Združeno kraljestvo je v težkem položaju glede avtomobilskih pravil po brexitu
Prehod na EV in nove izvozne zahteve po brexitu, zmanjšujejo konkurenčnost britanske avtomobilske industrije
Stellantis, 4. največji proizvajalec avtomobilov na svetu, je britanskemu parlamentu predložil dokaze, ki kažejo, da bo prisiljen zapreti svoje delovanje na trgu Združenega kraljestva, če se trgovinski odnosi med Združenim kraljestvom in EU ne bodo znatno liberalizirali.
Stellantis, družba z blagovnimi znamkami, kot so vozila Peugeot, Fiat in Vauxhall, je opozorila parlamentarni odbor, da bodo proizvajalci avtomobilov v Združenem kraljestvu v prihodnjih letih zaradi prehoda na električna vozila (EV) in novih izvoznih zahtev po brexitu težko konkurirali.
Družba ocenjuje, da bi lahko zaprla svoja 2 obrata v Združenem kraljestvu, kjer zaposluje več kot 5.000 ljudi.
Stellantis namerava igrati pomembno vlogo pri elektrifikaciji britanske avtomobilske industrije. Družba preoblikuje svoje obrate v pristanišču Ellesmere blizu Liverpoola za proizvodnjo majhnih električnih kombijev. Stellantis je največji proizvajalec priljubljenih gospodarskih vozil Vauxhall v Združenem kraljestvu. Kombiji, ki se uporabljajo za dostavo v e-trgovini, so izdelani v tovarni v Lutonu, severno od Londona.
Stellantis je prvi proizvajalec avtomobilov, ki je vlado Združenega kraljestva pozval k ponovnim pogajanjem o trgovinskih pogojih Združenega kraljestva z EU po brexitu. Gre za najpomembnejši poseg podjetij v zvezi z vplivom brexita na trgovinska pravila EU, odkar je Združeno kraljestvo zapustilo EU, kljub vse večji tendenci poseganja podjetij v to problematiko.
O tem vprašanju so že potekali neformalni politični pogovori med vlado Združenega kraljestva in trgovinskimi pogajalci EU. Ko bo politika usklajena, naj bi sledili tehnični pogovori in nato dogovor.
Politična pomembnost brexita je močno zmanjšana. Zaradi upočasnjevanja in morebitnega krčenja gospodarstva to verjetno ne bo glavna prioriteta britanske vlade, saj ta ne želi tvegati sporov znotraj stranke. Številni poslanci nočejo ponovno odpreti vprašanja brexita, ki konservativno stranko trenutno deli na 2 dela. Eden podpira podjetništvo, drugi pa brexit in suverenost.
Po mnenju EIU bo vlada Združenega kraljestva verjetno odložila ukrepanje glede tega vprašanja do naslednjih volitev, da bi se izognila delitvi znotraj konservativne stranke.
Če bi Stellantisu uspelo pri svojem posredovanju, bi to spodbudilo še druga podjetja in sektorje, da zahtevajo nadaljnje subvencije in ugodnejše pogoje trgovanja za svoje industrije.
EIU ocenjuje, da bo potrebna določena stopnja liberalizacije, da bo Združeno kraljestvo ohranilo konkurenčnost in zato pričakuje, da se bodo trgovinski odnosi med Združenim kraljestvom in EU v prihodnjih letih postopoma ponovno liberalizirali.

Izzivi avtomobilske industrije v Združenem kraljestvu
Število proizvedenih avtomobilov v Združenem kraljestvu se je močno zmanjšalo, potem ko so britanski volivci na referendumu potrdili izstop iz EU. Število proizvedenih enot se je lani znižalo na 775.000, z 1,7 mio v letu 2016.
Proizvodnja avtomobilov se je v Q1 2023 medletno povečala za 6 %, saj so se težave z dobavo delov zmanjšale.
Avtomobilska industrija je pomembna panoga v Združenem kraljestvu, saj zaposluje 182.000 ljudi in predstavlja 10 % britanskega izvoza blaga.
Izstop Združenega kraljestva iz EU je povzročil dvome pri proizvajalcih avtomobilov, ki razmišljajo o naložbah v državi.
Združeno kraljestvo trenutno izvozi okoli 80 % avtomobilov, proizvedenih v državi, od tega večino na trge EU, na Kitajsko in v ZDA.
Ker ti trgi širijo lastne zmogljivosti za proizvodnjo EV in si hkrati prizadevajo doseči dolgoročne podnebne cilje, bodo v prihodnje verjetno uvažali manj vozil iz Združenega kraljestva.
Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU) ocenjuje, da bi lahko Združeno kraljestvo leta 2030 v EU izvozilo za 10,9 mlrd GBP (12,78 mlrd EUR) manj kot lani. Izvoz na Kitajsko bi po ocenah lahko upadel za 1,45 mlrd GBP (1,7 mlrd EUR), izvoz v ZDA pa za več kot 900 mio GBP (1 mlrd EUR). Skupno je napovedan padec izvoza do -59 %.
Proizvajalci avtomobilov so v zadnjih letih obtožili vlado Združenega kraljestva, da ni izvajala ustrezne zakonodaje in predpisov za konkurenčnost britanske proizvodnje EV. Pozivi k ukrepanju so bili to zimo posebej močni med krizo cen energije in posledicami brexita.
Ford, Jaguar Land Rover in Stellantis so prejšnji mesec vlado opozorili, da njihove naložbe v EV in komponente, izdelane v Združenem kraljestvu, visijo na nitki. Pozvali so k spremembam carin po brexitu za blago, s katerim se trguje z EU. Izrazili so tudi pomisleke glede cen energije in nadaljnjih izzivov pri razvoju giga-tovarn baterij v Združenem kraljestvu.
ECIU svari pred nadaljnjim zastojem v panogi, če se Združeno kraljestvo ne bo odzvalo na ameriški zakon o zmanjševanju inflacije in industrijski načrt EU o zelenem dogovoru. Oba paketa namenjata milijarde subvencij za energetski prehod, vključno z EV.
Vrednosti GBP so preračunane v EUR po povprečnem letnem deviznem tečaju ECB za leto 2022.
Viri: Factiva, Economist Intelligence Unit, The New York Times
Preberite tudi:
Globalni trendi na področju avtomobilske industrije
Gospodarstvo ter možnost vstopa na trg Združenega kraljestva
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.