Prevoz tovora v Rusijo

ponedeljek, 08. avgust 2022
 

Na vidiku dodatni zapleti pri prevozu tovora v Rusijo

Peti sveženj sankcij, ki jih je EU 8. aprila 2022 uvedla proti Rusiji zaradi Ukrajine, je vključeval prepoved vstopa v EU za ruske in beloruske cestne prevoznike.

Belorusija je 16. aprila 2022 uvedla zrcalne omejitve za evropske prevoznike in prepovedala prevoz avtomobilov in prikolic, registriranih v EU, čez carinsko mejo EAEU v Belorusijo. Kar zadeva cestni prevoz, je trenutno možno le ponovno natovarjanje in zamenjava priklopnikov (ponovno spenjanje) na posebnem območju na mejnih prehodih med EU in Belorusijo.

Za klasični cestni prevoz iz Evrope v Rusijo je zaenkrat ostala le še dobava čez mejo z Latvijo.

Rusija še ni uvedla podobnih sankcij za evropske letalske prevoznike. Vendar pa je ruska vlada pripravila ustrezen osnutek odloka in ga predložila Državni dumi. Čeprav podjetja te zakonodajne pobude ne podpirajo, je po mnenju strokovnjakov verjetnost, da bo odlok začel veljati 1. oktobra 2022, 95-odstotna. 

Začetek veljavnosti tega zakona bo v praksi pomenil izvajanje podobne sheme s ponovnim natovarjanjem in izmenjavo prikolic ne le prek Belorusije, temveč tudi prek Latvije. To bo podaljšalo tranzitno obdobje in povečalo stroške prevoza, medtem ko bo proga ostala operativna.



 

Kako trenutno poteka cestni prevoz iz Evrope v Rusijo prek Latvije?

Cestni prevoz iz Evrope v Rusijo prek Latvije trenutno opravljajo le tuja vozila.

Prepustna zmogljivost na ruski meji z Latvijo je veliko manjša kot na meji z Belorusijo (le dve mejni kontrolni točki). Zmogljivost vsake kontrolne točke znaša 120 avtomobilov na dan. Na meji nastajajo kolone do 1200 avtomobilov. Povprečen čas prečkanja meje je 5–7 dni.
 

Kakšne so logistične možnosti za dobavo v Rusijo v tranzitu prek Belorusije?

Prva možnost: dobava s pretovarjanjem v Belorusiji

Prva možnost je dobava po cesti s ponovnim natovarjanjem in zamenjavo priklopnikov (ponovno spenjanje) na posebnem območju na mejni kontrolni točki med EU in Belorusijo.

Opomba: Najlažji, vendar najdražji način; za priklopnike je vedno čakalna vrsta.

Druga možnost: kontejnerski vlaki

Dobava s kontejnerskimi vlaki, ki vozijo iz Evrope v Belorusijo in Rusijo predstavlja drugo možnost.

Opomba: Ta možnost je 30–40% cenejša od 1. možnosti.

Tretja možnost: Prekladanje »iz treh priklopnikov na vagon«

Možna je dobava po cesti do skladišč na Poljskem in v Litvi, kjer se širokotirna proga priključi ozkotirni progi; pretovarjanje po shemi »iz treh priklopnikov na vagon« za nadaljnji prevoz v Belorusijo, Rusijo in Kazahstan.

Opomba: Skladišča so zaradi velikega pretoka blaga polna, kljub temu pa je dobavni rok za to vrsto prevoza od vrat do vrat iz Evrope v Rusijo zdaj približno 35–45 dni (prevoz iz Nemčije v Moskvo traja približno 35–45 dni, iz Nemčije v Belorusijo pa 25–35 dni).

Četrta možnost: Prevoz »od zabojnika do zabojnika«

Obstaja vrsta prevoza prek Belorusije, ko se zabojnik z blagom naloži v Evropi in pripelje do poljsko-beloruske meje, nato pa se naloži v drug zabojnik, ki gre v Belorusijo in Rusijo.

Opomba: Ta možnost je cenejša od cestnega prevoza, vendar dražja od ponovnega natovarjanja »iz treh priklopnikov na vagon«. Ta vrsta prevoza od Evrope do Moskve zdaj traja približno 50 dni.
 

Peta možnost: Konsolidirani tovor

Konsolidirani tovor je vrsta prevoza, pri katerem se nesankcionirano blago zbira po vsej Evropi, nato pa se pripelje v skladišče v Litvi in obdela v Litvi.

Opombe: V praksi je carinjenje tovrstnega tovora dolgotrajno. Številni carinski zastopniki in posredniki predložijo te skupine blaga, dokler niso usklajene: 30% tovora je vedno odpravljenega v 5.–6. poskusu, 20% pa v 10. poskusu. Pravila za tovrstne prevoze se spreminjajo vsak dan. Ni jasno, ali bo ta vrsta prevoza še obstajala.

Šesta možnost: Dobava nekaterega blaga, za katero veljajo sankcije, v Rusijo prek Belorusije

Opomba: Nekatero sankcionirano blago se lahko v Rusijo uvaža prek Belorusije, saj je seznam sankcioniranega blaga za Rusijo obsežnejši kot za Belorusijo. Zato številna podjetja sedaj odpirajo podjetja v Belorusiji. Blago, ki je sankcionirano za Rusijo, vendar ni sankcionirano za Belorusijo, se pripelje v Belorusijo, se tam carini in pošlje podjetju v Rusijo.

Sedma možnost: Komisijski sporazum s Kazahstanom ali Kirgizijo

Opomba: Za dobavo blaga, ki je sankcionirano tako v Rusiji kot v Belorusiji, bi lahko bil primeren komisijski sporazum s Kazahstanom ali Kirgizijo. V tem primeru belorusko podjetje sklene komisijsko pogodbo s kazahstanskim/kirgiškim podjetjem, ki dobavi blago v Kazahstan/Kirgizijo, carinjenje pa se opravi v Belorusiji na podlagi komisijske pogodbe. Komisijski sporazum bo priložen beloruskim carinskim organom.


Dobava tovora preko Turčije

Dobava skozi Turčijo je v zadnjem času zelo priljubljena. Številna podjetja so pripravljena prevažati tovor in velike pošiljke prek Turčije, nato prek Azerbajdžana in Gruzije v Rusijo. Tranzitni čas je daljši, stroški prevoza so višji, a pot deluje. 
 

Dobava tovora preko Kaliningrada

To možnost je mogoče uporabiti, ko lahko prevoznik prevzame tovor iz Evrope in jo prepelje v Kaliningrad. Tam se lahko tovor pod režimom carinskega skladišča naloži na trajekt v Baltijsku in po morju prepelje v pristanišče Ust-Luga v bližini Sankt Peterburga. Poleg tega ga je mogoče poslati čez ozemlje Rusije do katere koli točke in ga po potrebi cariniti.
 

Neposredna dobava po cesti iz Kitajske

Podjetja, ki imajo možnost dobavljati blago v Rusijo neposredno od dobaviteljev iz kitajskih tovarn, to zdaj tudi počnejo. Na meji med Kitajsko in Kazahstanom sta dve glavni mejni kontrolni točki, prek katerih poteka prevoz – Alashankou na meji med Kitajsko in Kazahstanom ter Zabajkalsk. Obe možnosti se obneseta. Skozi Alashankou traja neposreden tranzit iz Kitajske v Rusijo 12–15 delovnih dni, skozi Zabajkalsk pa 15–21 dni. Trenutno so na meji z Alashankoujem dolge čakalne vrste zaradi sistema prepustnic (dovoljenj), ki se prevoznikom izdajajo v omejenih količinah.

Stanje v zvezi s tranzitnim obdobjem v Zabajkalsku je bolj predvidljivo. Ob prehodu meje je mogoče pridobiti carinsko dovoljenje. To je še posebej koristno za tista podjetja, ki imajo svoje pisarne in proizvodne obrate v ruskih regijah, saj lahko po carinjenju tovor prepeljejo neposredno v Jekaterinburg, Novosibirsk, Irkutsk, Tjumensko in druga ruska mesta.
 

Pomorski prevoz od Kitajske do Rusije

Pomorski promet je najbolj prizadeta oblika prevoza. Ni bil še ponovno vzpostavljen: na primer pomorski tovor iz Kitajske ali jugovzhodne Azije v pristanišča Novorosijsk in Sankt Peterburg s pomorskimi linijami. To je bila najdaljša, a najcenejša rešitev. Pomorske linije še vedno ne sodelujejo z Rusijo in ne pošiljajo pošiljk ruskim partnerjem. Preostali upravljavci so ruska linija »FESCO« s skromno zmogljivostjo, pa tudi nekatere kitajske linije, ki lahko dostavljajo tovor v pristanišča Novorosijsk in Sankt Peterburg.

Morske linije so v smislu dobave zelo selektivne. Zato se morski prevoz ne more šteti za popolnoma operativno rešitev za dobavo v Rusijo.

Zaenkrat je najprimernejša možnost za dobavo iz Kitajske v Rusijo »kombinacija morja in železnice«: po morju prek kratkega rokava do pristanišč Vladivostok in Vostočnij z nadaljnjim pretovarjanjem in prevozom po železnici po ozemlju Rusije.

Med Kitajsko in Rusijo obstaja neposredna železniška povezava, tovor pa je mogoče poslati s katere koli železniške postaje na Kitajskem. Vendar so vse železniške postaje, povezane z Rusijo, zdaj preobremenjene in odhodi vlakov so načrtovani mesec dni vnaprej. Opaženo je bilo tudi pomanjkanje zabojnikov.
 

Prispevek je povzet po ruskih virih in predstavlja ruski komentar sprejetih ukrepov.
 

Pripravila:

Tatiana Morozova
Lokalna sodelavka za področje gospodarstva
Veleposlaništvo Republike Slovenije v Moskvi
 
 

Preberite tudi:

Rusija - posodobitev informacije glede izpolnjevanja zahtev in carinskih predpisov
 
Beloruski izvoz je vse bolj odvisen od Rusije