Trend personalizacije v prehrani
Povpraševanje po personaliziranih živilskih izdelkih narašča v skoraj vseh kategorijah, predvsem pa pri hrani in pijači. Tržna raziskava podjetja GlobalData kaže, da živilski izdelki, prilagojeni interesom, dieti, kulturi in življenjskemu slogu, naraščajo tako vrednostno kot po obsegu.
Med letoma 2020 in 2023 je vrednost prehrambnih izdelkov, ki so namenjeni za določene skupine potrošnikov, rasla po 5,2 %, obseg pa po 1,2 % povprečni letni stopnji. Analiza je zajela 10 ključnih trgov, vključno z Združenim kraljestvom, ZDA, Rusijo, Španijo in Kitajsko.
Rast trga personaliziranih živilskih izdelkov je posledica spreminjajočega se vedenja potrošnikov in rasti potrošnje. Vse več ljudi prilagaja svojo prehrano zaradi etičnih razlogov, alergij, želje po izgubi teže ter ohranjanju zdravja in dobrega počutja, saj se zavedanje o močni povezavi med hrano in zdravjem povečuje, prenatrpan in stresen življenjski slog pa omejuje možnosti za sprostitev, počitek in vključitev ustrezne količine prehrane v obroke.
V Q1 2023 je tretjina (33 %) potrošnikov, ki so sodelovali v raziskavi GlobalData, izjavila, da se jim pri nakupu zdi bistveno, da so izdelki prilagojeni njihovim interesom.
Prilagojeni izdelki najbolj vplivajo na potrošnike, stare od 25 do 34 let (61 %), čeprav je ta trend opažen v vseh demografskih skupinah. Do Q3 2023 je več kot polovica anketirancev (56 %) izjavila, da jih najbolj zanimata hrana in pijača, prilagojena njihovim potrebam in osebnosti, največje gonilo nakupa pa je bilo dobro počutje.
Zdravje in dobro počutje sta ključna faktorja pri nakupovanju živil
Označevanje vpliva živila na zdravje na embalaži izdelkov, vključno s podatki o vsebnosti beljakovin, sladkorja in konzervansov, močno vpliva na nakupno izbiro potrošnikov.Blagovne znamke hrane lahko zato izkoristijo priložnost, ki jo ponujajo te hitro rastoče kategorije, zlasti tiste, ki pomagajo pri krepitvi imunskega sistema ter kratkoročno in dolgoročno ščitijo fizično in duševno zdravje.
Številni proizvajalci že sledijo temu trendu. Novi izdelki za vegane, vegetarijance, izdelki brez laktoze in brez glutena ter izdelki z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov dajejo potrošnikom možnost, da poiščejo tiste izdelke, ki najbolj ustrezajo njihovemu okusu in prehranskim zahtevam.
Pre, pro in postbiotiki postajajo priljubljeni dodatki formulacijam hrane in pijač, številne študije pa kažejo na njihove koristi za prebavo, zdravje možganov ter splošno odpornost proti okužbam in boleznim.
Z vključitvijo teh sestavin v hrano in pijačo je možno prilagoditi hranilno vsebnost obrokov glede na individualne potrebe.
Dodajanje beljakovin v prahu v smutije lahko pospeši okrevanje mišic pri športnikih, medtem ko lahko vključitev posebnih biotikov v hrano in pijačo podpira zdravje imunskega sistema.
Proizvodni izzivi
Pri personalizaciji hrane ne gre le za prehrano, temveč tudi za prilagajanje okusa in izkušenj posameznikovim željam. Zdrave prehranjevalne navade je veliko lažje vzdrževati, če potrošnik uživa v izdelkih, ki jih zaužije, proizvajalci pa lahko za to poskrbijo tako, da razširijo svojo ponudbo, ki zadovoljuje različne preference.Proizvajalci, ki želijo poskrbeti za trg personalizacije hrane, morajo vlagati v razvoj izdelkov, kar je lahko drag in dolgotrajen proces. Poleg tega morajo biti proizvajalci pri dodajanju funkcionalnih sestavin prepričani, da ne ogrožajo okusa in teksture svojih izdelkov.
Funkcionalne sestavine morajo biti tudi sposobne prenesti intenzivne proizvodne metode, vključno s segrevanjem, hlajenjem in predelavo, ne da bi to vplivalo na okus izdelkov, ki jih imajo potrošniki radi.
Živila, ki vključujejo probiotike, so običajno jogurti in kefirji, ki morajo biti ohlajeni in imajo omejeno življenjsko dobo.
Postbiotike pa je mogoče uporabiti v živilih, ki imajo daljši rok uporabe in bi jih lahko uporabili v več živilskih izdelkih.
Velik potencial postbiotikov
Postbiotiki so hitro razvijajoča se kategorija funkcionalnih sestavin.Postbiotiki so pripravki neživih mikroorganizmov in/ali njihovih sestavin. So nazadnje opredeljena kategorija biotikov, ki krepijo imunski sistem.
Države v Azijsko-pacifiški regiji, vključno z Japonsko, Južno Korejo, Kitajsko in Tajsko, so že sprejele potencial tega novega bioaktivnega sredstva, Evropa in ZDA pa ta trend šele dohitevata.
Največji japonski proizvajalec mlečnih izdelkov, Morinaga Milk, želi podpreti razvoj tega trga, saj izkorišča svoje strokovno znanje in izkušnje iz dolgoletnega preučevanja učinkov toplotno uničenega Lacticaseibacillus paracasei MCC1849, ki ga je poimenoval LAC-Shield™.
Ta bakterijski sev je bil izbran izmed več tisoč sevi zaradi njegove sposobnosti induciranja proizvodnje interlevkina-12 (IL-12), močnega aktivatorja prirojene in adaptivne imunosti. LAC-Shield™ je v več kliničnih študijah podjetja dokazal svoj velik vpliv na imunski sistem. Med drugim ščiti pred navadnim prehladom in povečuje odziv na cepivo proti gripi.
AC-Shield ne spremeni okusa in barve končnih izdelkov, zato ga je mogoče vključiti v različne aplikacije za hrano in pijačo za podporo imunskega zdravja.
LAC-Shield™, ki je komercialno na voljo na Japonskem od leta 2014, uporablja več kot 500 podjetij in je dodan več kot 1.000 izdelkom v državi, vključno s pekovskimi izdelki, žitnimi ploščicami, slaščicami, mlečnimi izdelki in pijačami v prahu.
Zaradi svojih edinstvenih lastnosti in odpornosti v težkih pogojih predelave bi lahko postbiotiki v prihodnje igrali pomembno vlogo v živilski industriji. V nasprotju s probiotiki jih je mogoče vključiti v široko paleto živil, vključno z osnovnimi izdelki, kot so sokovi, čaji, energijske pijače, prehranske ploščice, pekovski izdelki in slaščice.
Znanstveni napredek na področju postbiotikov bo v prihodnje pomembno prispeval k novemu povpraševanju po individualiziranih prehrambnih izdelkih.
Glede na dejstvo, da so postbiotske sestavine zelo vsestranske, je njihov potencial za uporabo v hrani in pijači neskončen.
V prihodnosti bi lahko postbiotike uporabljali v številnih oblikah hrane in pijače ter s tem izpolnili zdravstvene zahteve posameznikov v zelo personaliziranem prehranskem načrtu.

Viri:
- Factiva
- Just-drinks
- GlobalData
Preberite tudi:
Globalni trendi na področju hrane in pijače
Gospodarstvo Japonske ter priložnosti na trgu
Za informacije na www.izvoznookno.si skrbimo:
- ekipa Sektorja za spodbujanje internacionalizacije, SPIRIT Slovenija, javna agencija,
- svetovalci v državah ter
- zunanji sodelavci in institucije, ki posredujejo informacije za posamezne vsebine na spletni portal.