic medtem načrtuje, da bo to poletje lansiral 90-minutne vožnje v zgornje plasti atmosfere. Suborbitalni let bo stal približno 450.000 USD, potniki pa bodo imeli približno minuto časa, da uživajo v osupljivih razgledih in izkusijo ničelno gravitacijo.

Več podjetij, vključno s Hi-Seas, Space Training Academy, Nastar Center in Air Zero G, ponuja programe usposabljanja na Zemlji, tako da lahko potniki izkusijo različne ravni gravitacije, se naučijo astronavtskih manevrov in uživajo v izkušnjah simulatorja, kot je izstrelitev na Luno ali pristajanje na ISS .
 

Tehnologija hyperloop  

Ameriški podjetnik Elon Musk že več let govori o tehnologiji hyperloop, ultra-hitrem transportnem sistemu v nizkotlačnem vakuumu v cevi.

Z omrežji Hyperloop bi lahko od Los Angelesa do San Francisca pripotovali v 30 minutah, od Pekinga do Šanghaja v 60 minutah in od Pariza do Amsterdama v 90 minutah. Poleg prihranka časa zagovorniki trdijo, da ima Hyperloop tudi potencial, da zagotovi cenejšo, hitrejšo, varnejšo in bolj trajnostno alternativo običajnemu množičnemu prevozu.

V zadnjem desetletju so prva podjetja na tem področju, kot so podjetje The Boring Company, Virgin Hyperloop (zdaj Hyperloop One) in Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT), naredila velik napredek na tem področju, ki pa je naletel na regulativne, finančne in infrastrukturne izzive.

Kljub neuspešnemu poskusu v začetku tega leta HyperloopTT dela na potencialnih projektih, vključno s povezavo med Chicagom, Clevelandom in Pittsburghom.

Kitajska korporacija za vesoljsko znanost in industrijo je januarja 2023 v provinci Shanxi opravila nekaj uspešnih testnih voženj hiperloopa.

Hardt Hyperloop je na Nizozemskem predstavil svojo tehnologijo pri nizkih hitrostih in zdaj gradi evropski center Hyperloop za demonstracije in testiranje pri visokih hitrostih.

TransPod s sedežem v Torontu pa upa, da bo tehnologijo hyperloop prinesel v Kanado s svojim istoimenskim transportnim sistemom, ki temelji na ceveh in ga poganja obnovljiva energija.
Do leta 2025 namerava podjetje zgraditi povezavo med Calgaryjem in Edmontonom, ki bo obe mesti povezala v 45 minutah.



Viri: Factiva, CNN

 

Preberite še:

Globalni trendi na področju turizma

Japonska bo na svetovni razstavi Expo 2025 predstavila leteče taksije



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: