Bolgarija

Gospodarske panoge Bolgarije

Gospodarstvo

Bolgarija se je iz tradicionalno kmetijske države razvila v industrijsko. Država ima kvalificirano in poceni delovno silo. Skoraj tretjina prebivalstva dela v industrijskem sektorju. Glavni naravni viri v Bolgariji so boksit, baker, svinec, cink, premog, lignit (rjavi premog), železova ruda, nafta in zemeljski plin. Država se sooča z mnogimi drugimi izzivi, vključno s problemom korupcije v javni upravi, šibkega pravosodnega sistema in širjenja organiziranega kriminala.
 

Struktura BDP

Industrija je še vedno odvisna od težke predelovalne industrije (metalurgija, kemična in strojna industrija), ki je bila razvita v času socializma.

Kmetijstvo zaposluje preko 6,8 %, industrija 26,6 %, sektor storitev pa 66,6 % aktivnega prebivalstva.
 

Vir: EIU; Factiva, maj 2018.

 

Industrijski sektor

Bolgarska industrija je še vedno odvisna od težke predelovalne industrije; metalurgije, kemične industrije in proizvodnje gradbenih strojev. Ta industrija je bila zelo razvita v času socializma, kasneje pa so se ji pridružile še nove. Najbolj dinamični sektorji so tekstilna, farmacevtska in kozmetična industrija ter v zadnjem času IKT.

Industrijski sektor predstavlja 28 % bolgarskega BDP, zaposluje pa 26,6 % aktivnega prebivalstva.

V letu 2017 je industrijski sektor zrasel za 3,6 %. V prihodnjih treh letih je napovedana rast in sicer v letu 2018 4 %, v letu 2019 3,2 % in v letu 2020 1,8 % rast industrijskega sektorja.


Predstavljamo dve gospodarski panogi na bolgarskem trgu:

 

Pohištvena industrija

Bolgarska proizvodnja pohištva je v letu 2017 dosegla 469,9 mio EUR, skupni promet podjetij v panogi pa je znašal 511,3 mio EUR. Proizvodnja pohištva vsako leto prispeva v bolgarski BDP približno 1,3 %.

Po napovedih analitikov bo bolgarska proizvodnja pohištva v prihodnjih dveh letih rasla in se bo hitro prilagajala spreminjanju želja potrošnikov. V zadnjih dveh letih so bolgarski potrošniki posegali bolj po pohištvu nizkega in srednjega cenovnega razreda, za razliko od obdobja pred gospodarsko krizo leta 2008, ko so povpraševali po dražjih, prestižnih pohištvenih izdelkih. Proizvajalci so se hitro odzvali na nove trende. Izboljšali so proizvodne procese, povečali produktivnost, znižali stroške, ter razširili svoje portfelje. To je odprlo nove priložnosti za rast proizvajalcev pohištva, ki delujejo v tem cenovnem segmentu. Uporaba lesenih plošč v proizvodnji pohištva je še en dejavnik, ki spodbuja rast pohištvene proizvodnje. Lesene plošče imajo v primerjavi z žaganim lesom precej nižje cene, omogočajo lažjo in enostavnejšo montažo, s tem pa tudi nižje stroške proizvodnje. Po napovedih bo do leta 2020 proizvodnja pohištva v Bolgariji rasla po več kot 5 % skupni letni stopnji rasti (CAGR).

Proizvodnja pohištva je v Bolgariji razdeljena na 3 glavne segmente: pisarniško in prodajno pohištvo, postelje in vzmetnice ter kuhinjsko pohištvo. Najbolj donosen segment je pisarniško in prodajno pohištvo, ki je imel v letu 2017 več kot 12 % tržni delež. Po napovedih bo segment ostal na vodilnem mestu tudi v prihodnjih štirih letih.

V letu 2017 je Bolgarija izvozila za več kot 335 mio EUR pohištva. Rast izvoza se v zadnjih letih povečuje in se je od leta 2008 povečala za skoraj dva krat. Bolgarija pohištvo največ izvaža v Nemčijo, Francijo, Italijo, Združeno kraljestvo in na Kitajsko. Se pa pohištvena industrija v Bolgariji spopada tudi s težavami, kot so pomanjkanje kvalificirane delovne sile ter siva ekonomija. Razvoj bolgarske pohištvene industrije podpira tudi bolgarska vlada preko programa" Inovativnost in konkurenčnost ", pa tudi z drugimi pobudami s strani Ministrstva za gospodarstvo.

V pohištveni industriji v Bolgariji so prisotni različni mednarodni in lokalni proizvajalci. Lokalni proizvajalci težko konkurirajo mednarodnim podjetjem, zlasti na področjih kakovosti, tehnologije in cen. Konkurenčno okolje na tem trgu se bo verjetno še bolj okrepilo s povečevanjem nabora izdelkov in storitev, s tehnološkimi inovacijami ter dejavnostmi združitev in prevzemov.
 

Glavni konkurenti na trgu so:

  • Avgusta Mebel
  • Bonana
  • Dabora
  • Elma 13
  • Evrika Furniture Factory
  • Furniture Factory Meblex
  • Gadevski
  • Gold-Apolo
  • Hegra D
  • Interior 46 Design
  • Karabulev
  • Kronos Mebel
  • Mebel Stil
  • Mebex
  • Nicoletti
  • Pantadesign Studio
  • Retroujut – Aksaga
  • Rikostyle
  • Teoharovi
  • Valiyan

Največja podjetja na področju lesenega pohištva v Bolgariji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Technokoroza Ad 38,98
Videnov Group Ood 37,15
Parallel Ead 30,72
Irim Eood 14,35
Sredna Gora Ad 13,22
Buldecor Eood 13,16
Balkan Ad 12,18

 

Največje prodajalne s pohištvom v Bolgariji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
House Market Bulgaria Ead 44,90
Aiko Multi Concept Ood 28,57
Megadom Ood 13,75
Domko Ood 12,58
Videnov East Eood 12,48
Prima Group 2004 Ood 11,26
Kartex P Ad 9,60


Vir: Factiva, september 2018.

 

Ekološka živila - pakirani izdelki

Bolgarski trg ekoloških pakiranih živil je v letu 2017 zrasel za 7 % in ustvaril vrednost 12,8 mio EUR. Ekološka živila v Bolgariji postajajo vse bolj priljubljena med potrošniki in niso več izbira samo za bogatejši sloj prebivalstva ali določeno starostno skupino. Največjo, 25 % rast je v letu 2017 dosegel segment ekološkega masla. Analitiki napovedujejo, da bo bolgarski trg ekoloških pakiranih živil v obdobju 2018-2022 rasel po 4 % skupni letni stopnji rasti (CAGR) in v letu 2022 dosegel vrednost 15,3 mio EUR. 
 

Vrednost trga ekoloških pakiranih živil po letih (v mio EUR)



Največji konkurent na bolgarskem trgu ekoloških pakiranih živil je podjetje Hipp GmbH & Co Vertrieb KG, ki je imelo v letu 2017 na trgu 16 % tržni delež. Bolgarski proizvajalci imajo možnost, da s svojimi izdelki vstopijo na trg ekološko pakiranih živil. Pričakovana rast je predvsem v tradicionalnih bolgarskih izdelkih, kot so jogurt, mehki sir, sadje in zelenjava. Če želijo domači proizvajalci konkurirati mednarodnim podjetjem na trgu, morajo dosledno ohranjati visoko kakovost izdelkov in kvantitativno stabilnost, ter upoštevati mednarodne standarde. Največji izziv bolgarskih proizvajalcev so neredne dobave, ki so pogosto posledica pomanjkanja osnovnih živilskih surovin. Priložnosti za lokalne konkurente se kažejo v tem, da sami postanejo dobavitelji surovin za proizvodnjo dobro uveljavljenih blagovnih znamk, v boljšem sistemu certificiranja bolgarskih izdelkov in v trajni kakovosti. Tako bi lokalna podjetja lahko dosegla več bolgarskih in potencialno tudi tujih kupcev. 

V letu 2017 se je povečalo število ekoloških pridelovalcev v Bolgariji, čeprav večino izdelkov prodajo v tujino. Eno vodilnih lokalnih podjetij na trgu je podjetje Bio Bulgaria OOD, proizvajalec ekološko pakiranih živil v okviru blagovne znamke Harmonica. Vsako leto si prizadeva za širitev svojega portfelja izdelkov, da bi pokril vse potrebe potrošnikov. Prav tako si prizadeva za razvoj in proizvodnjo izdelkov s surovinami iz Bolgarije.

Konkurenti na trgu: 

  • Avgrei OOD                
  • Bio Bulgaria OOD           
  • Bioset OOD                
  • Bulmed 2000 EOOD        
  • Davert GmbH               
  • Deglet Nour SA             
  • Dr Keskin Logistics EOOD   
  • Elit-Pro Ltd              
  • General Mills Inc          
  • Healthy Bars OOD           
  • Hipp GmbH & Co Vertrieb KG 
  • Holle Baby Food GmbH       
  • Ivtoni Shopov EOOD         
  • Konservinvest OOD          
  • Minerva SA                 
  • Mlin-97 AD                 
  • Noberasco SpA              
  • Novofruct SK sro           
  • Rigoni di Asiago SpA       
  • Sahand OOD                
  • Slancho OOD               
  • Smart Capital EOOD        
  • Sottolestelle Srl          
  • Zlaten Med OOD             



Največja podjetja na področju maloprodaje hrane v Bolgariji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Kaufland Bulgaria Eood & Co. 773,66
Lidl Bulgaria Eood & Co 347,68
Billa Bulgaria Eood 308,25
V I P 201 Eood 187,28
Piccadilly Ead 108,69
Tabac Market Ad 107,54
Maxima Bulgaria Eood 88,69
 

Največja podjetja na področju veleprodaje hrane v Bolgariji (2017)

Podjetje Prihodki v mio EUR
Zarneni Hrani Bulgaria AD 45,57
Intercitrus Ood 16,66
Deroni Ood 14,21
Bonfruit Ood 11,07
Venianina Eood 6,83
Nmn 60 Eood 6,27
Dira Frukt Eood 6,19

 

Vir: Factiva, september 2018.

 

Poglejte si tudi:

Bilateralni ekonomski odnosi s Slovenijo

Poslovanje