Portugalska

Gospodarske panoge Portugalske


Preučite predstavitve gospodarskih panog po področjih:

Področje


Gospodarstvo ter možnost vstopa na portugalski trg

Vpogled v trg

Portugalska je razvita država z visokim dohodkom, vendar ima enega najnižjih dohodkov na prebivalca v EU.

Portugalska ima raznoliko in storitveno usmerjeno gospodarstvo. Strukturne reforme, ki se izvajajo od leta 2011, so ustvarile ekonomsko in regulativno ozračje, ki je ugodno za tuje naložbe. Država daje velik poudarek na turizem, obnovljive vire energije, visokokakovostne industrijske komponente, tehnološke storitve in kmetijske proizvode z dodano vrednostjo.

Kmetijski sektor je v letu 2023 ustvaril 3 % portugalskega BDP. Med glavne kmetijske pridelke spadajo žita, sadje, zelenjava in vino. 

Rudarstvo, zlasti baker in kositer, predstavlja velik del BDP države. Portugalska je tudi ena največjih izvoznic marmorja. Portugalski gozdovi zagotavljajo velik del svetovne zaloge plute.

Storitveni sektor ustvari 67 % BDP, najpomembnejši segment pa je turizem, ki predstavlja približno 17 % BDP. 
 
Gospodarska dejavnost na Portugalskem se je leta 2023 upočasnila na 2,3 %. EIU napoveduje, da bo rast v letu 2024 ostala nad povprečjem EU, podprta z živahnim turističnim sektorjem, naložbami, ki jih podpira EU, ter postopnim umirjanjem inflacijskih pritiskov.

Portugalska bo v letih 2021–2026 v okviru sklada EU za okrevanje in odpornost prejela približno 15,5 mlrd EUR.

Z 262,5 mio EUR blagovne menjave se je Portugalska v letu 2023 uvrstila na 34. mesto najpomembnejših trgovinskih partneric Slovenije.

Slovenija je v letu 2023 na Portugalsko izvozila za 170 mio EUR blaga, od tega največ v kategoriji električnih strojev in opreme. Izvoza v tej kategoriji je bilo v letu 2023 za 39,2 mio EUR, kar je predstavljalo 23 % celotnega izvoza Slovenije na Portugalsko.


Vrednost blagovne menjave električnih strojev in opreme med Slovenijo in Portugalsko (v 1.000 EUR)

(kombinirana nomenklatura: 85 Električni stroji in oprema ter njihovi deli, aparati za snemanje ali reprodukcijo slike in zvoka ter deli in pribor za te izdelke)


 

Industrijski sektor

Industrijski sektor zaposluje približno 1/4 aktivnega prebivalstva in prispeva 30 % k BDP Portugalske.

Glavne industrijske panoge so metalurgija, strojna industrija, proizvodnja električnih in elektronskih izdelkov, ter tekstilna in avtomobilska industrija. Visoko rast dosegata tudi segmenta biotehnologije in IT.

V letu 2023 je industrijska proizvodnja na Portugalskem zrasla za 0,5 %. Za leto 2024 je napovedana rast industrijske proizvodnje v višini 2,9 %. V letih 2025 in 2026 naj bi portugalska industrijska proizvodnja po napovedih EIU zrasla za 1,9 %, oziroma za 1,6 %. 

 
Tržni izzivi

  • Majhno portugalsko prebivalstvo ter obrobna geografska lega države, ki povečuje logistične stroške, bosta strukturno omejila tržne priložnosti.
  • Zaostrena denarna politika, inflacija, ter globalna oskrba z energijo, ostajajo glavna področja negotovosti.
  • Tuji izvozniki se na Portugalskem soočajo z močno konkurenco že uveljavljenih konkurentov na trgu.

 
Priložnosti na trgu 

  • Gospodarski razvoj se precej razlikuje po regijah. Bogatejše regije, ki obdajajo prestolnico Lizbono in Porto, kažejo enake osnovne značilnosti kot večina drugih razvitih regij EU, medtem ko so revnejše podeželske regije v južnem Alenteju in severni notranjosti, še vedno vezane na kmetijstvo. Migracija iz notranjosti v bogatejša obalna območja se bo v prihodnjih 5 letih nadaljevala, kar lahko poveča povpraševanje po osnovnih proizvodih in storitvah.
  • Portugalska je politično stabilna država, stopnja kriminala je razmeroma nizka, prebivalstvo pa je visoko izobraženo.
  • Tako fizična kot IT infrastruktura sta dobro razviti, stroški poslovanja na Portugalskem pa so znatno nižji kot v drugih državah zahodne Evrope.

 
Vstop na trg 

  • Najhitrejši in najboljši način za vstop na portugalski trg je sodelovanje z lokalnim partnerjem, ki lahko hitreje omogoči razvoj poslovnih stikov s potencialnimi partnerji.
  •  Pred vstopom na trg je priporočljivo opraviti temeljito tržno analizo, kot podlago za uspešno prodajno strategijo.
  •  Priporočljiva so tudi pogosta osebna srečanja, ki pripomorejo k razvoju dolgoročnih poslovnih partnerstev.


Gospodarske panoge Portugalske – Turizem
 

Turizem je eden najpomembnejših sektorjev portugalskega gospodarstva, saj ustvari približno 17 % portugalskega BDP in zaposluje okoli 9 % delovne sile.
 
Portugalska v zadnjih letih doživlja turistični razcvet, ki je v državo pritegnil rekordno število obiskovalcev. 
 

Podatki za leto 2023

Leto 2023 je bilo najboljše v zgodovini portugalskega turizma.

Po podatkih portugalskega državnega statističnega urada, je Portugalsko lani obiskalo 30 mio gostov, kar je 13,3 % več kot leta 2022.
Največjo rast prihodov so lani zabeležili iz FrancijeŠpanije in Nemčije, medtem ko je največ turistov prišlo iz Združenega kraljestva. V zadnjem letu so zabeležili tudi naraščajoče število turistov iz ZDA in Brazilije.

V letu 2023 so na Portugalskem zabeležili 77,2 mio prenočitev ali 10,7 % več kot leta 2022.

Portugalski turistični sektor je v letu 2023 ustvaril 25 mlrd EUR prihodkov, kar je 18,5 % medletna rast in 37 % rast v primerjavi z letom 2019.


To ni turizem, to je futurizem

Turismo de Portugal je leta 2023 lansiral novo turistično promocijsko kampanjo »To ni turizem, to je futurizem«.

Gre za mednarodno spletno kampanjo, ki promovira Portugalsko kot turistično destinacijo, ter hkrati predlaga 12 zaobljub za turista prihodnosti.

Cilj te pobude je mobilizirati ljudi in spremeniti njihova potovanja v pristne in trajnostne izkušnje, ter ustvariti pozitiven vpliv na destinacije, okolje in skupnosti.

Kampanja je namenjena tako domačemu, kot tudi tujim trgom, predvsem ključnim trgom, kot so Nemčija, Španija, ZDA, Francija in Združeno kraljestvo.

Poleg tradicionalnih digitalnih medijev je pobuda dosegla tudi TikTok in Connected TV, kar zagotavlja večkanalno komunikacijo in doseganje širše javnosti.

Kampanja predstavlja 12 zavez za mobilizacijo in navdih ljudi, da prevzamejo aktivno vlogo pri spremembah, ki so potrebne v turizmu, tako na Portugalskem, kot tudi po vsem svetu, pri čemer postavlja trajnost in avtentičnost v središče promocijske strategije.

Kampanja je del portugalske turistične strategije 2027, katere namen je Portugalsko v prihodnosti postaviti v ospredje turizma. Poziva k sodelovanju vseh, destinacij, organizacij in turistov, pri izgradnji bolj vključujočega, trajnostnega in odgovornega turizma.

Največja portugalska podjetja v turističnem sektorju

Podjetje Prihodki v mio EUR (2023)
Viagens Abreu S.A. 423,88
Vila Galé - Sociedade De Empreendimentos Turísticos S.A. 119,15
Nozul Algarve S.A. 97,38
Foforinma - Equipamentos Hotelaria Lda 91,21
M.& J.Pestana - Sociedade De Turismo Da Madeira S.A. 77,40
Soliférias - Operadores Turísticos S.A. 76,41
Salvor - Sociedade De Investimento Hoteleiro S.A. 72,88


Ostale perspektivne panoge na trgu 

Živilska industrija

Portugalski živilski trg se nenehno razvija ter prilagaja spreminjajočim se željam potrošnikov in svetovnim tržnim trendom.

Potrošniki se vse bolj zanimajo za zdrave in trajnostne možnosti prehranjevanja, kar vodi do vse večjega povpraševanja po ekoloških živilskih izdelkih.

Drug pomemben trend na portugalskem živilskem trgu sta trajnost in okoljska odgovornost. Ker se potrošniki bolj zavedajo vpliva svoje izbire hrane na okolje, narašča povpraševanje po trajnostno pridelanih in etično pridobljenih prehrambenih izdelkih, kar ustvarja priložnosti za podjetja, ki dajejo prednost trajnosti, da se razlikujejo na trgu.

Umirjanje ravni inflacije cen hrane na Portugalskem bo v letu 2024 zmanjšalo pritisk na odločitve gospodinjstev o nakupu.

Analitiki Fitch Solutions napovedujejo, da bo prodaja hrane na Portugalskem leta 2024 dosegla 2,9 % medletno rast, poraba pa se bo povečala na 30,1 mlrd EUR.

Najuspešnejša kategorija hrane v letu 2024 bo po napovedih segment mlečnih izdelkov, pri čemer bo poraba presegla inflacijo in medletno zrasla za 6,5 %.

Srednjeročno, do leta 2028, naj bi se poraba hrane na Portugalskem povečevala za povprečno 4,3 % letno. Leta 2028 naj bi skupna poraba za hrano dosegla 36,1 mlrd EUR.

Avtomobilska industrija

Avtomobilski sektor na Portugalskem sestavlja 32.200 podjetij, ki proizvajajo avtomobile in sestavne dele ter ustvarjajo 152.000 neposrednih delovnih mest.

Na Portugalskem deluje več kot 220 avtomobilskih dobaviteljev in 4 glavni proizvajalci avtomobilov, Toyota/Salvador Caetano, PSA Peugeot Citroen, Mitsubishi Trucks in Volkswagen AutoEuropa.

Portugalska je tudi velika proizvajalka avtomobilskih komponent, delov in dodatkov. Industrija avtomobilskih komponent je v zadnjih 15 letih zrasla za 200 %.
 
Trg je odprt za vse izdelke z najsodobnejšo tehnologijo. Portugalci imajo radi nove, inovativne izdelke. Priložnosti predstavljajo segmenti električnih vozil, aplikacije za mobilnost in proizvodnja baterij za električna vozila.


IKT  

Portugalski IKT sektor je zelo inovativen in dinamičen. Predstavlja okoli 10 % portugalskega BDP in letno doseže skoraj 20 mlrd EUR prometa. Sektor zaposluje več kot 80.000 ljudi, vključno z mladimi, visoko usposobljenimi kadri.
 
V zadnjem desetletju se je profil portugalskih IKT podjetij preusmeril od tradicionalnih ponudnikov IKT k zelo specifičnim in inovativnim zagonskim podjetjem. Sektor je podprt z raziskavami svetovnega razreda, razvitimi v sodelovanju s portugalskimi univerzami.
 
Lizbonska tehnološka scena je živahna, mesto pa je eden od najhitreje rastočih tehnoloških ekosistemov v Evropi.
 
Perspektivni segmenti vključujejo kibernetsko varnost, internet stvari (IoT), velike podatke, IT v zdravstvenem sektorju, računalništvo v oblaku, ERP sisteme, podatkovne centre, integrirane sisteme, virtualno in razširjeno resničnost ter digitalne tovarne.



Viri:
  • Factiva
  • EIU
  • Fitch Solution
  • Statistični urad RS 
  • Portugalski državni statistični urad 
 
 
Posodobljeno: maj 2024



 
Poglejte si tudi: