Pregled avtomobilske industrije v vzhodni Evropi – poročilo Economist Intelligence Unit (EIU)

torek, 25. avgust 2020
 
  • V večini držav vzhodne Evrope je bila zaradi pandemije COVID-19 avtomobilska industrija precej prizadeta, saj so bili proizvodni obrati in trgovci z avtomobili prisiljeni zaustaviti delovanje za nekaj tednov.
  • Kljub temu, da je trg junija začel okrevati, EIU napoveduje, da se bo prodaja novih avtomobilov v državah vzhodne Evrope (14 članic EU) v celotnem letu 2020 zmanjšala za -25 %. Poleg tega bo proizvajalce vozil in sestavnih delov prizadelo pomanjkanje izvoznega povpraševanja.
  • Zaradi slabe situacije v avtomobilski industriji se bodo zmanjšale tudi naložbene možnosti, potencialna možnost uvedbe ameriških tarif na uvoz vozil iz EU pa predstavlja še dodatno tveganje. Segment električnih vozil (EV) predstavlja eno od redkih svetlih točk v industriji.
  • Stanje v ruski avtomobilski industriji je nekoliko boljše, predvsem zaradi svežnja gospodarskih spodbud, vendar nizke cene nafte zmanjšujejo možnosti dolgoročne rasti na trgu.

Omejitveni ukrepi so znižali prodajo

Po podatkih Evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov (ACEA) je bila v vzhodni Evropi (med 14 novejšimi članicami EU) v obdobju januar-junij 2020 prodaja novih avtomobilov za -14 % nižja kot v enakem obdobju lani, prodaja novih gospodarskih vozil pa se je zmanjšala za -36 %. Junija se je upad prodaje zmanjšal na -21 %. Prodaja novih osebnih avtomobilov se je najbolj znižala na Hrvaškem, medtem ko je prodaja gospodarskih vozil najbolj upadla v Litvi. Največja trga v regiji, Poljska in Češka, sta v prvi polovici leta skupaj beležila upad prodaje za 130.000 vozil na medletni ravni. Če povprečna cena novega avtomobila znaša 19.800 EUR, potem ta izguba prodaje znaša približno 2,5 mlrd EUR.

Trgi neodvisnih držav so beležili manjše izgube. Po podatkih ruske agencije za analizo poslovanja v avtomobilski industriji - Autostat, je prodaja novih avtomobilov v Ukrajini v prvi polovici 2020 upadla le za -4%, medtem ko se je prodaja v Kazahstanu v tem obdobju medletno povečala za 56 %. Oba trga imata prednosti zaradi velikega povpraševanja in nizke osnove za primerjavo. Letna prodaja novih avtomobilov v Kazahstanu še vedno dosega le tretjino ravni iz leta 2013, prodaja v Ukrajini pa slabo šestino iz rekordnega leta 2008.

Julija 2020 se je v Rusiji prodaja novih avtomobilov v primerjavi z julijem 2019 povečala za 8,5 %. Na letnem nivoju beleži Rusija medletno znižanje za -19 %. Preobrat v juliju je deloma posledica paketa vladnih spodbud, vključno z nacionalnim načrtom za oživitev države v vrednosti 65,1 mlrd EUR, ki je bil objavljen junija. Nekateri proizvajalci avtomobilov za nova vozila ponujajo popuste do približno 2.300 EUR, na voljo pa so tudi cenejša posojila in ugodni leasing paketi.

Prizadeta je bila tudi proizvodnja avtomobilov

Znižanje prodaje je predvsem odraz pomanjkanja povpraševanja, prizadeta pa je bila tudi dobava. Proizvodni obrati v vzhodni Evropi so se v marcu in aprilu zaprli v povprečju za štiri tedne, nekateri pa so bili zaprti dva meseca ali več. Nemški skupini Volkswagen so njene regionalne dobave v obdobju januar-junij medletno upadle za -27 %, saj so bili številni proizvodni obrati začasno zaprti. Sem spadajo Audi na Madžarskem, Volkswagen na Slovaškem in Škoda na Češkem. Na Madžarskem je japonski Suzuki zaprl svojo tovarno v Esztergomu, nemški Daimler pa je zaprl svoj proizvodi obrat v Kecskemetu. Tudi po ponovnem zagonu proizvodnje v maju je bil obseg proizvodnje majhen.
S podobnimi težavami so se srečevali tudi proizvajalci avtomobilskih komponent, kar je posledično vplivalo na dobavne verige v celotni regiji.

ACEA ocenjuje, da se je proizvodnja avtomobilov na Poljskem, Madžarskem, Češkem, Slovaškem in v Romuniji skupno zmanjšala za približno 500.000 vozil. Še posebej hudo je bila prizadeta avtomobilska industrija Češke in Slovaške, ki sta  četrti in šesti največji avtomobilski proizvajalec v EU. Avtomobilski sektor predstavlja skoraj 10 % BDP na Češkem in 12 % na Slovaškem. Neposredno je v avtomobilski industriji na Češkem zaposlenih približno 180.000 ljudi, na Slovaškem pa 81.000. Zaradi zmanjšanega domačega in izvoznega povpraševanja se je proizvodnja čeških vozil v drugem četrtletju 2020 prepolovila v primerjavi z letom prej. Podoben padec so zabeležili na ruskem avtomobilskem trgu, kjer se je proizvodnja v drugem četrtletju leta 2020 medletno zmanjšala za -53 %.

Začetki okrevanja

Prodaja motornih vozil zdaj postopno narašča, a okrevanje ne bo močno. Ker se vlade osredotočajo na podporo celotnemu gospodarstvu in uresničevanju zelenih ciljev, je pomoč, ki je na voljo avtomobilskemu sektorju, omejena zlasti na električna vozila. EIU zato napoveduje, da bodo države v vzhodni Evropi zabeležile celoletni -21 % upad prodaje novih avtomobilov, pri čemer bo Rusija zabeležila najmanjši, -17 % padec, zaradi večjega internega trga. Ukrajina in Kazahstan bosta po napovedih dosegla rast prodaje, kar odraža njuno nizko osnovo in ne močne dejavnosti v tem sektorju. Leta 2021 se bo po napovedih rast pospešila in bo do leta 2022 na večini trgov enaka letni prodaji, zabeleženi leta 2019.

Glede na stanje v avtomobilski industriji večina proizvajalcev vozil in sestavnih delov zmanjšuje investicije in znižuje stroške. Kljub temu ima lahko vzhodna Evropa številne koristi zaradi širšega globalnega prestrukturiranja in premikov v naložbenih načrtih, saj ima sorazmerno poceni proizvodnjo v primerjavi z EU državami v zahodni Evropi. Južnokorejski Hyundai na primer na Češkem povečuje proizvodnjo svojih SUV vozil, podjetje Kia pa namerava proizvajati električna vozila na Slovaškem. Jaguar Land Rover iz Združenega kraljestva si prizadeva za širitev proizvodnje na Slovaškem, saj konec prehodnega obdobja Brexita z EU (31.12.2020) povečuje tveganja na domačem trgu. Februarja je BMW odložil načrte za gradnjo tovarne v Kalinjingradu, a je julija mestna vlada sporočila, da bo namesto tega zgradilo tovarno lokalno podjetje Avtotor.

Dolgoročna negotovost

Dolgoročne napovedi so deloma odvisne od svetovnih gibanj. Škoda, na primer, še vedno načrtuje gradnjo svoje druge tovarne v vzhodni Evropi, saj si želi v tem desetletju povečati globalno prodajo s približno 1,2 mio na 2 mio vozil. Pri načrtu se opira na močno okrevanje na večjih trgih EU in Kitajske. Številni proizvajalci avtomobilov se zanašajo na azijske dobavitelje, vzhodne članice EU pa skupaj s Turčijo ostajajo izhodišče za oskrbo trgov EU.

Pandemija korona virusa se še naprej širi po celotni regiji, kar je Ukrajino že prisililo v novo zaustavitev. Rast brezposelnosti in znižanje plač sta faktorja, ki bosta negativno vplivala na prodajo novih vozil, zlasti ob zmanjšanju vladnih podpor. ZDA še naprej grozijo EU s carinami na uvoz avtomobilov in drugih izdelkov, saj se povečujejo napetosti zaradi vprašanj, kot so na primer digitalni davki. V Rusiji pa so še vedno zaskrbljujoče nizke in nestanovitne cene nafte. Čeprav avtomobilska industrija v regiji nekoliko okreva, EIU ocenjuje, da bo okrevanje avtomobilskega sektorja v vzhodni Evropi v veliki meri določeno s trendi povpraševanja zunaj regije, zlasti v zahodni Evropi. Če bo okrevanje v zahodni Evropi šibkejše od napovedi, lahko to drastično okrni okrevanje avtomobilskega trga v vzhodni Evropi.

Prodaja novih avtomobilov v prvi polovici leta 2020, medletna sprememba v %



Vir: European Automobile Manufacturers Association (ACEA); Association of European Business (AEB)

Viri; Factiva; The Economist Intelligence Unit

Več informacij o globalnih trendih na področju avtomobilske industrije