Kakšna je usoda evropske industrije baterij za EV?

torek, 26. november 2024
 

Finančni zlom švedskega Northvolta

Northvolt, švedski proizvajalec baterijskih celic za električna vozila (EV), je v četrtek, 21. novembra v Teksasu vložil zahtevo za zaščito pred stečajem, potem ko so bili pogovori o financiranju z vlagatelji in upniki, vključno s Volkswagnom in Goldman Sachsom, neuspešni.

Finančni zlom evropskega proizvajalca baterij, ki je najbolj financirano evropsko zagonsko podjetje, vzbuja dvome o optimističnih napovedih o prehodu Evrope na elektrificiran promet.

Rast povpraševanja po EV se giblje počasneje, kot so predvidevali mnogi v industriji, Kitajska pa je prevzela veliko vodilno vlogo pri napajanju EV, saj nadzoruje 85 % svetovne proizvodnje baterijskih celic.

Izdelava baterij in celic, enot, ki shranjujejo in pretvarjajo kemično energijo v elektriko, je občutljiv proces in izziv za vsakega proizvajalca baterij.

Northvoltu ni uspelo zadovoljil povpraševanja po dobavi svojih strank, poleg tega pa so Kitajci pri baterijah tehnološko 10 let pred Zahodom.


 

Upad evropske industrije baterij za EV

Glede na podatke Benchmark Minerals, se je leta 2024 napovedana zmogljivost proizvodnje baterij v Evropi do leta 2030 zmanjšala za 176 gigavatnih ur, kar je enako skoraj vsej trenutni nameščeni zmogljivosti v Evropi.

V EU obstajajo tovarne baterijskih komponent, vendar so večinoma kitajske. Kitajske tovarne so močno subvencionirane, njihova tehnologija in proizvodna učinkovitost pa sta precej pred evropskimi tovarnami. In stečaj Nortvolta kaže, da Evropa ne more tekmovati v tej industriji.
Stroški kitajskih baterij hitro padajo. Povprečni stroški litij-železo-fosfatnih baterij so v zadnjem letu padli za polovico na 53 USD (49 EUR) na kWh. Kitajska pa prevladuje tudi pri ponudbi kritičnih kovin, vključno z nikljem, grafitom in litijem.
 

Trenutno delujoče tovarne baterij za EV po državah


Združeno kraljestvo
  • SUNDERLAND: Tovarna družbe AESC, ki jo podpira Nissan, deluje od leta 2012 in ima proizvodno zmogljivost 1,8 GWh.
Češka
  • HORNI SUCHA: Češki proizvajalec baterij Magna Energy Storage (MES) cilja na proizvodnjo 15 GWh v tovarni, vredni 1,4 mlrd CZK (58,3 mio EUR). Odprta je bila septembra 2020, njena začetna zmogljivost pa je 200 MWh.
Francija
  • DOUVRIN: Tovarna podjetja Automotive Cells Company (ACC) je bila odprta maja 2023, delovanje pa se je začelo v drugi polovici leta. ACC je skupno podjetje Stellantisa, Mercedes Benza in TotalEnergies. Marca sta ACC in Equans podpisala dogovor o podvojitvi zmogljivosti tovarne na 13 GWh do leta 2026.
  • QUIMPER: Tovarna Blue Solutions, ki je v lasti skupine Bolloré, je bila v Ergue-Gabericu odprta leta 2013.
Nemčija
  • GRUENHEIDE: Tesla si prizadeva pridobiti soglasje nemške vlade za podvojitev zmogljivosti svoje 5 mlrd EUR vredne tovarne baterij blizu Berlina s trenutnih 50 GWh.
  • ERFURT: Kitajski CATL povečuje zmogljivost svoje tovarne z 8 GWh na 14 GWh.

 
  • LUDWIGSFELDE: Microvastova tovarna ima zmogljivost 1,5 GWh, njen cilj je povečanje zmogljivosti na 6 GWh.
Madžarska
  • GOED: Samsungova 1,2 mlrd EUR vredna tovarna z zmogljivostjo 30 GWh je začela s proizvodnjo leta 2018.
Italija
  • TEVEROLA: FAAM, ki je v lasti podjetja Seri Industrial, je leta 2024 začel s proizvodnjo v svoji 570 mio EUR vredni tovarni. Začetna nameščena zmogljivost je 0,35 GWh, ciljna pa 8 GWh.
Norveška
  • ARENDAL: Baterijsko zagonsko podjetje Morrow je avgusta 2024 odprlo 470 mio EUR vredno tovarno, katere ciljna zmogljivost je 32 GWh.
Poljska
  • WROCLAW: Tovarna LG Energy Solution je začela s proizvodnjo leta 2017. Začetna kapaciteta je 100.000 baterij, cilj pa 115 GWh do leta 2025.
Srbija
  • SUBOTICA: ElevenES je aprila 2024 odprl svojo tovarno LFP baterijskih celic. Cilj proizvodnje je 48 GWh do leta 2027, načrtovana naložba pa 1 mlrd EUR.


Švedska
  • SKELLEFTEA: Northvoltova tovarna je začela s proizvodnjo konec leta 2021. Skupina je septembra 2024 prekinila načrte za širitev tovarne zaradi proizvodnih težav, počasnega povpraševanja in konkurence s Kitajske. Zdaj izdeluje samo baterijske celice. Njena instalirana moč je 16 GWh, vendar ne obratuje na tej ravni. Podjetje je zaradi zgrešenih ciljev omejilo proizvodnjo v tovarni.
 

Načrtovane tovarne baterij za EV po državah


Belgija
  • SENEFFE-MANAGE: Podjetje Avesta Battery and Energy Engineering pričakuje, da bo njegova 40 mio EUR vredna tovarna v celoti začela delovati do leta 2030, njena zmogljivost pa bo 3 GWh.
Združeno kraljestvo
  • SOMERSET: Indijska skupina Tata bo zgradila 4 mlrd GBP (4,5 mlrd EUR) vredno giga-tovarno za oskrbo svojih tovarn Jaguar Land Rover. Tovarna bo imela začetno proizvodnjo 40 GWh, proizvodnja pa bo stekla leta 2026.
Evropa (lokacija še ni določena)
  • Stellantis namerava v Evropi zgraditi tovarno za proizvodnjo LFP baterij, kot del načrtovanega skupnega podjetja s kitajskim podjetjem CATL.
Finska
  • KOTKA: Skupina Finnish Minerals Group je podpisala pogodbo s potencialnim partnerjem za obrat za proizvodnjo celic. Potem ko je bila oktobra zaključena presoja vplivov na okolje za objekt, je podjetje sporočilo, da pričakuje, da se bo proizvodnja začela leta 2026.
Francija
  • DOUAI: Kitajska družba Envision vlaga do 2 mlrd EUR v giga-tovarno AESC v bližini središča Renault ElectriCity. Tovarna bo imela začetno zmogljivost 9 GWh, obratovati pa naj bi začela leta 2026.
  • DUNKIRK: Tajvanski ProLogium si prizadeva pridobiti državne subvencije za 5,2 mlrd EUR vredno tovarno. Proizvodnja naj bi se začela leta 2026 s ciljno zmogljivostjo 48 GWh.
  • DUNKIRK: Francosko zagonsko podjetje Verkor je maja sporočilo, da je zagotovilo več kot 1,3 mlrd EUR financiranja za tovarno v Dunkerqueu, katere ciljna zmogljivost znaša 12 GWh. Največji naročnik podjetja bo Renault.
  • HAUTS-DE-FRANCE: Tiamat Energy, ki ga podpira Stellantis, namerava do leta 2029 zbrati 150 mio EUR za izgradnjo 5 GWh giga-tovarne za celice natrijevih ionskih baterij.  
Nemčija
  • HEIDE: Marca je Northvolt v tem mestu začel graditi svojo tovarno, potem ko je prejel 902 mio EUR nemških državnih subvencij. V tovarno namerava vložiti 3 do 5 mlrd EUR.
  • SALZGITTER: Volkswagen namerava do leta 2030 v Evropi zgraditi 6 tovarn s skupno zmogljivostjo 240 GWh. Proizvodnja v prvi tovarni se bo začela leta 2025, ciljna zmogljivost pa je 20 GWh.
Madžarska
  • DEBRECEN: CATL gradi 7,3 mlrd EUR vredno tovarno, katere ciljna zmogljivost je 100 GWh. Graditi so jo začeli leta 2022, proizvodnja pa naj bi stekla v dveh do treh letih.
  • DEBRECEN: Kitajski EVE Power bo investiral 1 mlrd EUR v izgradnjo 28 GWh tovarne, je maja 2023 napovedal madžarski zunanji minister.
Norveška
  • TRONDHEIM: Elinor je vložil 10 mlrd NOK (875,3 mio EUR) v tovarno, ki naj bi začela obratovati do leta 2026 in bo imela zmogljivost približno 40 GWh do leta 2030. Podjetje je avgusta sklenilo partnerstvo s kitajsko Morlus Technology za naložbo v proizvodnjo baterij.
Portugalska
  • SINES: Kitajski CALB pričakuje, da bo njegova tovarna začela obratovati do konca leta 2025 s zmogljivostjo 15 GWh, leta 2028 pa se bo zmogljivost povečala na 45 GWh.
Srbija
  • ĆUPRIJA: Slovaški startup InoBat načrtuje gradnjo giga-tovarne z državnimi sredstvi v višini 419 mio EUR. Delovati bo začela do leta 2025. Začetna zmogljivost bo 4 GWh, ciljna pa je 32 GWh.
Slovaška
  • SURANY: Inobat in kitajski Gotion High Tech načrtujeta do leta 2026 v Evropi zgraditi tovarno baterij za EV z začetno proizvodnjo 20 GWh.
Španija
  • BASKIJA: BASQUEVOLT namerava do leta 2027 vložiti več kot 700 mio EUR v tovarno s ciljno zmogljivostjo 10 GWh.
  • NAVALMORAL DE LA MATA: Španija je podpisala pogodbo s podjetjem Envision za izgradnjo 2,5 mlrd EUR vredne tovarne z zmogljivostjo 30 GWh.
  • SAGUNTO: Volkswagen in partnerji nameravajo vložili 10 mlrd EUR v 40 GWh tovarno. Proizvodnja naj bi stekla leta 2026.
  • VALLADOLID: InoBat je s špansko vlado podpisal pogodbo o postavitvi 32 GWh tovarne, vredne 3 mlrd EUR.
Švica
  • FRAUENFELD: Podjetje Swiss Clean Battery (SCB) pričakuje, da bo njegova tovarna, vredna 775 mio CHF (797,4 mio EUR), v celoti začela delovati do leta 2030. Ciljna kapaciteta je 7,6 GWh.  
 

Preklicane ali prestavljene investicije ter investicije, ki čakajo na dovoljenja


Nemčija, Italija
  • Junija 2024 je ACC prekinil delo v tovarnah v Nemčiji in Italiji, saj je zaradi upočasnjenega povpraševanja po EV prešel na cenejše baterije. Do leta 2030 je nameraval porabiti več kot 7 mlrd EUR za 3 giga-tovarne v Evropi, s skupno zmogljivostjo 40 GWh.
  • SCARMAGNO, ROMANO CANAVESE: Italvolt, ki je v lasti Pininfarine, je za nedoločen čas preložil načrte za 3,5 mlrd EUR vredno tovarno.
Združeno kraljestvo
  • COVENTRY: Javno-zasebno skupno podjetje West Midlands Gigafactory je oktobra 2023 sporočilo, da je v naprednih pogovorih z več azijskimi izdelovalci baterij o naložbah v to lokacijo, potem ko je Coventry odobril potencialno tovarno. Skupno podjetje je oktobra sporočilo, da je prejelo 14,5 mio GBP (16,67 mlrd EUR) za začetek načrtovanja infrastrukturnih del.
  • SUNDERLAND: Envision načrtuje gradnjo tovarne v bližini Nissanove tovarne s proizvodno zmogljivostjo 12 GWh. Projekt čaka na regulatorno odobritev.  
Finska
  • Kitajski Svolt je med uvrstil Finsko v ožji izbor kot potencialno lokacijo za tovarno baterijskih celic z zmogljivostjo približno 50 GWh, vendar je oktobra sporočil, da je opustil načrte za proizvodnjo v Evropi.  
Norveška
  • MO I RANA: FREYR je opustil načrt za izgradnjo tovarne v vrednosti 1,7 mlrd USD (1,57 mlrd EUR), saj namerava svojo proizvodnjo osredotočiti na ZDA.
Švedska
  • BORLANGE: Northvolt je septembra 2024 preklical načrte za tovarno baterijskih celic.
  • GOTHENBURG: Northvolt je načrtoval gradnjo 50 GWh tovarne, ki naj bi začela proizvodnjo do leta 2026. Volvo Cars želi prevzeti Northvoltov delež v podjetju NOVO JV, vendar bo za postavitev tovarne potreboval novega partnerja.

Viri:
  • Factiva
  • Reuters
  • The Globe and Mail
  • Fotografije: spletne strani Northvolt, CATL in ElevenES
 

Preberite še:


Globalni trendi na področju zelene tehnologije

Globalni trendi na področju avtomobilske industrije

Globalni trendi na področju panoge strojev in naprav 

Gospodarstvo ter možnost vstopa na švedski trg



Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: