Bolgarija

Gospodarske panoge Bolgarije

Gospodarstvo

Bolgarija je nekdanja komunistična država, ki je vstopila v EU leta 2007. Ima odprto gospodarstvo, ki je v preteklih letih izkazalo močno rast. Kljub temu je BDP na prebivalca najnižji med članicami EU in je v letu 2018 znašal 7.384 EUR.
Bolgarija se je iz tradicionalno kmetijske države razvila v industrijsko. Ima kvalificirano in poceni delovno silo. Država se sooča z mnogimi drugimi izzivi, vključno s problemom korupcije v javni upravi, šibkega pravosodnega sistema in širjenja organiziranega kriminala.


 

Struktura BDP

Kmetijski sektor je v letu 2018 predstavljal 5 % BDP in zaposloval 6 % delovne sile. Glavni kmetijski pridelki so sončnice, tobak in pšenica.

Storitveni sektor je od konca komunističnega sistema več kot podvojil svoj prispevek k gospodarstvu države. V letu 2018 je sektor ustvaril 67 % BDP in zaposloval skoraj 65 % delovne sile.
 
Vir: EIU; Factiva, april 2019.

 

Industrijski sektor

Industrijski sektor v Bolgariji predstavlja 28 % BDP in zaposluje 29 % delovne sile. Največji industrijski segmenti so metalurgija, kemična industrija ter proizvodnja gradbenih strojev, ki skupaj po ocenah Svetovne banke prispevajo 14,7 % BDP. Najbolj dinamični segmenti pa so tekstilna, farmacevtska, kozmetična industrija ter IKT. Glavne mineralne surovine Bolgarije so boksit, baker, svinec, cink, premog, lignit (rjavi premog) in železova ruda.

V letu 2018 je industrijski sektor zrasel za 4 %. Tudi v prihodnjih treh letih je napovedana rast industrijske proizvodnje in sicer v letu 2019 v višini 3,2 %, v letu 2020 v višini 1,8 % in v letu 2021 v višini 2,4 %.




Predstavljamo dve gospodarski panogi na bolgarskem trgu:

 

IKT

 
V zadnjih desetih letih je bolgarski IKT sektor beležil visoke trende rasti in je danes eden od najhitreje rastočih gospodarskih sektorjev v državi. Povprečna letna rast je od leta 2007 znašala 17 %. Danes je v sektorju je zaposlenih več kot 57.000 delavcev, kar je 300 % več kot pred desetimi leti. Plače v IKT sektorju v Bolgariji so kar štiri krat višje od povprečne plače v državi. Podjetja v bolgarskem IKT sektorju so pretežno izvozno usmerjena.

Bolgarski IKT sektor je leta 2018 ustvaril letni promet v višini 2,8 mlrd EUR. Prihodki, ki so jih ustvarile bolgarske družbe, ki razvijajo programsko opremo in aplikacije za tuje in lokalne stranke, so se v letu 2018 povečali za 64 % in dosegli 366 mio EUR. Segment  programske opreme je v letu 2018 ustvaril prihodke v višini  485,7 mio EUR, prihodki od IT storitev pa so znašali več kot 1,5 mlrd EUR, kar je 45 % več kot leta 2017. Indeks prihodka od prodaje IKT storitev se je v prvem četrtletju leta 2019 povečal za 16 % glede na isto obdobje leta 2017, ter za 154 % glede na leto 2015.
 

Največja podjetja na področju IT storitev v Bolgariji (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Enterprise Services Bulgaria Eood 121,55
Modis Bulgaria Eood 79,93
Ibm Bulgaria Eood 70,68
Paysafe Bulgaria Eood 54,44
Vmware Bulgaria Eood 47,52
HP Global Delivery Bulgaria Center Eood 39,41
Visteon Electronics Bulgaria Eood 33,08

 

Največja podjetja na področju telekomunikacij v Bolgariji (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
MobilTel EAD 515,45
Bulgarian Telecommunications Co. EAD 442,09
Telenor Bulgaria Ead 361,07
Bulsatcom Ead 81,62
Blizoo Media and Broadband Single Person Joint Stock Company 53,83
Nurts Digital Ead 25,10
Betatel Ltd Ood 24,38


Vir: Factiva, julij 2019.

 

Trg športne prehrane

Trg športne prehrane v Bolgariji se je v letu 2018 povečal za 8 % in dosegel maloprodajno vrednost 6,1 mio EUR. Največjo rast prodaje je v letu 2018 zabeležil segment proteinskih bar ploščic, saj se je prodaja v tem segmentu lani povečala za 16 %.

Analitiki napovedujejo, da bo bolgarski trg športne prehrane v obdobju 2019-2023 rasel po 6 % povprečni letni stopnji in v letu 2023 dosegel maloprodajno vrednost 7,7 mio EUR.

Posebne kategorije prehrane, kot je športna prehrana, so privlačne za lekarne in drogerije, predvsem zaradi višjih dobičkov in marž. Razvoj digitalizacije omogoča veliko fleksibilnosti in optimizacijo poslovanja na področju logistike in dostave. Bolgarska spletna ponudnika Sopharmacy in Remedium sta veliko vložila v razvoj sodobnih internetnih platform, ki omogočajo sledenje vedenja potrošnikov in analiziranja podatkov, da bi lahko ponudili bolj ustrezne izdelke. Popusti in promocijske aktivnosti so ključnega pomena za uspeh na trgu, čeprav si jih lahko privoščijo le veliki ponudniki.

V skladu s svetovnimi trendi je šport tudi v Bolgariji vse bolj vključen v sodoben način življenja in kulturo mestnih potrošnikov. Pomanjkanje časa in omejen dostop do sveže hrane spodbujata trg športne prehrane, ki nudi podporo športnikom pri vzdržljivosti in ohranjanju ustrezne energetske ravni. Inovativna športna prehrana drugega največjega konkurenta na trgu, podjetja Pure Nutrition Technology, kot so beljakovinski čips, Pure Nutrition Gourmet beljakovinska ploščica, arašidovo maslo in tekoči jajčni beljaki, je sprožila veliko zanimanje in povpraševanje, zlasti zaradi ustreznega pakiranja in pozicioniranja takšne hrane kot nadomestka obroka z visoko vsebnostjo beljakovin. Predvsem mlada generacija v Bolgariji se vse bolj ukvarja s športom kot najučinkovitejšim načinom za doseganje telesnega in duševnega zdravja. Zato jo zanimajo novi, inovativni izdelki v športni prehrani.

Največji konkurent na bolgarskem trgu športne prehrane je podjetje Optimum Nutrition, ki je imelo v letu 2018 23 % tržni delež glede na vrednost maloprodaje.

Tržni deleži konkurentov glede na maloprodajno vrednost (v % za leto 2018)



Konkurenti na trgu: 

  • Atlantic Grupa dd         
  • BioTech USA               
  • Gaspari Nutrition Inc     
  • Healthstore EOOD          
  • MusclePharm Corp          
  • Olimp Laboratories Sp zoo 
  • Optimum Nutrition Inc     
  • Oriflame Bulgaria EOOD    
  • Peak Bulgaria Ltd         
  • Post Holdings Inc         
  • Pure Nutrition Technology 
  • Supreme Protein LLC                



Največja podjetja na področju maloprodaje hrane v Bolgariji (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Kaufland Bulgaria Eood & Co. 927,28
Lidl Bulgaria Eood & Co 449,21
Billa Bulgaria Eood 387,16
Maxima Bulgaria Eood 127,59
Lafka Market Ad 124,39
Piccadilly Ead 112,01
Evropa-Vn Eood 78,66
 

Največja podjetja na področju proizvodnje hrane v Bolgariji (2018)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Amylum Bulgaria Ead 321,44
Oliva Ad 226,13
Nestle Bulgaria Ad 134,45
Pilko Eood 125,70
Bella Bulgaria Ad 113,80
Chipita Bulgaria Ad 92,39
Milky Group Bio Ead 91,72

 

Vir: Factiva, julij 2019.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje