Pandemija velja za prelomnico v razvoju e-trgovine

četrtek, 04. februar 2021

Pandemija je v številnih državah po svetu povzročila velike spremembe na področju spletne prodaje in trgi so se hitro prilagodili moderni, e-trgovinski dobi.

V mnogih državah spletno nakupovanje ni bilo dobro razvito, predvsem zaradi nerazvite infrastrukture, pomanjkanja dostopa do bančništva in nezaupanja potrošnikov v elektronska plačila. Takšne ovire so zavirale rast spletne trgovine v večjem delu sveta, vendar je pandemija COVID-19 na tem področju povzročila hitre spremembe.

V Mehiki ima na primer manj kot polovica odraslih bančne račune. Pred pandemijo je spletna trgovina v državi predstavljala manj kot 5 % maloprodaje, kar je le tretjina svetovnega povprečja. Pomanjkanje dostopa do bančništva in nezaupanje v finančni sistem sta v Mehiki zavirala razcvet spletne trgovine, ki se je zgodil v Evropi, na Kitajskem in v ZDA. Toda ko so se zaradi pandemije trgovine zaprle, so se milijoni prebivalcev brez zadržkov preusmerili na splet. Mehiška podjetja so se hitro odzvala, kar je lani povzročilo 54 % rast spletne prodaje.

V Mehiki je vlada postavila temelje za razvoj spletne trgovine z izgradnjo infrastrukture za elektronske plačilne sisteme, kar je olajšalo plačevanje po spletu. Spletni trgovci, kot na primer Amazon, zdaj prodajajo predplačniške kartice v trgovinah, ki jih kupci lahko uporabljajo za spletno nakupovanje. Spletni trgovci tudi sodelujejo z lokalnimi partnerji, da bi pospešili dostave z uporabo skladišč, ki so v bližini gosto naseljenih območij.

Podoben preobrat kot v Mehiki, se je zgodil tudi v drugih večjih gospodarstvih, kot so Indija, Rusija in Brazilija, kjer spletno nakupovanje pred pandemijo še ni bilo dobro razvito.

Pandemija COVID-19 je povsod po svetu pospešila prehod na e-poslovanje, ki pa je v državah, kjer veliko ljudi šele razvija navade spletnega nakupovanja, lahko veliko bolj donosen.

Na primer v Indiji je elektronsko poslovanje lani predstavljalo le 6,5 % trga, kar je manj kot četrtina kitajske stopnje. Zaradi povečanega spletnega nakupovanja trgovci na teh trgih dohitevajo svetovne konkurente z ustvarjanjem varnejših plačilnih sistemov, razširitvijo distribucije, pospešenimi dostavami ter širjenjem storitev za stranke na platformah, kot sta Facebook in WhatsApp.

Rusija ima velik potencial za razmah e-trgovine, saj ima skoraj toliko uporabnikov interneta kot Združeno kraljestvo in Nemčija skupaj. Kljub temu imata obe državi več kot dvakrat večje spletne trge, saj sta v Rusiji, podobno kot v Mehiki, naklonjenost gotovinskemu plačevanju in nerazvita distribucijska mreža, zavirala rast trga.

Toda pandemija COVID-19 je hitro spremenila nakupovalne navade tudi v Rusiji. Uveljavljena podjetja na trgu, kot sta Wildberries in Yandex NV, ter novoustanovljena podjetja, pospešeno investirajo v spletno trgovino, saj se je zaradi pandemije s spletnim nakupovanjem prvič srečalo 10 mio ruskih potrošnikov. Podjetja so se hitro odzvala na povečano povpraševanje, povečala ponudbo in uvedla hitrejše roke dostave.

Po podatkih Euromonitor International se je v Rusiji spletna prodaja v letu 2020 povečala za 45 %, medtem ko se je celoten maloprodajni trg skrčil. Potencial za rast spletne trgovine v Rusiji pa še vedno ostaja zelo velik.

V Braziliji je spletna prodaja leta 2020, po podatkih Euromonitor International, narasla za 66 %, kar je več kot dvakrat več kot v ZDA. Tradicionalni trgovci na drobno, kot sta Via Varejo in Magazine Luiza, so zaradi povečane spletne prodaje začeli uporabljati spletne platforme, kot je na primer WhatsApp, za pošiljanje sporočil, ponujanje promocij in dokončanje transakcij. Trgovske verige so začele pošiljati spletna naročila kar iz trgovin, kar je običajna praksa tudi na drugih trgih.

Indija ima še večji potencial za razvoj spletne trgovine, saj ima več kot milijardo ljudi in je tretji največji maloprodajni trg na svetu, zaostaja le za ZDA in Kitajsko. A ovire za razvoj spletne prodaje so zelo velike, saj je na internet priključena le približno polovica gospodinjstev. Po napovedih analitikov naj bi se spletni trg države do leta 2024 skoraj potrojil na približno 100 mlrd USD, predvsem na račun povečane spletne prodaje živil in preusmeritve industrijskega giganta Reliant Industries Ltd., največjega podjetja v državi, v tehnologijo in e-trgovino.

Seveda pa lahko rast e-trgovine tudi zmanjša stopnjo dobička, saj morajo zdaj trgovci več porabiti za stroške distribucije in gradnjo distribucijskih omrežij. Spletni kupci pa se po spletu tudi manj odločajo za impulzivne nakupe v primerjavi z nakupovanjem v fizičnih prodajalnah. 
 

Rast spletne prodaje v letu 2020

 
Država Vrednost spletne prodaje v 2020
(v mlrd USD)
Rast glede na 2019 v %
Brazilija 26 66
Mehika 14 54
Rusija 34 45
ZDA 671 31
Združeno kraljestvo 118 30
Indija 41 28
Kitajska 852 20
Nemčija 79 15
Japonska 103 10
 
Vir: Euromonitor International


Viri: Factiva, National Post, Euromonitor International

Več informacij o globalnih trendih na področju IKT

Poglejte si tudi: E-izvoz