Izzivi nastajajoče industrije letečih taksijev

četrtek, 28. november 2024
 

Regulativne zamude ter negotovo gospodarsko in politično okolje ovirajo razvoj sektorja

Nemški proizvajalec električnih zračnih taksijev LIilium je novembra letos zašel v resne likvidnostne težave, saj mu ni uspelo zagotoviti jamstva za posojilo s strani bavarske vlade, zaradi česar je bil prisiljen vložiti tožbo za insolventnost. Sedaj s pomočjo KPMG išče kupca za podjetje.

Finančni zlom Liliuma poudarja širše izzive, s katerimi se srečujejo zagonska podjetja v sektorju letalskih taksijev, vključno z visokimi kapitalskimi zahtevami, tehničnimi ovirami in zapletenim regulativnim okoljem.

Proizvajalci letalskih taksijev so vlagateljem obljubljali prve komercialne lete že v tem desetletju, a propad nemškega podjetja Lilium kaže, kako vse manjša denarna sredstva oddaljujejo cilj tega nastajajočega sektorja, da revolucionira mestna potovanja.

Proizvajalci električnih letal z navpičnim vzletanjem in pristajanjem, eVTOL ali zračni taksiji, so od leta 2019 zbrali približno 13 mlrd USD finančnih sredstev, vendar so po vrhuncu leta 2021 naložbe začele upadati.

Regulativne zamude, negotovo gospodarsko okolje in svetovne geopolitične napetosti ovirajo zbiranje sredstev in napredek sektorja.

Po podatkih ameriške svetovalne družbe za letalsko industrijo, Alton Aviation Consultancy, so proizvajalci eVTOL v letu 2024 doslej zbrali 2,3 mlrd USD, v letu 2023 1,5 mlrd USD, v letu 2022 3,4 mlrd USD in v letu 2021 4,3 mlrd USD. Sektor še ni dobičkonosen, saj podjetja vlagajo v vzpostavitev proizvodnih operacij in zagotavljanje certifikatov.

Kljub nekaterim velikim vlagateljem v ta sektor, kot so ameriški prevoznik Delta Airlines ter proizvajalca avtomobilov Stellantis in Toyota, analitiki ocenjujejo, da bodo potrebne še dodatne milijarde za certificiranje in obsežno proizvodnjo letal, da bi sektor postal dobičkonosen. To se verjetno ne bo zgodilo do konca tega desetletja.

Podjetja, vključno z Archer Aviation (ZDA), Joby Aviation (ZDA), Eve Holding (Brazilija), Lilium (Nemčija) in Vertical Aerospace (Združeno kraljestvo), so se v začetku tega desetletja odločila za združevanje podjetij z bianco čeki in šla na borzo v vrednosti več mlrd USD. To se je zgodilo, še preden so sploh imeli izdelek. Običajno podjetja na tej stopnji raje ostanejo zasebna in odvisna od financiranja tveganega kapitala.

Podjetja Archer, Joby in Vertical so sprva najavila, da bodo lansirala komercialne lete že leta 2024. A ta cilj ne bo dosežen, saj se predpisi na tem področju še vedno razvijajo, tako v ZDA kot v Evropi. Nekateri proizvajalci eVTOL so prenehali z javnimi napovedmi o odobritvah Zvezne uprave za letalstvo ZDA (FAA), ki ureja največji trg na svetu.


 

Novi poslovni modeli in združitve

Analitiki opozarjajo, da bi morali proizvajalci eVTOL razmisliti o novih poslovnih modelih, ki se nanašajo zgolj na proizvodnjo, kar bi zmanjšalo porabo finančnih sredstev. Napredek pri certificiranju pa bi lahko eventualno prinesel prihodke pred dostavo.

Morda bodo v industriji potrebne tudi združitve.

Po certificiranju bodo morali proizvajalci povečati proizvodnjo in hkrati znižati stroške eVTOL, da bodo lahko konkurirali vrhunskim taksijem.

Analitiki ocenjujejo, da bo ključno obdržati stroške baterije in infrastrukture pod nadzorom.
 

Proizvajalci eVTOL raziskujejo nove trge in iščejo priložnosti na Bližnjem vzhodu

Analitiki ocenjujejo, da bodo regulatorji Bližnjega vzhoda namenili več delovne sile certificiranju in ustvarili varno okolje za eVTOL, saj si tamkajšnje vlade prizadevajo privabiti tehnologije prihodnosti.

Prav tako je lažje zgraditi infrastrukturo na Bližnjem vzhodu kot v Evropi in ZDA.
 
  • Novembra letos se je v Dubaju začela gradnja prvega vertiporta (navpičnega pristanišča) za leteče taksije, in sicer v bližini dubajskega mednarodnega letališča Dubai International Aiport. Dubaj bo tako postal prvo mesto na svetu, ki bo ponujalo mestni zračni prevoz prek naprednega omrežja vzletanja in pristajanja zračnih taksijev. Objekt obsega 3.100 m2, načrtovana zmogljivost pa je 42.000 pristankov in 170.000 potnikov letno. Začetna faza bo vključevala postaje v centru mesta, dubajski marini in Palm Jumeirahu. Komercialne lete bodo predvidoma lansirali leta 2026. Nova letalska taksi postaja bo zgrajena v sodelovanju s Skysports, britanskim ponudnikom in operaterjem eVTOL dronov za dostavo tovora, pregledovanje in spremljanje. Postaja bo vključevala cone za vzletanje in pristajanje, električne polnilnice, namenski prostor za potnike in okrepljene varnostne ukrepe. Postaja letalskih taksijev v Dubaju naj bi znatno zmanjšala prometno gnečo v mestu. Vožnja z letečim taksijem bo skrajšala čas potovanja od dubajskega mednarodnega letališča do otoka Palm Jumeirah na samo 10 do 12 minut, o sedanjih 45 minut v času prometnih konic.
  • Kalifornijski proizvajalec Archer Aviation načrtuje lansiranje komercialnih letov v Združenih arabskih emiratih že v Q4 2025, saj je v zadnji fazi postopka odobritve licenc pri ameriških oblasteh. Komercialne lete bodo najprej lansirali v Abu Dabiju, začetne cene poleta do mestnega središča pa bodo od 300 do 350 AED (približno 75 – 88 EUR). Podjetje ima dolgoročne načrte za uvedbo letov iz prestolnice tudi v druge emirate, pri čemer se osredotoča na poti, po katerih je veliko povpraševanje, kot je povezava Abu Dhabi - Dubaj. Cene teh letov bodo znašale od 800 do 1.500 AED (približno 200 – 378 EUR).
  • Tudi ameriški proizvajalec Joby Aviation načrtuje uvedbo komercialnih letov v Dubaju do začetka leta 2026. Trenutno je še v fazi postopka odobritve licenc.
 


Viri:
  • Factiva
  • Reuters
  • The National
  • Foto: iStock, Joby Aviation
 

Preberite še: 


Globalni trendi na področju transporta in logistike

V Dubaju bodo gradili največje mega letališče na svetu

Gospodarstvo ter možnosti vstopa na trg ZAE
 


Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo: